Ik heb het helemaal gehad met die koffiepads. Ik ben klaar voor echte koffie! Nu zit ik al een tijdje te lezen op dit forum en zit mezelf lekker te maken op internet. Nu ben ik zelf nogal gadget gevoelig en volgens mij moet je juist NIET aan die gevoelens toegeven als je een koffieautomaat gaat kopen.
Ik ben een koffieliefhebber, maar wel een echte beginner als het op smaak en kunde aankomt. Nu besef ik dat smaak persoonlijk is en dat men hier dus geen advies kan geven, over welke machine de lekkerste koffie maakt. Mijn budget laat het ook niet toe om gelijk een chromen monster van €3000 binnen te halen Al zou ik dat graag doen, haha.
Maar dat neemt niet weg dat ik wel op zoek ben naar een machine die kwalitatief goed is en dat voor een prijs tussen de €500 en €750. Nu ben ik al 2 keer naar een winkel gereden met het vaste plan er een te halen die goed beoordeelt werd qua koffie resultaat en gemak. Maar elke keer als ik de machine aanraakte, werd ik teleurgesteld door de "goedkope" plastic uitstraling en het voelde gewoon niet solide aan. Nu begrijp dat je voor een dubbeltje niet op de 1e rang kunt zitten, maar zijn er ook machines die wel van een solide materiaal zijn gemaakt en die binnen die prijscategorie vallen? Of moet de portomonnee dan echt verder open?
Aangezien ik een starter ben, lijkt het me verstandig om met een volautomaat te beginnen. Als ik er vroeg uit moet in de ochtend, heb ik geen tijd om eerst bonen te plukken natuurlijk ( lees: ik ben lui )
Alvast bedankt voor jullie mening.
p.s. altijd als ik op deze site zit lezen, kan ik de koffie bijna ruiken
Re: Ik ben het zat!
2Een superautomaat die niet gemaakt is van plastic voor onder de 750E?
Niet hopen. Zelfs voor 2000E heb je plastic.
Ik ben van mening dat je beter Nespresso (of Dolce Gusto/Iperespresso) dan een superautomaat kan kopen. Die geven hetzelfde resultaat als een superautomaat, zijn compacter en werken een stuk makkelijker.
Niet hopen. Zelfs voor 2000E heb je plastic.
Ik ben van mening dat je beter Nespresso (of Dolce Gusto/Iperespresso) dan een superautomaat kan kopen. Die geven hetzelfde resultaat als een superautomaat, zijn compacter en werken een stuk makkelijker.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Lees dit
3Ha Elrobbo, misschien een machine die gebruik maakt van ese-servings...? De Brunopasso (zie hier) bijvoorbeeld is een degelijke en solide machine met een goede stoomfunctie. Het gebruik van de e.s.e. servings zorgt er voor dat je eenvoudig en snel een kop koffie maakt. Gezien het grote aanbod e.s.e. servings dat verkrijgbaar is, kun je ook nog eens variëren...
Martijn Verhaeg - mountainbike clinic
Cookin' BV - www.cookin.nl
Het weblog voor koffiegekken - www.koffiegek.nl
Het weblog voor theegekken - www.theegek.nl
Horecaondernemer? - www.horecakoffie.nl
Gek van fietsen? www.rideit.nu
Cookin' BV - www.cookin.nl
Het weblog voor koffiegekken - www.koffiegek.nl
Het weblog voor theegekken - www.theegek.nl
Horecaondernemer? - www.horecakoffie.nl
Gek van fietsen? www.rideit.nu
4Hoi Elrobbo, welkom op het forum!
Ik neem even aan dat je een espresso apparaat zoekt? Want je kan koffie op vele manieren zetten waarvoor je niet zoveel hoeft uit te geven. Wil je echter echte espresso, dan zal je wat meer moeten uitgeven. En wil je dan ook makkelijk cappuccini kunnen zetten, of is het voornamelijk voor espressi?
Bedenk je verder dat voor een goed resultaat een goede molen essentieel is. Zonder verse, versgemalen koffie geen goede espresso. Ik geloof toch wel dat er consensus is over het gegeven dat de koffiemolen belangrijker is dan het apparaat zelf, dus budgetteer daar ook voor!
Realiseer je verder dat er geen machines zijn die "de lekkerste koffie" zetten. "Welke hamer slaat het beste een spijker in de plank" is ook een rare uitspraak. Een espresso apparaat is een gereedschap waarmee iemand koffie kan zetten (en er is allicht verschil in kwaliteit en gemak waarmee je het beoogde resultaat kan behalen).
Voor goede espresso heb je nodig:
1. goede, verse, versgemalen koffie
2. een goede koffiemolen
3. een barista die weet wat hij doet
4. een espresso apparaat
Je schrijft dat een beginner bent en dat je genoeg hebt van pads. Dat je klaar bent voor echte koffie. Daaruit maak ik op dat je je wil ontwikkelen, dat je echt lekkere koffie wil en dat je aan het begin van een weg staat van beginner naar gevorderde etc. Heel mooi, dan zit je hier goed.
Maar dan zou ik dus ècht niet kiezen voor een plastic superautomaat! Dan zit je gelijk aan het eind van de weg, met matige koffie! Nauwelijks nog ontwikkeling, dat ding doet namelijk al bijna alles voor je. Wel heel makkelijk en redelijk constant, dat dan weer wel.
Uit wat je schrijft over wat je graag wil (gadget, kwaliteit, solide, echt lekkere espresso, chromen doos), zou ik minimaal gaan voor een Rancillio Silvia (€500?), en koppel daar een molen als de Compak K3 of een Macap MC4 (€300) aan. Dat gaat echter net iets boven je budget. Dus spaar nog eventjes door, of kijk voor een 2-de handse combinatie. Zeker molens zijn ook goed 2-de hands te koop, maar ook een niet al te oude Silvia is goed te servicen. Je kan dan voor € 400 klaar zijn. Mijn eigen combi kost nieuw <€2500 en ik heb er € 400 voor betaald. Moet je wel een beetje weten wat je zoekt en geduld hebben... Maar er zitten hier toch al een aantal mede-espressoliefhebbers die binnen afzienbare tijd voor niet teveel geld een 2-de hands top-combinatie wisten te scoren!
Ik neem even aan dat je een espresso apparaat zoekt? Want je kan koffie op vele manieren zetten waarvoor je niet zoveel hoeft uit te geven. Wil je echter echte espresso, dan zal je wat meer moeten uitgeven. En wil je dan ook makkelijk cappuccini kunnen zetten, of is het voornamelijk voor espressi?
Bedenk je verder dat voor een goed resultaat een goede molen essentieel is. Zonder verse, versgemalen koffie geen goede espresso. Ik geloof toch wel dat er consensus is over het gegeven dat de koffiemolen belangrijker is dan het apparaat zelf, dus budgetteer daar ook voor!
Realiseer je verder dat er geen machines zijn die "de lekkerste koffie" zetten. "Welke hamer slaat het beste een spijker in de plank" is ook een rare uitspraak. Een espresso apparaat is een gereedschap waarmee iemand koffie kan zetten (en er is allicht verschil in kwaliteit en gemak waarmee je het beoogde resultaat kan behalen).
Voor goede espresso heb je nodig:
1. goede, verse, versgemalen koffie
2. een goede koffiemolen
3. een barista die weet wat hij doet
4. een espresso apparaat
Je schrijft dat een beginner bent en dat je genoeg hebt van pads. Dat je klaar bent voor echte koffie. Daaruit maak ik op dat je je wil ontwikkelen, dat je echt lekkere koffie wil en dat je aan het begin van een weg staat van beginner naar gevorderde etc. Heel mooi, dan zit je hier goed.
Maar dan zou ik dus ècht niet kiezen voor een plastic superautomaat! Dan zit je gelijk aan het eind van de weg, met matige koffie! Nauwelijks nog ontwikkeling, dat ding doet namelijk al bijna alles voor je. Wel heel makkelijk en redelijk constant, dat dan weer wel.
Uit wat je schrijft over wat je graag wil (gadget, kwaliteit, solide, echt lekkere espresso, chromen doos), zou ik minimaal gaan voor een Rancillio Silvia (€500?), en koppel daar een molen als de Compak K3 of een Macap MC4 (€300) aan. Dat gaat echter net iets boven je budget. Dus spaar nog eventjes door, of kijk voor een 2-de handse combinatie. Zeker molens zijn ook goed 2-de hands te koop, maar ook een niet al te oude Silvia is goed te servicen. Je kan dan voor € 400 klaar zijn. Mijn eigen combi kost nieuw <€2500 en ik heb er € 400 voor betaald. Moet je wel een beetje weten wat je zoekt en geduld hebben... Maar er zitten hier toch al een aantal mede-espressoliefhebbers die binnen afzienbare tijd voor niet teveel geld een 2-de hands top-combinatie wisten te scoren!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
5Ik heb destijds (2,5j geleden) een Bosch Benvenuto B30 gekocht voor €499.
Mooie prijs voor een dergelijke machine. Hij is wel van plastic, maar voelt degelijk aan. Ik zag laatst een Gaggia (saeco) superautomaat in de MM en die was inderdaad erg gammel...
Voordelen van deze machine ( en de siemensen en nivona's 7x0 series die op hetzelfde mechanisme zijn gebaseerd) is de uitneembare zetgroep zodat je em makkelijk zelf kan reinigen. Ook de zuigerafsluiting heeft een betere kwaliteit lipring dan de o-ringen die eerder in Jura's (zelfde fabriek) gebruikt werden. Ik ben nu 2722 kopjes verder en alles draait nog als een zonnetje zonder onderhouds/servicebeurten van de fabrikant!
