Re: Bezzera BZ10 geeft "verkeerde" druk na ontkalken

22
Ik had dat ook gemist / wist het niet uit mijn hoofd.

Maar los daarvan: we hebben op dit forum natuurlijk geen claim op de Ultieme Waarheid. Wat hier wordt geschreven berust op ervaringen; maar elders zullen andere mensen schrijven over hun eigen ervaringen en die kunnen botsen met elkaar. Je kunt het mensen moeilijk kwalijk nemen dat ze op meerdere plekken informatie opzoeken en niet dit forum als Ultieme Waarheid op het gebied van koffie beschouwen. Dat er elders helaas ook veel onzin wordt geschreven, valt voor een (relatieve) outsider moeilijk te herkennen.

23
De manier van ontkalken van de TS is helemaal niet fout en juist een veelgebruikte methode. De ene helft van de wereld ontkalkt 1-2 keer per jaar op deze manier en heeft geen problemen en de andere helft van de wereld vindt het onzin en haalt liever eens in de 5 jaar de hele machine uit elkaar.

Er is hier geen goed of fout zolang je de methodes maar goed gebruikt. Als je zeker weet dat de machine niet compleet verkalkt is door achterstallig onderhoud is er helemaal niks mis met de methode van de TS. Ik vind het juist weer onzin wat Carpsafari beweert. De meeste onder ons halen niet even een espressomachine uit elkaar en juist voor hen is preventief ontkalken een methode die heel goed kan werken. Wegbrengen en 300 euro betalen bij de gemiddelde zaak om je machine compleet te ontkalken vind ik dan niet echt een aan te bevelen optie als het met 1 keer per jaar ontkalken verholpen kan worden.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

24
Erik82 schreef:De manier van ontkalken van de TS is helemaal niet fout en juist een veelgebruikte methode.

Wegbrengen en 300 euro betalen bij de gemiddelde zaak om je machine compleet te ontkalken vind ik dan niet echt een aan te bevelen optie als het met 1 keer per jaar ontkalken verholpen kan worden.
Er hoeft ook niet van alles mis mee te zijn mits het adequaat wordt uitgevoerd, en daar schort het dan meestal aan althans in die gevallen die zich dan naderhand hier melden en de vele waar je niks van hoort en lekker verder klooien en het apparaat dan als 100% werkend op MP dumpen evt met de mededeling pas onderhoudsbeurt gehad. ;)

Meestal wordt dat ontkalken gedaan op het moment dat ze merken dat de machine het niet meer zo goed doet of helemaal niet doet, eigenlijk ben je dan al te laat wegens de verstoppingen die zich reeds gevormd hebben en natuurlijk juist op die plaatsen waar een vrije doorstroming van cruciaal belang is, het werd natuurlijk elke keer wat minder en minder en dat gaat geleidelijk, "Tot dat" het fout zit = even Googelen en oh? er zijn Fora! dan komen ze bij ons en de overige hulpverleners terecht.

De rest is "History and Future"
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

25
TS hier...

Er zijn hier dan toch mensen die op een redelijke manier hier kunnen reageren en ik stel dan toch vast dat ik niet de idioot ben waarvoor ik door bepaalde zelfingenomen personen hier wordt versleten. Maar ja, roepen en tieren van aan de zijlijn is natuurlijk wel zo makkelijk.

Laat dit duidelijk zijn, op de moment dat ik dit bepaald probleem heb is er hier niemand die zich de vraag stelt of ik mijn water op voorhand ontkalk, wat ik overigens dus wel doe. Nee, er wordt hier verondersteld dat je een absolute leek bent die het zo maar even verdient om tegen de schandpaal te worden genageld. En om de discussie helemaal naar een hoger niveau te tillen wordt je hier dan maar versleten voor een dikke nek. Het spijt me dat ik het moet zeggen maar elk zichzelf respecterend forum zou tegen zo'n reacties optreden.

Heb dit draadje nog even doorgelezen, en ik moet toegeven dan ik niet afwist van die ontkalkingszakken. Dus ja, ik heb hier iets bijgeleerd.

Voor de rest ga ik mijn bezoekjes op dit forum tot een minimum beperken. En dat heeft niets te maken met de tonnen aan informatie die hier te vinden zijn maar wel met de verziekte sfeer die hier heerst.
'Life begins after coffee...'

Bezzera BZ10 - Compak K3 Touch - Mini Gaggia - Handpresso - ...

'A common mistake that people make when trying to design completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools' - Douglas Adams

26
Nou, dit lijkt me inderdaad niet de bedoeling!

Ik wil je nog een tip geven wbt die zakken voor in je reservoir. Er zijn kleine en grote zakken in de verkoop. Ik prefereer de grote en niet om Peter van kafko weer te promoten maar hij verkoopt de grote zakken. Hij heeft het gewoon goed voor elkaar met kennis en materiaal. In de avond vul je het reservoir met vers water met de zak ook in het reservoir. De volgende dag is je water ontkalkt. De zak heeft namelijk even nodig (6 uur) om het hele reservoir te ontkalken.

