Machine upgrade naar .....?

1
Ik ben aan het kijken/overwegen om een nieuwe espresso machine aan te schaffen. Ik gebruik dagelijks mijn ECM Cellini uit 2006 voor minimaal 5-8 kopjes espresso en cappuccino. Voor de koffiemolen gebruik ik een Quamar 80e. Nu ben ik aan het twijfelen tussen 2 merken Bezzera en Rocket. Belangrijk voor me is een goede temperatuurregeling en de zetdruk kunnen aflezen op de nieuwe machine.
Mijn budget zo rond de 1200 euro.
Wie kan me een heeft een goede tip voor me betreffende deze twee machines, maar als ik een ander merk over het hoofd zie dat ik perse moeten overwegen sta ik daar natuurlijk ook voor open.
Genieten is eigenlijk best lekker

Re: Machine upgrade naar .....?

2
Kan je ook vertellen waarom je een andere machine wil? Gaat het alleen om een metertje voor de zetdruk? De machines die je noemt lijken me nauwelijks een upgrade? Ikzelf zou het geld liever in een top maler steken.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Machine upgrade naar .....?

4
Misschien een overbodige vraag, heb je de zoekfunctie hiervoor al gebruikt, er zijn zoveel mensen die in principe diezelfde vraag al gesteld hebben en ook heel veel keren zonder aan te geven wat voor iets ze eigenlijk willen

Ik heb ook even gezocht met de zoekfunctie en dan krijg je een hel ris van hits, uiteraard voldoen ze vaker niet dan wel aan je eisen, maar je zou het toch eens kunnen proberen, je wilt niet weten hoe vaak ik de zoekfunctie gebruik, dat scheelt me een hoop vragen en ja ik heb inderdaad ook zat vragen, we blijven leren . . .

Er zijn 1722 resultaten gevonden: "op zoek naar een nieuwe machine"
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Re: Machine upgrade naar .....?

6
Op zoek gaan naar een tweedehands dalla corte mini. Dan maak je een serieuze stap voorwaarts.

Of kijk eens maar een Bezzers Strega.

Tenslotte: Het Xenia project van Holger zit in de finale. Veelbelovende en interessante machine.

En wat betreft onderhoud: Er zijn prima adressen. Enkele voorbeelden: In het Noorden van het land Kafko. In het midden Joost van casabarista. In het Zuiden Peter de Goede van http://www.ranciliosilvia.info" onclick="window.open(this.href);return false;. in het Westen Piet de Espressomonteur en zo zijn er meer.

Een nieuwe Rocket heeft een wat hoogwaardiger binnenwerk, fraaiere afwerking en wat kortere cooling flush maar qua smaak blijft een E61 HX een E61 HX.

Machine laten reviseren en tunen en geld in een beter maler steken loont zeker. Je hebt zeker geen slechte maler maar een stapje vooruit is bijvoorbeeld een MK ProM of een Ceado e37. En natuurlijk groot conisch zoals de Compak K10. Of handmalers als de Mahlgut en HG One.

Volgens mij verkoopt Bobbee zijn Compak K10 binnenkort maar weet ik niet zeker...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Re: Machine upgrade naar .....?

7
Met een andere maler ga je echt een sprong vooruit. Die nieuw machine is een maand leuk en daarna kom je erachter dat het geen verschil uitmaakt en dat een onderhoudsbeurt van hooguit 250 euro hetzelfde resultaat had gegeven. Meten van de zetdruk is zinloos als je de OPV op 9 bar hebt gezet. Dat is 20 keer leuk om naar te kijken en daarna kijk je er niet meer naar. Een overstap naar een hevel is naar mijn mening wel echt een vooruitgang. De Bezzera Strega blijft een geweldige machine en valt binnen het budget.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom 01 - 98mm Mizen (pre-order), Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Re: Machine upgrade naar .....?

8
De Dalla Corte is inderdaad een mooi concept. De Xenia heb ik ook al naar gekeken. Is ook een interessante machine. De hevel van de bezzera machine past helaas niet op de plaats waar ik ruimte op het aanrecht heb.
Qua goede onderhoudsbeurt, daar zit wel wat in. Ik zal eens kontakt opnemen met Peter.
Genieten is eigenlijk best lekker

Re: Machine upgrade naar .....?

9
Yep bel hem gewoon.
Sowieso boel goed schoonmaken en E61 groep reviseren.
Wat parts vervangen en evt wat mod's :
Mssch past er wel een flow restricor in de TS.
Gaat je cooling flush korter van worden.
EX4 zou ik niet op E61 machine zetten omdat de drukopbouw al langzaam is.
Membraandemper is wel leuk omdat de druk stabiler wordt en resonantiegeluiden afnemen.
Evt boiler isolatie?

Erik92 heeft gelijk dat je de machine voor <250 euro weer als nieuw kunt krijgen. En dan blijft er geld over voor een hele mooie maler. Staat op Kaffeenetz een bijna nieuwe Ceado E37S te koop. Wie weet de K10 van Bobbee? HG One of Mahlgut als je van malen met de hand houdt. En het Combat grinder project op Home-barista is in een vergevorderd stadium. De keuze is reuze ;)

Succes
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs