Re: Espressomachine voor 'n arme sloeber? ;).

41
Dit is wel héél erg offtopic, maar euh...
Helemaal eens over het rack. Het is an sich audiofiel best aardig, maar niet stevig en stabiel genoeg.
Ben bezig met een upgrade. Maar ook dat moet 'on the cheap'.
Net een mooie Atacama Equinox misgelopen, wij zoeken door!
De platenspeler moest eigenlijk op de plank rechts, maar dat bleek niet mooi te zijn met de bandrecorder bovenop het rek.

De weergevers:
Afbeelding

Magneplanar Magnepan SMGa.
Versterkers zijn van Audio Analogue, Lite Audio buizen phonopreamp, platenspeler is een zwaar verbouwde Thorens TD-166 II (linn arm, Nagaoka MP200, dikke bodem, terminals, etc.).
Computer is er voor 24/96 vinyl rips.
Er is ook nog een hobbyhok, dat zal ik jullie even besparen. Het gaat hier immers over koffie.
Voor meer info is PM welkom.

Terug ontopic maar? ;).

42
Weerstand? Ik geef geen weerstand, ik probeer je te helpen de goede kant op en eventueel anderen die meelezen. Wat heb ik eraan, er valt niks voor mij te halen. Jammer dat je het zo opvat...je bent nu over mij aan het oordelen zonder dat je zelf weet waar je over praat. Maar onthou maar wat ik heb gezegd, als je eenmaal de draad te pakken hebt kom je er wel achter en dan hoor ik je wel weer. :wink:

Kijk voor de gein maar eens hoe ik begonnen ben. Ik wist helemaal niks. Maar met de hulp van de mensen hier op het forum zit ik nu iedere dag te genieten van heerlijke koffie. Ik gun jou hetzelfde ;
http://www.koffiepraat.nl/forum/viewtopic.php?t=3999
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

43
Spironski schreef:Alleen zijn die Lidl-bonen dan een beetje het equivalent van..... ehhh, de Playmobil draaitafel. :lol:
Oké, beetje overdreven, "but you get my drift" ;) .
I do. In een recente test bleek dat de Fisher-Price draaitafel (die bestaat echt) een hoop minder slecht met je platen om gaat dan de Crosley retrodingen die elke halve gare tegenwoordig koopt.
En dat slaat de spijker wel op de kop. Natuurlijk is er beter dan die Lidl bonen, en natuurlijk proef ik het verschil, en natuurlijk snap ik dat niet zo verse bonen (dat zie je ook wel als je er een beetje water op schenkt, geen gas) al snel stoffig en bitter en wrang gaan smaken als je er espresso van maakt. Daarom zei ik ook (en daarom snap ik ook niet dat het hier nog steeds over gaat) dat ik die Lidl bonen voor slow coffee zou gebruiken, met m'n huidige maler, en er een tweede pro-maler naast zou zetten die betere bonen mag malen voor espresso's.
Neemt niet weg dat de Lidl bonen vergeleken met, tot dusverre, elke andere supermarktboon, superieur zijn, en de goedkoopste van de allemaal. Voor het geld wat ze kosten zijn ze grandioos, en vergeleken met wat anderen drinken (DE, K&G, of nog erger, Perla) is 't een zegening.
Ik heb toevallig pas twee pakjes DE roodmerk van iemand gekregen. Aardig bedoeld, maar euh... prullenbak. Het verschil met de Lidl bonen is echt nog steeds heel erg groot. En het is nog duurder ook.

44
bobbee schreef:Weerstand? Ik geef geen weerstand, ik probeer je te helpen de goede kant op en eventueel anderen die meelezen. Wat heb ik eraan, er valt niks voor mij te halen. Jammer dat je het zo opvat...je bent nu over mij aan het oordelen zonder dat je zelf weet waar je over praat. Maar onthou maar wat ik heb gezegd, als je eenmaal de draad te pakken hebt kom je er wel achter en dan hoor ik je wel weer. :wink:
Ja, en dat is ook precies wat ik van je/jullie verwacht.
Maar lees je postings nu eens terug, als ik aangeef dat die Lidl bonen vergeleken met de goedkope alternatieven zo slecht nog niet zijn, reageer je op me alsof ik maar direct de rest van m'n leven Lidl bonen wil drinken en ik nog nooit in m'n leven goeie koffie heb gehad. Ik vind ze erg meevallen voor wat het kost, en dat is alles wat ik zeg. Jij lijkt te denken dat ik je tegenspreek, wat helemaal niet zo is, toch?

En, om je even te 'pesten': Natuurlijk ga ik proberen er espresso van te zetten en ze te vergelijken met bonen die jullie aanraden. Het kan heel leerzaam zijn om te weten wat je níét wil proeven.
Ik drink bijvoorbeeld ook Whiskey, als je dan een stap terug neemt naar goedkopere/mindere Whiskey, is 't net spiritus, letterlijk. Hetzelfde geldt voor audio. Soms probeer je iets beters en denk je 'ja, wel leuk, maar om er nou ### euro voor te betalen. En vervolgens zet je je ouwe spul terug en realiseer je je ineens hoeveel beter het al die tijd al was.
Het is allemaal een beetje trial en error en ik ben jullie zeer dankbaar voor jullie tips. Maar ik bepaal graag zelf het budget en de tijdspanne waarin ik e.e.a. doe.

Yes? ;)

47
Uiteraard.
Eerste punt is in elk geval de maler.
Want zonder goeie maling wordt het sowieso niets.
Heb er sowieso nog eentje nodig, want vind het wel leuk om twee soorten bonen naast elkaar te kunnen gebruiken. Bijv. voor decaf of voor slow coffee.
Ik wacht, voorlopig, rustig op antwoord van de verkoper.
Heb hem gevraagd of hij een leuk prijsje incl. verzendkosten kon maken.

50
In de audiowereld wordt ook veel flauwekul verkocht.
Alsof een draaitafel beter klinkt dan een goede digitale weergever.
Ik hou best van muziek maar behalve kraken voegt een draaitafel niks toe. :mrgreen:
Weet ik uit ervaring want ik heb 20 jaar uitsluitend platen gedraaid.
Leuke set.
Die kleine Maggies en die Thorens heb ik ook nog gehad.

Terug naar koffie.
Ik zou de Lidl bonen vergelijken met de moderne muziek van de laatste 20 jaar.