Ik heb onderhand ook van die koelpasta tussen de ring de broeikop aangebracht en dat scheelt flink, de koelring wordt nu een stuk heter. Eerst kon ik die zo'n 3 seconden vasthouden voordat het te heet werd, nu nog maar 1 seconde.
Ik kreeg mijn koffie toch steeds maar niet zachter uit de machine (maar als gezegd kon dat ook te maken hebben met de boontjes) en vermoedde een niet optimale warmtegeleiding tussen broeikop en ring.
Toen ik de pasta aanbracht viel me op hoeveel ik er tussen kon proppen en bovendien dat de ring slechts op 3 plekken strak tegen de broeikop aanzat. Ik denk dus dat die laatste niet volledig egaal rond is.
Hoe dan ook: de ring koelt nu beter, maar de Mokha Matari is ook net op, dus ik heb geen vergelijk .
De cappuccino die ik net maakte smaakte echter heerlijk en zeker niet zurig, als in: te koel gezet.
Re: temperatuurmetingen aan machines
81La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder