Beide versies hebben precies dezelfde schijven. Het zijn dezelfde schijven als op de K30 maar met een iets minder agressief profiel. Van wat ik heb gelezen is er geen merkbaar verschil qua smaak. Wel qua snelheid. Er zijn al experimenten gedaan met de K30 schijven in de ProM maar dan zo de motor te hard moeten werken met oververhitting als gevolg. Voor een paar shots wellicht geen probleem maar MK raadt het uiteraard af. Klinkt een beetje als Mazzer die ook afraadt om SJ schijven in een mini e te stoppen terwijl dat voor thuisgebruik prima gaat en zelfs aan te raden is. Maar hoe dan ook ik vind iets van 2,5 g/sec voor thuis meer dan genoeg en als er qua smaak geen winst te behalen is waarom dan.
Ik vind dat schermpje op de Espresso er fragiel en onhandig uitzien. En heb ook een en ander gelezen over falende displays en zelf afgebroken displays. En het bonenreservoir is wel weer heel groot. Wel afsluitbaar. Die draaiknoppen met vernier schaal op de Allround draaien met veel gevoel en zijn precies genoeg af te stellen. Als een volumeknop op een goede versterker.
Nee retentie is voor mijn gevoel veel minder. Maar is lastig te meten. Iedereen roept van alles zonder dat er vooraf goed is afgesproken op welke manier je dat meet. Blijft niks achter in de snuit. En die is kort. Ook de maalgang zelf is kort. Denk nog geen twee gram. Las laatst op Kaffee-netz.de 1,5 gram. in ieder geval merk ik meteen een verandering van maalgraad in de mijn doorloop als ik deze verstel.
Re: Mahlkonig ProM Allround
11Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs