Re: Re: Niet tevreden met Rancilio, op zoek naar een fijne machine. Iemand gouden tip?

11
Bluecold schreef:Waarom raad je mensen die budgetbonen aan? Is leuk dat het vers is, maar daar is ook alles mee gezegd. Vers branden is inherent duurder, dan kun je wel extra gaan besparen op de bonen zodat je er een 'vers' stickertje op kan plakken, maar bij die budgetbonen zijn ze daar gewoon in doorgeslagen.
Als je wil besparen, voor ~15 euro (ex. verzends) de kilo kun je ook Lavazza Super Crema vinden, en dat is gewoon lekker spul.

De budget bonen opper ik om aan te tonen dat die al beter zijn dan wat ze nu gebruikt en met die bonen kun je ook mooi experimenteren met maalgraad etc. en om alles een beetje onder de knie te krijgen. Zo staat het er ook, lees maar terug! Daarnaast, ze kan in heel Nederland een single origin bestellen als ze dat wilt, niemand die haar tegenhoudt maar waarschijnlijk liggen er nu Lidl bonen of iets in die trant bij hun thuis dus die budgetbonen zullen voor nu prima voldoen en wordt ze niet afgeschrikt door duurdere bonen.
De lavazza bonen ken ik niet, wel ooit zien liggen maar nooit gedronken. Als jij zegt dat die lekker zijn zal dat wel zo zijn...Ik kan me er niks bij voorstellen en dat gaat daarom ook niet gebeuren.

Heb jij de budget bonen van fascino wel gedronken? Dan kun je ze mooi vergelijken. Ik heel lang geleden, schat zo'n 2 jaar of meer. Was voor toen een prima blend om het hele espresso gebeuren mee te leren kennen en ik werd niet afgeschrikt door dure bonen waarvan ik 500 gram had weggemalen om de doorloop goed te krijgen. De rest kwam later.

Re: Niet tevreden met Rancilio, op zoek naar een fijne machine. Iemand gouden tip?

12
Met een nieuwe machine ga je exact hetzelfde probleem krijgen. Met oude bonen is geen normale espresso te maken en geven precies de problemen die je omschrijft. Daar ligt je probleem. Ik woon ook in een dorp maar heb altijd verse bonen. Gewoon online bestellen.

De Silvia is geen topper net als de Nemox. Op dit moment kun je het beste eerst iets aan je bonen veranderen en daarna de maler vernieuwen. De Silvia is op dit moment de laatste in de rij die je problemen veroorzaakt.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

Re: Niet tevreden met Rancilio, op zoek naar een fijne machine. Iemand gouden tip?

13
Zal ik ook een duit in het zakje doen?
Tot een tijdje geleden werkte ik met een single boiler espresso machine, nemox malertje en bonen van de buurtsuper.
Regelmatig kwam er een, voor mij, acceptabel bakje uit, alleen niet altijd!
Na wat rondneuzen op marktplaats en dergelijke, en het juiste advies alhier is mij huidige opstelling:
La Scala Butterfly (HX)
Rossi RR45 / Fiorenzato Doge 63 maler (s) (horeca machines)
Fascino budget extra pittig (en soms een duurdere variant). Bij levering vaak niet ouder dan 2 of 3 dagen geleden gebrand. Prima boontje trouwens hoor, niks mis mee.
Even kort: we toeren nog wel eens wat rond met een cabrio, en iedere keer op een nieuwe terras probeert mijn geliefde de capouccino. Dit ondanks mijn waarschuwingen, thuis ben je verwend, je gaat dit niet lekker vinden.
En inderdaad, bij al die terrasjes is de teleurstelling weer groot als blijkt dat de zut niet te pruimen is. (De echte koffietentjes met barista even achterwege gelaten)
Zo zie je dus dat je met een goede set en "budget bonen" al heel goed bezig bent!

Ik merk nu dat (zowel de Rossi en Fiorenzato maler hebben gloednieuwe schijven) je consistenter espresso maakt.
Door de nieuwe schijven, gecombineerd met teflon op de draad (traploos instelbaar) is de maalgraad veel nauwkeuriger in te stellen.
Zodra de koffie begint te stromen lijkt het wel een stroom chocolade, een genot om te zien
De HX machine levert mooie druk en ook goede stoom zodat de cappuccino's naar onze mening erg lekker zijn.
Ook de espresso vind ik lekker, terwijl ik geen espresso drinker ben eigenlijk.
Door het goede stoomresultaat ben ik trouwens van de suiker in de cappuccino af, de melk wordt op zich al lekker zoet.

Ik heb dus ongeveer 1 jaar lang met minder genoegen genomen terwijl er beter (en het kan natuurlijk nog beter dan de set die ik nu heb) te krijgen was. Tja, wist ik veel!

Al met al ben ik blij met de investering in de nieuwe machines en de nieuwe schijven. Mede door de vele tips hier op het forum krijg ik er nu een lekkere espresso uit en is de melk voor de cappuccino ook erg verbeterd.
Ik weet niet waar je ergens woont, maar je zou met jouw espresso machine eensbij iemand langs kunnen gaan met een goede maler om te zien hoe de kwaliteit dan is. (Of iemand met een goede maler bij jou thuis uitnodigen)
Hier (omgeving Arnhem) ben je zeker van harte welkom, ik heb zelfs nog een Fiorenzato Doge 63 staan die je mag testen, en als je het wat vindt, mee mag nemen voor een schappelijke prijs.

Je zult zien als de voorwaarden goed zijn (beginnerstopic) dat dit de kwaliteit en het plezier ten goede komt.

Succes!

Re: Re: Niet tevreden met Rancilio, op zoek naar een fijne machine. Iemand gouden tip?

14
bobbee schreef: De lavazza bonen ken ik niet, wel ooit zien liggen maar nooit gedronken. Als jij zegt dat die lekker zijn zal dat wel zo zijn...Ik kan me er niks bij voorstellen en dat gaat daarom ook niet gebeuren.

Heb jij de budget bonen van fascino wel gedronken? Dan kun je ze mooi vergelijken.
Beetje krom dit he? Eerst melden dat je de Lavazza SC niet gaat proberen, en dan wel vragen of ik de Fascino Budget lijn heb geproefd.
Hoe dan ook, ja, heb ik. En ondanks dat die koffie vers is, is ie gewoon niet bijzonder lekker. Beter dan supermarkt voor dezelfe prijs, dat wel.

Lavazza Super Crema is uit de bar lijn van Lavazza (blauw zakken), en dat smaakt precies zoals in Italie. Als je die goed zet, heb je gewoon een erg solide espresso staan.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

15
Bedankt voor de reacties. Duidelijk dat goede 'vers gebrande' bonen en een goede maler absolute voorwaarde is voor een goede espresso. Dan aan de slag voor de juiste maaltstand. Wellicht dat de Rancilio kan blijven staan. Ik ga nu de Fascino budget pittig uitproberen. We hadden hier geen Lidl bonen:-) maar van een lokale koffiezaak en van Smit en Dorlas (wij wonen in Mijdrecht).
Roy&Marlies, de Fiorenzato Doge 63 klinkt interessant. Heb je er twee of waarom wil je er vanaf? Als ik in de buurt ben, zou ik wel een keer langs willen komen.

Groet, Andrea

16
Zie je pm.
Ik heb momenteel nog 2 Fiorenzatos en 1 Rossi.
Ben aan het bedenken welke van deze 3 ik zelf ga gebruiken en welke uiteindelijk toch weer op martplaats komen.
De Rossi en Fiorenzato doen volgens mij niet echt onder voor elkaar en zal zeker een verbetering zijn met de Nemox.
Maar, kijken, proeven en beleven zegt meerdan 1000 woorden.
Neem de Nemox maar mee, en zie zelf het verschil...

Re: Re: Re: Niet tevreden met Rancilio, op zoek naar een fijne machine. Iemand gouden tip?

17
Bluecold schreef:
bobbee schreef: De lavazza bonen ken ik niet, wel ooit zien liggen maar nooit gedronken. Als jij zegt dat die lekker zijn zal dat wel zo zijn...Ik kan me er niks bij voorstellen en dat gaat daarom ook niet gebeuren.

Heb jij de budget bonen van fascino wel gedronken? Dan kun je ze mooi vergelijken.
Beetje krom dit he? Eerst melden dat je de Lavazza SC niet gaat proberen, en dan wel vragen of ik de Fascino Budget lijn heb geproefd.
Hoe dan ook, ja, heb ik. En ondanks dat die koffie vers is, is ie gewoon niet bijzonder lekker. Beter dan supermarkt voor dezelfe prijs, dat wel.

Lavazza Super Crema is uit de bar lijn van Lavazza (blauw zakken), en dat smaakt precies zoals in Italie. Als je die goed zet, heb je gewoon een erg solide espresso staan.
Fijn dat jij ze wel kunt vergelijken! Jij komt met de lavazza bonen en je vergelijking dus ik had eigenlijk niet anders verwacht.

19
Ja, zie hier:
bobbee schreef: Bestudeer de eerder genoemde beginnershandleiding, koop verse koffiebonen dwz niet langer dan 10 dagen geleden gebrand, bestudeer/zoek de eigenschappen van de Rancilio (temperature surfing) en krijg je maalgraad goed voor 30ml espresso uit 14 a 18 gram koffiemaalsel met een doorlooptijd van zo'n 30 seconden.

Zoek ondertussen naar een ex-horecamaler op marktplaats of koop er 1 nieuw als je geld teveel hebt. ;) zoek een maler met minimaal 64mm schijven en 300 watt motor. Om het makkelijk te maken met zoeken kun je daaraan vasthouden. Want die maler die je nu hebt kan beter...

20
Intussen beschikt Andrea over een mooie Fiorenzato Doge 63 met nieuwe schijfjes er in, en mooie Fascino boontjes.
Daarnaast volgens mij een schat aan informatie om even verder te kunnen ;)
De Rancilio geeft nu een redelijk mooie espresso met een mooi crema laagje en ik weet zeker dat ze met de informatie van het forum en oefenen een lekker kopje cappuccino gaat maken.
De basis (interesse en verwende smaakpapillen :lol: ) is er al.

Succes gewenst!