maler maalt niet fijn genoeg

1
Hallo,

Graag jullie advies. Ik gebruik een Rancilio Silvia in combinatie met een Anfim/ECM casa on demand maler. Ik heb met veel bonen moeite om voldoende fijn te malen. Ik moet de maalschijven helemaal op elkaar draaien tot het echt niet verder kan en ga dan 1-2 klikjes terug. Als er geen bonen inzitten en ik de maler laat malen, hoor ik een schurend geluid. Neem aan dat dat betekent dat de schijven elkaar raken. De koffie oogt en voelt best wel fijn, licht statisch en een beetje konterend. Zet ik de maler nog 1-2 klikjes minder fijn, dan hoor ik niet meer dat schurende geluid, maar loopt de koffie veel te snel door voor een espresso en is een ristretto al helemaal niet aan de orde. Komt er dus op neer dat ik van de 51 maalstanden er in de praktijk maar 2 kan gebruiken (waarbij dus de schijven volgens mij schuren). Zoals in een eerder topic aangegeven, heb ik de groepdruk van de Silvia met een PF met manometer gecontroleerd: bij ongeveer 10 bar gaat de OPV open. Dat is dus in orde. Met een Solis maestro van een vriend en mijn oude Lux malertje kan ik met gemak zo fijn, dat ik de machine verstik en er geen druppel uitkomt. Kan het zijn dat de maalschijven niet goed parallel lopen of bot zijn? Andere ideeen? :?:

(ja, ja, of je koopt een nieuwe maler dus...maar ja, de bouwkwaliteit, de 'looks' en de rustige en stille loop bevallen me wel en Anfim is toch een respectabele bouwer ;) )

Bedankt en groet,
Bas
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Re: maler maalt niet fijn genoeg

2
Is dat schurende geluid van je schijven dan ook gelijkmatig, of zou je daaruit kunnen opmaken dat de schijven inderdaad niet volledig parallel draaien, m.a.w. oscilleert het geluid een beetje? Wat ook nog zou kunnen is dat de schijven wel parallel draaien, maar niet gecentreerd boven elkaar. Ook dat beïnvloedt het maalresultaat.

Ik zou maar eens onderzoeken of je maalschijven er wel goed in zitten. Haal de bovenste los, kijk eens hoe de onderste draait, maak alles schoon onder de schijven en zet ze d'r opnieuw in. Als het dan nog niet goed is inderdaad eens nieuwe schijven monteren.

Met die Anfim malers moet je een goed resultaat kunnen behalen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: maler maalt niet fijn genoeg

3
Als je maalschijven versleten zijn krijg je het zelfde effect, wel bijna ( en de buitenste groeven helemaal) op elkaar en tog niet fijn genoeg malen. Het afstellen kun je vergemakkelijken door idd erest je schijven te controleren en goed schoon en vet vrij te maken en dan op elkaar draaien tot ze elkaar net raken en dan steeds verder van elkaar afdraaien tot je de juiste maalgraag hebt bereikt.