Allereerst dank voor jullie vele wijze woorden op het forum, het heeft mij enorm geholpen in mijn zoektocht.
Ik denk daar nu een eind aan te kunnen maken en zou graag als laatste stap even bij de mannen en vrouwen die het echt snappen een sanity check doen.
Waar kom ik vandaan? Uit een wereld van Nespresso ben ik geinteresseerd geraakt in echte koffie en ben aandacht gaan besteden aan wat ik drink. Heel veel gelezen en bekeken op YouTube. Recent een ervaring gehad met echte espresso bij Scandinavian Embassy en begrijp nu pas echt waar het over gaat. Ik snap opeens de smaakpaletten en de details van de bereiding. Gevolg dat wil ik ook, maar ....
Situatie en beperkingen:
- Er moet een "druk-op-knop-geef-me-koffie" apparaat blijven. Is nu een kleine Nespresso en denk dat dat het blijft.
- we drinken voornamelijk in alle rust een paar kopjes in het weekend. Verder alleen maar af en toe (mensen die op knoppen willen drukken).
- Er is geen ruimte voor een extra apparaat
- Kosten niet te gek, ik moet nog even kijken hoe deze nieuwe hobby aan gaat slaan
Wat ik heb overwogen:
- Super-auto. Maar ik kom eigenlijk niets tegen dat significant beter is dan cupjes. Alleen duur.
- Echte machine. Ik vind de Strega supertof, maar dat gaat nu niet werken. (Ooit als we de keuken verbouwen

- Pharos. Vroeg me af of ik die in prijs niet wat overdreven vond en gebruiksgemak maak ik me wat zorgen over.
Waar ik op uit gekomen ben: een Bacchi met een Lido E maler. Beide klein, maar op basis van wat ik kan lezen, goed genoeg voor echte espresso.
Ik denk dat ik mijn huiswerk redelijk heb gedaan, maar zou het heel erg waarderen als jullie deze (toch wat angstige) starter willen helpen met bijval, opmerkingen, tips en aanmerkingen.
Groeten, Peter