ECM Giotto van 8 jr oud, kans of laten lopen?

1
Vraagje van een noob/beginner aan jullie ervaren koffierotten.

Zat vanmiddag heel toevallig bij zoonlief op de koffie toen daar iemand inhaakte op mijn nieuwe interesse (espresso) door te zeggen dat zij een plus minus 8 jaar oude Giotto had staan die ze bijna niet heeft gebruikt. Ze dacht dat t een ECM Giotto machine is en geen Rocket.
Aangezien ik wel interesse heb maar geen ervaring of idee van prijs en kwaliteit dacht ik het volgende aan jullie te vragen:
- hebben jullie een idee of t een ECM is of een Rocket en maakt dat iets uit?
- de machine is ongeveer 8 jaar oud en niet veel gebruikt (geloof ik gezien de persoon die m heeft) is dit voor of nadelig ?
- mocht ik overgaan tot koop waar dien je dan op te letten behalve dat ie er aan de buitenkant netjes uitziet :-)
- mocht ik kopen wat is dan een reele prijs? wil niet teveel betalen maar wil wel vriendjes blijven,
- zoals gezegd ik kom uit Alkmaar en is hier in de buurt wellicht een adres waar ik de machine een soort aankoopkeuring kan laten ondergaan of is t echt naar Kafko?
- kunnen jullie aangeven of t sowieso een leuke machine is (pro's en con's) die voor een leuke prijs plezier kan leveren aan een starter zoals ik?

jullie lezen het al.... alle input, tips en trucs alsmede waarschuwingen zijn welkom 8-)
Espresso gear: Londinium R || Mazzer mini electronic A met SJ schijven & Compak E8 OD on its way

Re: ECM Giotto van 8 jr oud, kans of laten lopen?

2
Een fotootje doet wonderen, maar ik weet niet of dat haalbaar is? Hoe dan ook: van ECM of Rocket, de Giotto is doorgaans een degelijke machine waarmee je goed espresso moet kunnen zetten. En gewild (dus duur). Hij maakt gebruik van de alomtegenwoordige, klassieke, vergevingsgezinde E61 zetgroep. In goede staat een prima aankoop.

Maar veel hangt af van de staat van de machine. Werd er zacht water gebruikt? Hoe is hij onderhouden? Regelmatig gebackflushed? Heeft hij wel eens een beurt gehad? Dat soort dingen zou je willen weten.
Je kan de douche eens loshalen en kijken hoe het er daaronder uitziet. Zie je nog metaal, of is het een grote bruine koffieviezigheid? Voor verkalking kan je die grote schroef op de zetgroep eens losschroeven en kijken hoe de "mushroom" eruit ziet. Kijk eens onder de klep, hoe ziet de machine er van binnen uit? Zie je daar lekkerij? Het zijn alle indicatoren. Een glimmende buitenkant zegt helemaal niets.

Van stilstaan wordt de machine ook niet beter, de rubbers zullen toch uitdrogen enzo, dus een beurt lijkt me sowieso een goed idee, mits dat niet onlangs is gedaan. Deze machines zijn uitstekend te servicen, dus je zal hem vast goed krijgen, maar tegen welke prijs, daar gaat het om. Als er niet zoveel hoeft te gebeuren zal je wellicht met €70 klaar zijn, maar om een slecht onderhouden machine weer tiptop te krijgen kan je zomaar €200 kosten.

Dus lastig te zeggen. Slecht onderhouden: <€300, goed onderhouden >€600....zoiets?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: ECM Giotto van 8 jr oud, kans of laten lopen?

3
Foto heb ik zojuist opgevraagd maar de koop gaat helaas niet door ivm de kinderen en de grote emotionele waarde die het apparaat voor hen vertegenwoordigd. Jammer voor mij wel heel begrijpelijk en goed dat moeder het zo aanpakt.

De zoektocht gaat door en is ook leuk :D (stiekum misschien wel t leukste)
Espresso gear: Londinium R || Mazzer mini electronic A met SJ schijven & Compak E8 OD on its way