Re: Even voorstellen: Roald.

54
pichichi schreef:
Ehm, 8 euro per half pond is toch ook gewoon 32 euro de kilo?
Ehm, klopt... Maarrrr: 1) VERSE bonen hebben dan nog extra intrinsieke waarde en 2) Ik heb dat bedrag al genuanceerd.
WiKi; Intrinsieke waarde (economie)

Intrinsieke waarde is in de bedrijfseconomie de actuele waarde van alle bezittingen van de onderneming, verminderd met de schulden die er zijn. Dit komt neer op het eigen vermogen wat er in de onderneming zit. Het verschil met de boekwaarde is dat bij de boekwaarde enkel naar de waarde in de balans wordt gekeken, terwijl bij de intrinsieke waarde de actuele waarde geldt (dat is de daadwerkelijke waarde op dat moment, die hoger of lager kan liggen dan de boekwaarde).

55
Ook met mijn oude toestel zet ik geen goede shots, de crema ziet eruit alsof hij schift en er zit een gat in.
Als ik google op afbeeldingen kom ik vaak terecht bij "stale beans". Heb zelf ook het gevoel dat het oude koffie is, een branddatum heb ik niet op de zak kunnen vinden toen deze binnenkwam.

Omdat ik wat moeite had met de Domobar heb ik deze koffie besteld, met de volgende achterliggende gedachte:

Ik heb diverse keren koffie gedronken bij Coffeelicious en daar zetten ze een serieus lekker bakkie.
Dus gevraagd welke koffie ze gebruiken aldaar en deze gekocht, maar dat lijkt dus niet echt een garantie op goede koffie.

Normaal had ik altijd Fascino-koffie, de laatste tijd de "Initio pittig", daarvoor meestal de "Espresso Romana"
Ga nu toch weer "Espresso Romana" bestellen en met de Domo aan de slag

56
Probeer ook wat single origins!
Of ´expres´ eens iets met een ´vleugje´ Robusta erin!
Alhoewel Fascino dat niet heeft geloof ik..
Meer kans op crema in elk geval!
De Espresso Grande Alta is mijn favoriet overigens, probeer die eens?
Of... de 100% Robusta van Black Sheep te Londen :shock:, zie foto.
Ik ga deze week proberen om een nóg dikkere crema te b(r)ouwen 8-)
(prima koffietje overigens, eerste en enige "R-certified" Robusta farm, in dit geval Sethuraman Estate in India, doet het verrassend leuk als S.O. espresso, smaak doet niet onder voor een goede Italiaanse espresso waar meestal maar maximaal 30-40% Robusta in zit. Niet meer dan twee per dag drinken! :o)

Enne... ik vergeet steeds te beamen (be-amen Piston, niet het Engelse beamen :lol:) wat anderen hier reeds meermalen hebben gezegd: Peter @ Kafko. De rit méér dan waard.
En als je machine menselijkerwijs te tillen is dan kun je ook wachten op een Hema, Blokker, kruidvat, AH die regelmatig van die goedkope NS dagkaarten verpatsen. Ben je voor rond de 15 euro uit en thuis, Peter haalt je wel op op het stationnetje, als je het ´m lief vraagt ;)
Heeft bij mij gewerkt, de treinrit, met een Expobar, en dat lieve vragen ook :P ;)

(welke smileys heb ik nog niet gebruikt... :?: :mrgreen:)
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

57
Wellicht de maler ook eens goed reinigen met bijvoorbeeld witte snelkookrijst of Grindz. Een vervelende smaak kan ook goed uit de maler komen door oude koffie olie. Als ik jou was zou ik ook eens compleet andere bonen proberen. De Grande Alta is een goede om mee te beginnen en wellicht ook een Brasil Fazenda Rainha wat een vrij milde allemansvriend is.

De rit naar Peter is het meer dan waard. Hij zal je alle ins en outs van je machine uitleggen zodat je de volgende keer alles zelf op kunt lossen. Ik ken geen andere espressomonteur die dat doet. En het is altijd gezellig. Het is een flink eind rijden maar dan heb je ook wat. Tevens is Peter echt niet duur. Je haalt de benzine er al ruim uit ten opzichte van de bekende zaken alleen kun je het daarna zelf in plaats van dat je aan het lijntje wordt gehouden voor over een jaar nog eens een dure beurt.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

58
De maler gaat elke maand ( na 1 kilo koffie) compleet uit elkaar om schoongemaakt te worden, dus ik denk niet dat dat het probleem zal zijn. Ik ga bij Fascino bonen bestellen en kijken wat er gebeurd. Uiteindelijk kom ik denk ik toch wel bij Kafko terecht, want ik wil de machine zowiezo laten nakijken. Al is het maar voor mijn eigen gemoedsrust ;)
Laatst gewijzigd door Roaldl op di 30 dec 2014, 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.