Naar mijn idee is een superautomaat veel flexibeler qua koffie dan nespresso. Je bent niet merk-/winkelgebonden en kan per boon varieren in maalgraad en sterkte. Ook vind ik de espresso's beter smaken dan van de Nespresso, maar dergelijke zaken zijn natuurlijk subjectief.
Succes!
Mooie prijs voor een dergelijke machine. Hij is wel van plastic, maar voelt degelijk aan. Ik zag laatst een Gaggia (saeco) superautomaat in de MM en die was inderdaad erg gammel...
Voordelen van deze machine ( en de siemensen en nivona's 7x0 series die op hetzelfde mechanisme zijn gebaseerd) is de uitneembare zetgroep zodat je em makkelijk zelf kan reinigen. Ook de zuigerafsluiting heeft een betere kwaliteit lipring dan de o-ringen die eerder in Jura's (zelfde fabriek) gebruikt werden. Ik ben nu 2722 kopjes verder en alles draait nog als een zonnetje zonder onderhouds/servicebeurten van de fabrikant!
Naar mijn idee is een superautomaat veel flexibeler qua koffie dan nespresso. Je bent niet merk-/winkelgebonden en kan per boon varieren in maalgraad en sterkte. Ook vind ik de espresso's beter smaken dan van de Nespresso, maar dergelijke zaken zijn natuurlijk subjectief.
Succes!
Laatst gewijzigd door R&B op wo 11 mar 2009, 14:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30
6Dat zijn nog eens pluspunten van een machine.
-niet heel erg gammel.
-o-ringen die niet lekken.
-je kan hem schoonmaken.
-2.5 jaar later doet ie het nog.
-niet heel erg gammel.
-je kan hem schoonmaken.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Lees dit
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Lees dit
7La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
8Tsja, niet iedereen wil een handmatige machine. Ik probeer ook mensen te overtuigen dat er aan een handmatige machine veel meer voordelen zitten dan aan een volautomaat, maar er is nu eenmaal een groep mensen die op een knopje drukken voldoende werk vindt. Zeker wanneer een ander de machine aan het einde van de dag mag schoonmaken. Hier het rijtje dat ik meestal opdreun ten faveure van de handmatige machine:
Koop daarom gewoon een goede handmatige machine. Is je budget relatief beperkt, voor zo'n 500 (afhankelijk van de winkel 450-600) koop je de geweldige Rancilio Silvia. En voor 200 euro heb je al een zeer behoorlijke maler. Dan zit je op het prijsniveau van een behoorlijke Bosch, een middelmatige Saeco of Gaggia of een instapper van Jura.
- Meer en vooral directere invloed op de koffie die je bereid
- Veel lagere onderhoudskosten
- Langere levensduur
- Minder storingsgevoelig
- Eenvoudiger schoon te maken, zeker bij weinig verbruik
- Bijna altijd veel mooier om te zien, je hebt tenminste echt iets staan
- Compacter (geen molen, tamper, afklopbak, stoomkan nodig)
- Constantere kaliteit (eenmaal ingeregeld kan iedereen op een knopje drukken)
- Alleen aan het einde van de dag schoonmaken
Koop daarom gewoon een goede handmatige machine. Is je budget relatief beperkt, voor zo'n 500 (afhankelijk van de winkel 450-600) koop je de geweldige Rancilio Silvia. En voor 200 euro heb je al een zeer behoorlijke maler. Dan zit je op het prijsniveau van een behoorlijke Bosch, een middelmatige Saeco of Gaggia of een instapper van Jura.
9Oh, kost de Silvia maar zo'n €500? Nou, dan wist ik het wel.... Ik heb het ook even aangepast in mijn post hierboven.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
10Lekker flauw uiteraard (want het gaat over een superautomaat he?)Bluecold schreef:Dat zijn nog eens pluspunten van een machine.
-niet heel erg gammel.
-je kan hem schoonmaken.
Maar helaas lees je ook niet goed.
het gammele ging over de Gaggia, niet over de Bosch.
Hij gebruikt geen o-ring voor de hoofdzuiger...
Schoonmaken doe jij niet? Niet iedere superautomaat heeft een uitneembare zetgroep, dus in dit segment is het zeker wel een pluspunt.
En dat hij het na 2,5 jaar nog goed doet geef ik alleen aan omdat er hier ook beweerd word dat superautomaten ieder jaar een onderhoudsbeurt nodig hebben. Dat is dus niet per definitie zo voor alle modellen.
Veel plezier verder met het gebruikelijke bashen van superautomaten!
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30