Mahlkonig ProM Allround

1
Nu ik weer een DC mini op mijn aanrecht heb staan leek het mij een goed idee om er weer een Mahlkonig ProM naast te zetten. Cirkeltje weer rond. Formaat is perfect en looks zijn net als de DC anders dan anders:

Afbeelding

Het gaat hier om een iets nieuwere versie dan die ik een jaar of wat terug had. De portafilter steun is nu van metaal i.p.v. kunststof en de software is voorzien van een update. De maler zou nu bij weerstand minder snel moeten blokkeren. Ook is de sound wat geoptimaliseerd. Zal allemaal wel. In ieder geval is een ding hetzelfde gebleven. En dat is een perfect luchtig maalsel zonder klonten en zonder sproeien. Een keurig bergje koffie in het midden van de portafilter:

Afbeelding

En ja gewoon tampen en shot maken. Geen gedoe met RDT of WDT. Twee zaken die bij de HgOne absoluut nodig waren. Met de naked keurige extracties zonder Spritzers:

Afbeelding

Ik blijf er bij dat dit toch wel een ideale thuis maler is. Snel, compact, relatief stil, praktisch, erg goed maalsel, weinig retentie, etc. Beetje een MK K30 in zakformaat.

En de smaak: Anders weer dan de HgOne. Niet slechter, anders. Minder hoofd in de wolken, meer met beide benen op de grond als ik het cryptisch omschrijf. Doet me erg denken aan het smaakprofiel van de Eureka MCI en Mazzer Major.

Bas

PS. krijg plaatjes niet groter?
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Re: Mahlkonig ProM Allround

3
laag.

behuizing is van massief aluminium m.u.v. zwarte kunststof aan de voorkant.

binnenwerk geen plastic te bekennen.

ander kaliber dan een vario, maar die is als v3 echt geen plastic doosje meer.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

5
ja vooral omdat het maalsel zo goed is. ken niet zo veel malers die snel, luchtig, klontenvrij en zonder sproeien perfect in het midden van je bakje malen...MK K30 en ceado37s wel maar zijn slag groter...

6
Het schijnt dat Mahlkonig de ProM niet meer produceert in Amerika omdat er teveel problemen mee zijn. Het ding ging te vaak kapot alhoewel ze hier in europa nog wel volop te krijgen zijn. Verder is het wel een geweldige maler en inderdaad een beetje de K30 voor thuis.

Zie ook: http://www.home-barista.com/grinders/wh ... 33918.html
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

7
voor zo ver ik weet niet zo zeer kapot, maar vaak verstopping...
probleem is dat de snuit vrij krap is en de output best hoog.
er zit een rubber flapje in de snuit om sproeien (met succes) te voorkomen.
dat rubber is vrij stug.
al met al is er kans op stuwing.
bij te veel weerstand grijpt de software dan (te snel) in en schakelt de maler uit ter beveiliging.
een reset is dan nodig.
in Europa zou de software vanaf de Host 2013 (dus mijn type) veranderd zijn, zodat deze pas later en bij meer weerstand ingrijpt.
als de maler dan verstopt kun je het in ieder geval zelf oplossen door maal stand heel grof te zetten, of even de snuit er af te halen.
hoef je in ieder geval niet de maler op te sturen voor een software reset.
kan me voorstellen dat de lagere spanning in de VS ook een rol speelt.

oplossing lijkt ook simpel: het rubber vervangen door een minder stug type.
dit zou op de nieuwe versie ook al gedaan zijn.
is op HB ook met succes gedaan.
dus mocht die van mij verstoppen dan pak ik een stukje fiets binnenband.
of de hoekjes van het rubbert een beetje afknippen.

overigens is verstopping bij direct malers in de mode: ook de nieuwe ECM S-automatik 64 heeft hier last van. ECM is ook druk bezig met het aanpassen. Andere condensator en andere uitloop. En ook bij de ceado e37s schijnt verstopping voor te komen.

9
nee maar klopt wel dat er in Amerika veel gebruikers waren met verstopte malers.
meer dan bij ons.
vandaar dat ik me afvroeg of netspanning nog een rol speelt of de aanpassingen die MK tijdens de Host 2013 heeft gepresenteerd zijn nog niet goedgekeurd aan de andere kant van de zee?

op Kaffeenetz.de zijn er veel gebruikers met verstopte ECM S-automatik 64 malers.
weet ook van een NL dealer die voorlopig met de verkoop is gestopt om deze reden.
ECM is wel druk bezig om eea recht te zetten en vooral met de sterkere condensator lijkt het probleem opgelost.
ook wel een mooi maler.
is nog niet duidelijk of ECM deze echt zelf maakt of weer via Anfim.

http://www.ecm.de/1/grinders/s-automatik-64/
http://www.kaffee-netz.de/threads/erfah ... tic.88404/

10
Volgens mij is die pro-m ontzettend gebruiks vriendelijk. Misschien wel de meest gebruiks vriendelijke maler op de markt.
Waarom heb je niet de espresso versie gekozen? Zit daar geen meerwaarde in behalve het schermpje?

Ik kwam ook nog dit stukje tegen wbt retentie:

"Retention with beans already in grinder between doses is I estimate about 4-7 grams. This means that after longer pause (first thing it the morning for example) to purge stale coffee you should grind about 4-7 grams and throw them out. Perhaps setting single dose to 3 second purge is good idea."
http://10000shots.com/post/20803398284/ ... der-review

Is dit ook wat jouw ervaring is met de retentie? Toch nog 4-7 gram?