Re: aanschap halfautomaat

12
waarom niet de cellini evoluzione v2?
http://casabarista.nl/rocket-espresso-c ... somachine/" onclick="window.open(this.href);return false;

En ook even bellen naar
https://www.koffiewarenhuis.nl/producte ... luzione-v2" onclick="window.open(this.href);return false;

en dan de door jouw gevonden prijs doorgeven. Grote kans dat je hem voor dezelfde prijs krijgt... ;)
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

14
Ik zou het wel even goed uitzoeken. Zo'n lage prijs is allicht zeer verleidelijk, maar het zijn nu eenmaal machines die wel zo nu en dan onderhoud nodig hebben, en dan kan goedkoop duurkoop worden.
In het geval van Kafko.nl die al reeds genoemd wordt, heeft hij lage prijzen en z'n service is erg goed, snel en niet duur. Dat kan na een tijdje wel eens meer waard zijn dan die paar euro's bij aanschaf.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

15
De Rocket evoluzione werkt op reservoir en met schakelaar kun je hem op vaste vaste water aansluiting zetten. Die verkoopt Peter niet omdat hij daar niet achter staat. Die kast zit helemaal volgebouwd dus met problemen of onderhoud moet je alles uitbouwen.

Beter is kiezen tussen reservoir of vaste wateraansluiting.
Dus:
Rocket giotto/cellini premium plus V3 met waterreservoir

óf

Rocket Professionale met rotary pomp en vaste water aansluiting. Peter levert deze standaard mét nieuwe dva waterfilter!

Ik zou hem zeker opbellen voor advies en de aanschaf van de machine ! Zijn scherpe prijzen én het belangrijkste, uitmuntende service zijn goud waard!
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

17
de keuze is maken is moeilijk maar het zal er toch maar één worden met vastwater aansluiting. blijkbaar moet er dan met een rotatiepomp gewerkt worden ivm de druk op de leiding. Een vibratiepomp zou dit niet zo goed aankunnen heb ik mij laten vertellen.

wat betreft een bonenmaler, voor wat ik gezien heb is een grind on demand een serieus gemak (niet afwegen, altijd dezelfde dosering en een enorme tijdswinst). Klopt het wat ik zeg of zie ik dit verkeerd?
Waar zou ik best enkele uren opleiding kunnen volgen, heeft hier iemand goede ervaringen mee?

en euh heren, bedankt voor de vele reacties. Top!

19
Wat betreft die maler: GOD kàn handig zijn. Een doser is in principe bedoeld voor de horeca, maar het is tevens een mooi ontklontermiddel. En kleinere malers willen makkelijker klonteren. Vandaar dat we nog wel eens het advies geven om bij kleinere malers (58mm schijven) toch een doser te nemen.

Bovendien is de dosering en maling nu juist bij uitstek het middel waarmee de barista werkt om een optimale extractie te krijgen. Die zijn namelijk nooit gelijk. Ze veranderen onder invloed van een aantal zaken voortdurend, en als barista zal je daarop in moeten spelen. Altijd maar precies dezelfde tijd malen gebruiken is dus geen garantie voor een goede espresso, in tegendeel. Fijner malen zal in principe minder maalsel geven, dus weg is je constante dosering. Er zijn bovendien mensen die propageren dat je met dosering je extractie moet sturen, dus soms wat minder, soms wat meer.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

20
MichelV. schreef:wat betreft een bonenmaler, voor wat ik gezien heb is een grind on demand een serieus gemak (niet afwegen, altijd dezelfde dosering en een enorme tijdswinst). Klopt het wat ik zeg of zie ik dit verkeerd?
Hier ga je de mist in. Bonen moeten anders worden gemalen als ze ouder worden of als het weer veranderd (droog of vochtig). Door de maalgraad te veranderen gaat de maler in dezelfde tijd meer (grovere stand) of minder (fijnere stand) malen. Als je 2 bakkies achter elkaar zet en niet eerst de 7gr oud maalsel (retentie) weg gaat malen zal het tweede bakkie een stuk anders verlopen qua extractie dan de eerste. Als je één espresso zet en niet eerst 7gr weg gaat malen bestaat de helft van je espresso uit oud maalsel wat de smaak niet ten goede komt. Als de hopper leeg begint te raken maalt hij minder in dezelfde tijd en zo zijn er nog wat variabelen die van invloed zijn.

Met een doser en single-dosen komt er altijd evenveel uit als dat je er in doet. Je hebt met een goede routine bijna geen retentie. Met een G.O.D. introduceer je alleen maar nog een extra variabele waar je rekening mee moet houden. Als je er echt het maximale uit wilt halen zou ik een G.O.D. afraden.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60