Als beginnend thuisbarista probeer ik alle variabelen zo constant mogelijk te houden.
Dus exact 14gram koffie, vers gemalen met mijn Bezzera BB005, van een verse (Dutch Barista Coffee) boon.
Aangetampt met 15kilo druk.
In exact 27 seconden krijg ik een heerlijk bakje van 60ml espresso.
So far so good. Niet altijd even makkelijk om hem precies goed te krijgen, maar het gaat me redelijk goed af.
Maar dan... BREWRATIO
Een (voor mij) nieuwe term die ik probeer in mijn bakje te verwerken, maar die alles toch weer overhoop gooit.
Als ik ongeveer 28gram koffie aan hou met 14 gram poeder, dus 50% brewratio. Dan krijg ik maar een enkele espresso in mn shotglaasje.
Kortom alle variabelen veranderen weer!
Wat is nou de bedoeling?? 14 gram koffie -> 60ml espresso?
OF 14gram koffie -> 28gram espresso?
Re: Verwarring..
2Over dit onderwerp is al veel gesproken op de fora. Ik snap dat je als beginnende barista van het ene naar het andere dogma geslingerd voelt. De crema is de "boosdoener" in jouw verhaal. Het volume ervan verschilt per boon (versheid), druk, etc. en verdwijnt ook weer met de tijd. Daarom is wegen een uiteindelijk meer betrouwbare methode dan volume meten.
Ik doe: precisie weegschaal (0.1g) plaatsen, kopje erop, nullen, pomp starten, 2 gram voor gewenste gewicht pomp stoppen.
Ik heb overigens een belachelijk dure Acaia Lunar aangeschaft die wel zeer plezierig werkt, die reset automatisch als je een kopje plaatst, begint te tellen bij de eerste drup en stopt tijd en gewicht bij de laatse drup. (ik heb trouwens geen belangen in dit bedrijf
)
Ik doe: precisie weegschaal (0.1g) plaatsen, kopje erop, nullen, pomp starten, 2 gram voor gewenste gewicht pomp stoppen.
Ik heb overigens een belachelijk dure Acaia Lunar aangeschaft die wel zeer plezierig werkt, die reset automatisch als je een kopje plaatst, begint te tellen bij de eerste drup en stopt tijd en gewicht bij de laatse drup. (ik heb trouwens geen belangen in dit bedrijf

--- ECM Mechanika IV Profi, Eureka Mignon RVS ---
3Beste Hans,
Bedankt voor je reactie!
Die 0,1 precisie weegschaal heb ik ook in gebruik. Niet zo supermakkelijk in gebruik als die van jou.. maar it gets the job done
Maakt het afwegen van je espressos het maken van cappuccinos en americanas niet weer lastiger? Omdat je altijd met andere volumes werkt?
Bedankt voor je reactie!
Die 0,1 precisie weegschaal heb ik ook in gebruik. Niet zo supermakkelijk in gebruik als die van jou.. maar it gets the job done

Maakt het afwegen van je espressos het maken van cappuccinos en americanas niet weer lastiger? Omdat je altijd met andere volumes werkt?
4Valt mee, ik maak eigenlijk vooral cappuccinos van dubbele espressos. Bonen altijd 17 gram. Donker gebrand 35g espresso in gemiddeld 25-30 sec na eerste drup. Lichter gebrand ~40g in 30-35sec. Americano en espressos eigenlijk allebei op dezelfde dubbele espresso gebaseerd. Werkt goed voor mij.
--- ECM Mechanika IV Profi, Eureka Mignon RVS ---
5Ik merk dat als ik de 50% brew ratio probeer aan te houden dat tijdens het zetten er water lekt langs de portafilter.
Dat komt dan neem ik aan omdat ik zo fijn maal dat de druk te hoog wordt?
Komt dit door mij? Channeling? Of ligt het aan mijn machine? (Quick Mill 3000)
Dat komt dan neem ik aan omdat ik zo fijn maal dat de druk te hoog wordt?
Komt dit door mij? Channeling? Of ligt het aan mijn machine? (Quick Mill 3000)
6Dat duidt op een groepsring die vergaan is. Er hoort nooit water langs het portafilter te lopen hoe fijn je ook maalt.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60
8Hoelang geleden?thebar schreef:Hmm.. Er zit een gloednieuwe groepsring in..
Zelf gedaan?
Alles goed schoongemaakt voordat de nieuwe (correcte) ring er in ging?
Hoeven maar een paar vuiltjes onder te zitten en de (Water)poppen zijn aan het dansen . . .
Zit de ring goed gemonteerd? Dus niet ondersteboven!?
Ooit een keertje gezien bij iemand dat er een deuk in de filterrand zat, die lekte ook als een Jekko < Westlands >
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
9Ehh.. Zit er een boven en onderkant op een Quick Mill groepsring?
Montage zelf gedaan dus.. (3 weken geleden)
Wel helemaal schoon gemaakt voor montage.
3 dagen geleden nog een keer opnieuw schoon gemaakt gemonteerd tijdens de schoonmaak van de douche.
Montage zelf gedaan dus.. (3 weken geleden)
Wel helemaal schoon gemaakt voor montage.
3 dagen geleden nog een keer opnieuw schoon gemaakt gemonteerd tijdens de schoonmaak van de douche.
10Ik ken de ring niet als dusdanig maar de meeste ringen die ik ken wel ja.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s