31
Ok. Ik zou de pomp er ook zeker niet tussenuit willen halen. Ik zou juist een strega willen vanwege de combinatoe pomp en veer. Maar toen werd hier gezegd dat aansluiten op vastwater ongunstig zou zijn. Ik probeerde erachter te komen wat daar precies mee bedoeld werd. Het enige wat ik me op dat gebied zou kunnen voorstellen zou zijn dat preinfusie met minder dan de leidingdruk dan misschien niet meer werkt. Vandaar mijn vraag of je dat dan zou kunnen ondervangen door de leidingdruk gelijk te stellen aan de boilerdruk. Alles zo overziend vermoed ik dat aansluiten op vastwater geen functionele beperkingen met zich mee brengt. Of mis ik iets?

Re: Strega kopen of niet

32
Als je de pomp uitschakeld in de Strega kun je beter een andere hevel kopen. Die zorgt er juist voor dat je de vele mogelijkheden hebt die een Strega kan bieden. Met de pomp heb je oneindig veel mogelijkheden voor pre-infusie en drukprofielen.

Aansluiten op leidingdruk kan maar dan beperk je de mogleijkheden dus enorm. Niet heel verstandig en iedereen is het er over eens dat de Strega met pomp betere shots geeft. Als je vastwater wilt kun je beter een Londinium of iets dergelijks kopen. Geeft dan net wat zachtere shots maar met veel minder mogelijkheden.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

34
Dank Bobbee, dat is inderdaad wat ik bedoel. Erik, waarom neem je aan dat aansluiten op vastwater resulteert in uitschakelen van de pomp? Aansluiten op vastwater doe ik om niet met dst reservoir te hoeven klooien, nergens anders voor..

35
Als je vastwater rechtstreeks op de pomp aansluit zou ik er zelf voor het mooie wel een magneetklep tussen zetten die opengaat als de pomp aan gaat. Anders staat er constant druk op het ulka pompje.

Ik dacht zelf eerst dat je pomp had willen uitsluiten. Veel mensen hebben dat idee met de strega omdat de machine dan natuurlijk prachtig stil wordt.

37
bobbee schreef:Nee, de pomp zorgt voor de druk waarna de veer het overneemt. Als je de pomp ertussen uithaalt ben je die mogelijkheden kwijt. Door de pomp kun je tot 9 bar gaan door de groep geheel te vullen, iets wat een normale hevel niet kan. Die gebruikt leidingdruk dus je komt nooit hoger dan de leidingdruk voor de pre-infusie. Laat je de pomp ertussen dan regelt die nog steeds de druk van de pre - infusie. Aan de hand van het aantal seconden dat je de groep vult kun je vaststellen hoeveel druk die heeft opgebouwd.
Dat blijft dan natuurlijk gissen.Niet goed voor je reproduceerbaarheid die je nastreeft.

38
Erik82 schreef:Als je de pomp uitschakeld in de Strega kun je beter een andere hevel kopen. Die zorgt er juist voor dat je de vele mogelijkheden hebt die een Strega kan bieden. Met de pomp heb je oneindig veel mogelijkheden voor pre-infusie en drukprofielen.

Aansluiten op leidingdruk kan maar dan beperk je de mogleijkheden dus enorm. Niet heel verstandig en iedereen is het er over eens dat de Strega met pomp betere shots geeft. Als je vastwater wilt kun je beter een Londinium of iets dergelijks kopen. Geeft dan net wat zachtere shots maar met veel minder mogelijkheden.
Bij een hevelgroep als de Bosco of de LSM kun je dan wel weer met drukken tegen de hendel het shot beinvloeden.Dat kun je me een Strega niet.Je kunt hoogstens de hendel afremmen.
Verder kan ik met portafilter vulling mijn drukprofiel wijzigen.Dus ook bij vastwatermachines zijn mogelijkheden om een shot te sturen.