Succes en als je vragen hebt, stel ze gewoon!
;-)
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

27
kassei schreef:TS hier...

Er zijn hier dan toch mensen die op een redelijke manier hier kunnen reageren en ik stel dan toch vast dat ik niet de idioot ben waarvoor ik door bepaalde zelfingenomen personen hier wordt versleten. Maar ja, roepen en tieren van aan de zijlijn is natuurlijk wel zo makkelijk.

Laat dit duidelijk zijn, op de moment dat ik dit bepaald probleem heb is er hier niemand die zich de vraag stelt of ik mijn water op voorhand ontkalk, wat ik overigens dus wel doe.

En om de discussie helemaal naar een hoger niveau te tillen wordt je hier dan maar versleten voor een dikke nek.
Het spijt me dat ik het moet zeggen maar elk zichzelf respecterend forum zou tegen zo'n reacties optreden.

Heb dit draadje nog even doorgelezen, en ik moet toegeven dan ik niet afwist van die ontkalkingszakken. Dus ja, ik heb hier iets bijgeleerd.
Wat is dat een Dikke Nek?
kassei schreef:Nou jongens,

Dat het niet zo'n goed idee was daar was ik al achter gekomen. Maar ik gebruik ook gefilterd water dus dacht dat het met die losse kalkbrokjes wel mee ging vallen. Niet dus...

Ik merk dat hier in 90% van de gevallen geadviseerd wordt : "Rij maar naar Kafko". Dat is jammer genoeg voor deze Vlaming niet echt een optie. Ik heb niet het gevoel dat het een defecte pressostaat is want ik hoor 'm nog wel klikken. Maar dat de meter gewoon een verkeerde waarde aangeeft. Is het mogelijk dat de meter een hogere waarde aangeeft dan de werkelijke keteldruk en dat een demontage van de meter het probleem oplost?
Maar ik gebruik ook gefilterd water dus dacht dat het met die losse kalkbrokjes wel mee ging vallen.
er hier niemand die zich de vraag stelt of ik mijn water op voorhand ontkalk, wat ik overigens dus wel doe.
Dit zijn 2 verschillende opvattingen, veel mensen jagen hun water door een Brita heen en denken zo de boel te ontkalken, nee dus; het veranderd de smaak dat wel.

Want wat heeft filteren nu met losse kalkbrokjes te maken, je bivakkeert toch niet in de Mergelgrotten waar je uit een waterbekken de kalk mee schraapt. :?

Er is niks mis met het forum mits je bereid bent er ........
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

29
Beste Kassei,

Ik heb dit draadje even gelezen uit nieuwsgierigheid over de BZ10. Graag wil ik je een hard onder de riem steken. (ik weet niet of ze deze uitdrukking kennen in België, maar het betekent zoiets als 'aanmoedigen niet op te geven'). Ik kreeg spontaan het maagzuur na het lezen van de reacties van CarpSafari. Wat een azijnzeiker. Gelukkig is deze niet meer actief op dit forum. Ik deel ook je mening dat in dit forum mensen snel worden afgezeken vanwege hun onkunde en dat is erg jammer want mensen zoals jij en ik gebruiken dit forum om iets te leren. Wij hebben niet de waarheid in pacht en pretenderen dit ook niet te hebben. Het zou fijn zijn als de forumleden iets meer behulpzamer zouden zijn en niet gelijk iemand af zeiken.

Ik kan je uit ervaring vertellen dat het helemaal niet zo makkelijk is om "de ultimieme waarheid" te vinden over je Bezzera BZ10. Ik heb zelf ook een BZ10 want ik vind het leuk om mijn gasten een lekker bakkie koffie aan te bieden. Maar ik ben geen expert en zeker niet als het gaat om onderhoud en reparatie. Ik vind het moeilijk om hierover iets te vinden. ook de termen zoals Pressostaat en OVP en dergelijke hebben me het nodige moeite gekost. Het apparaat is in gebruik redelijk simpel en ik heb bij aankoop er geen handleiding bij gekregen. Op het internet heb ik de volgende documenten gevonden die mij tot op heden hebben gediend van informatie:

- gebruikshandleiding Bezzera BZ10 (in de talen IT, EN, FR, DU, ES)
- onderdelenlijst Bezerra BZ10 (in de talen IT, EN, FR, DU, ES)

Helaas zijn deze documenten niet in het Nederlands en zeker niet toereikend voor reparaties. Ik heb tot op heden nog geen duidelijke uitleg gevonden die me precies kan uitleggen over de onderdelen en hun functies. Misschien ga ik nog wel eens een site beginnen met filmpjes over de BZ10 en het onderhoud/reiniging. Tot op heden heeft de negatieve kritiek op Fora als deze, mij er van weerhouden.

Mocht je nog een keer vragen hebben, schroom dan niet om mij te mailen. Wellicht kunnen we wat voor elkaar betekenen.
Groet,

Bart Altena
bart@ltena.com
Bezzera BZ10 en een Ascaso steel-i en een Cimbali Special en voor op vakantie een Nespresso ;-)