Welke PID voor de Silvia

1
Afgelopen weekend heb ik wat rondgespeurd naar wat interessante mods voor de Silvia. Temperature surfing is leuk (ik ben een watersporter), maar consistentie is ook wat waard, dus ik overweeg een PID aan mijn Silvia toe te voegen. De progressive pre-infusion E61 style laat ik nog even voor wat het is en de drukmeter en instelbare OPV ook (nog niet gekeken, maar ik geloof dat de eerste Silvia's niet instelbaar waren, ik moet zo even een tang pakken om die rare schroeven los te krijgen)

Ik heb verschillende PID oplossingen gezien:
- pidkits - duur en een beetje raar aan de zijkant met draden die buitenom lopen (maar heel erg goed misschien?)
- Auberins netjes onder de machine bevestigd
- Arduino gebaseerd - mooi ingebouwd! maar ik betwijfel of de electronica goed met de opgebouwde warmte in de machine kan omgaan. verder nadeel is dat er vrij veel zelfbouw nodig is in tegenstelling tot beide bovengenoemde kits.

Mijn vraag, welke PID heb jij en wat zijn jouw ervaringen. Heb je hem zelf ingebouwd? Zou je weer dezelfde bestellen, of toch een andere optie bekijken?

Re: Welke PID voor de Silvia

2
De meeste mensen gaan voor een Auberin en dat zou ik je ook aanraden. Als je veel elektra kennis hebt dan is het wel goedkoper zelf een set van PID, temp. voeler en SSR bij elkaar te zoeken. Dan heb je echter geen support wat dus betekent alles zelf uitzoeken. Waar plaats je de temp. voeler, waar de SSR, hoe doe je de bekabeling enz. De PID van Auber is ook al ingeregeld op de Silvia.
Expobar Brewtus III
Mazzer mini E type A
Iroast 2
Voorheen diverse Cimbali´s

4
De pre-infusion optie is vrij beperkt als ik het goed heb begrepen. Komt neer op hetzelfde als handmatig 'even' de brew-knop aanzetten, even wachten en vervolgens echt gaan brewen. Het grootste probleem daarmee is dat de pre-infusion met normale (hoge) druk gebeurd en het kwaad dan al geschied is.

Ik ben inderdaad wel benieuwd naar de ervaringen.

@marmhz: Auber staat inderdaad ook bovenaan de lijst, maar die zelfbouw units trekken ook heel erg. Lijkt me leuk om te hobbyen, maar als ik realistisch kijk zal ik daarna toch een auber moeten kopen voor de betrouwbare zorgeloze temperatuurcontrole ;). Hoewel een Silvia met ethernet aansluiting ook wel boeiend is! Helaas moet ik nog wel zelf de portafilter indraaien...

6
kiteseb schreef:Een beetje in de trend van een Silvia met ethernet aansluiting:
http://www.youtube.com/watch?v=JOPfmQBF52M
;-)
Ah yes, dat is van dezelfde kerel die ook de Arduino PID versie had gemaakt. Maar ik moet zeggen dat de plexiglas kopjesverwarmer wel heel vernieuwend is :)

De code en het aansluitschema van de arduino module staat overigens hier gepubliceerd:
http://www.arduino.cc/playground/Main/B ... orEspresso" onclick="window.open(this.href);return false;
Als ik de code bekijk zit er geen display code aanwezig, hoewel het aansluitschema dat wel suggereerd. Ach, scherm heb je niet nodig, want er zijn zowiezo geen knoppen in dit voorbeeld opgenomen. Je moet hem via een seriele poort en een terminal client uitlezen en configureren.
Op die manier is trouwens wel een heel eenvoudige en goedkope oplossing te maken (60-70 dollar aan onderdelen). Het wordt alleen wat lastiger als je de temperatuur ook daadwerkelijk wil instellen...

9
Zo, eindelijk mijn PID binnen (uitgebreide versie) en in 2uurtjes erin gekregen. Eerste koffie indruk, super lekker! Er valt veel in te stellen dus moet nog lekker gaan onderzoeken.
Wel een aanrader!
Rancilio Silvia 2009, Nemox molen omgebouwd, oude Pavoni op de vensterbank!

10
kiteseb schreef:Zo, eindelijk mijn PID binnen (uitgebreide versie) en in 2uurtjes erin gekregen. Eerste koffie indruk, super lekker! Er valt veel in te stellen dus moet nog lekker gaan onderzoeken.
Wel een aanrader!
Mooi zo! Ik vroeg me net af of je hem al had ontvangen.
Wat waren de verzendkosten?