Kan best zijn dat jij tevreden bent maar 10s verschil tussen de kliks is voor espresso objectief gezien gewoonweg te groot qua stap. Hoe mooi of fijn een maler ook is, functie is toch echt belangrijker dan vorm. Wellicht dat je nu geen verschil in smaak merkt maar je gaat bonen tegenkomen waarbij je toch echt wilt dat de stappen kleiner waren. Je hebt gewoonweg geen zekerheid op succes. Je zal ook nooit kunnen zeggen dat je het maximale uit een boon haalt omdat je opties te beperkt zijn.
Traploze malers zijn op dat gebied sowieso altijd beter omdat je niet beperkt bent in je mogelijkheden. Met de Commandante heb je weinig speling en dat beperkt je in het experimenteren om het maximale uit de boon te halen. Voor mij goed om te lezen omdat ik de twijfels had om de Lido2 te verkopen en voor een Commandante te gaan maar na het lezen van deze bevinding is die behoefte er totaal niet meer. Dan heb ik toch veel liever een minder mooie maler die wel traploos is. Blijkbaar is de Lido E toch echt veel beter voor espresso.
Re: Afstelling Comandante Mk3
21Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60