Re: Kareltje stelt zich voor....

51
Kareltje schreef:Maar er waren in het rijtje ook enkele fouten. Bij koko vond ik geen koffie...over white label vond ik niets. De espressofabriek verkocht alleen een abonnement.
Koko is een mode+koffie-winkel waar ze koffie van Caffenation uit Antwerpen verkopen. Vroeger als Little Green Bag, nu onder eigen merk. Voor white label zie ook https://whitelabelcoffee.nl/
Espressofabriek alleen abonnement? Dat wist ik niet. Ik dacht altijd dat ze er gewoon zakken bonen verkochten.

53
Volgens mij zijn het beide 64mm malers. Ik hoor nog wel eens wat klachten over de Rossi (lawaai, retentie etc.), over de SM niet zo. Onderdelen voor beide zullen nog wel redelijk goed te vinden zijn, vermoed ik.

Ik zou dan de staat waarin de malers zich bevinden de doorslag laten geven met een kleine voorkeur voor de SM. Prijs ergens tussen de €100-150?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

55
De Rossi RR45 zou ik persoonlijk niet voor gaan. Ik heb wel wat ervaring met dat ding maar de vertrapte verstelling vond ik persoonlijk echt waardeloos. De stappen zijn veel te groot. Die SM90 is een veel beter maler.

Retentie is hoeveelheid maalsel die in de maalkamer en de maalgang blijft hangen. Grammen in en uit zegt niet zoveel tenzij je hem van tevoren helemaal schoon hebt gemaakt. Als er 8gr oud maalsel in blijft hangen en je gooit er 18gr bonen in komt er 18gr bonen uit waarvan 8gr oud. Als je hem eerst helemaal schoon zou maken is het inderdaad 18gr in en 10gr uit bijvoorbeeld.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

56
Hallo allemaal en even vooral Spironski,

Ik speelde even met mijn Gaggia MM (ik heb een griepje achter de rug, dus de nieuwe maler is er nog niet) en besloot eens de fijnste maling te nemen. Er gebeurde iets geks: de koffie kwam door het metalen filter heen. Daarna maalde ik dus grover en ik kreeg een kopje cappuccino met een hele intense koffiesmaak. Sterk vooral, niet verbrand, mooie crema laag. Alleen...ik vind de smaak veel te sterk.
Zal ik steeds grover malen tot ik op de 20 ml in 25 seconden kom? Volgens mij haal ik nu minder milliliters in 25 seconden.
PS ik druk de koffie vrij hard aan, en de puck is zo vol dat hij net aan op de machine past. Is dat te veel, of moet ik me aan een gewicht (11 Gram?) houden?

57
Is moeilijk wat van te zeggen. Als je maler niet goed is, of je schijven versleten kan je gaan bijstellen wat je wil, help toch niet. Dan produceert de maler b.v. teveel fines, wat je terugziet als wat drab in je kopje, maar dat hoeft dan nog niet te betekenen dat het maalsel als geheel te fijn gemalen is.

Maar goed, probeer de doorloop hoe dan ook ergens rond de 25 seconden te krijgen. Milliliters zijn bedrieglijk, crema neemt veel ruimte in, maar is veel lucht. Beter is gewicht te nemen. Maar probeer met een dubbel filter op iets van 40 ml uit te komen

Aandrukken is vooral belangrijk voor het gelijkmatig verdelen van het maalsel, kracht is minder belangrijk. Als je portafilter maar net in de machine past vul je veel teveel, en daar krijg je slechte extracties van.
Ik heb geen idee wat die 11 gram moet zijn. Voor een enkel filter (wat je voorlopig überhaupt niet moet gebruiken) is het teveel, voor een dubbel is het te weinig.

Nog maar eens, grofweg: 18 gram maalsel in dubbel filter, 36 gram espresso in 25 seconden doorloop. Als je dat niet kan halen: andere maler kopen!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

58
Ik bezit nu een SM90 en een RR45 voor 65 euro.

De RR45 is een opknapper. Heeft iemand een sloopexemplaar? Of zoekt iemand een sloopexemplaar?

Er zijn ook wat onderdelen die ik niet helemaal kan thuisbrengen. Zie de foto's:

http://www.mijnalbum.nl/Album=768NHH6B

Foto 1 is de binnenkant van de RR45. Er mist iets!
Foto 2 zijn diverse onderdelen die ik niet helemaal, kan thuisbrengen.
Foto 3 zijn de apparaten gebroederlijk naast elkaar.

60
Die zijn ehh....., goed gebruikt! Dat onderdeel lijkt me gewoon een opvangbakje zodat je het maalsel dat naast het pf is gevallen makkelijk weg kan gooien?