Re: Afstelling Comandante Mk3

21
Kan best zijn dat jij tevreden bent maar 10s verschil tussen de kliks is voor espresso objectief gezien gewoonweg te groot qua stap. Hoe mooi of fijn een maler ook is, functie is toch echt belangrijker dan vorm. Wellicht dat je nu geen verschil in smaak merkt maar je gaat bonen tegenkomen waarbij je toch echt wilt dat de stappen kleiner waren. Je hebt gewoonweg geen zekerheid op succes. Je zal ook nooit kunnen zeggen dat je het maximale uit een boon haalt omdat je opties te beperkt zijn.

Traploze malers zijn op dat gebied sowieso altijd beter omdat je niet beperkt bent in je mogelijkheden. Met de Commandante heb je weinig speling en dat beperkt je in het experimenteren om het maximale uit de boon te halen. Voor mij goed om te lezen omdat ik de twijfels had om de Lido2 te verkopen en voor een Commandante te gaan maar na het lezen van deze bevinding is die behoefte er totaal niet meer. Dan heb ik toch veel liever een minder mooie maler die wel traploos is. Blijkbaar is de Lido E toch echt veel beter voor espresso.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

22
Erik, jij hebt de Lido 2 toch voor slow en niet espresso?

Ik ga binnenkort mijn Comandante ook maar eens op een pompmachine testen. Als het echt meer dan 5 sec verschil is per klik snap ik best dat dit voor mensen met een pompmachine tegenvalt.

Neemt niet weg dat de Comandante voor slow coffee dan nog steeds uitstekend is en voor iemand met een Strietman ook.

Voor pomp liefhebbers is de Lido E (en beter niet de 2 dus) of een Hausgrind dan de betere keuze.

De Helior heb ik nog niet besteld Kilo!

Bobbee, heb jij je Comandante al op de Strega getest?

Ik hou ze lekker beiden: de Comandante voor slow en de Has voor espresso. Beste van twee werelden.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

24
Zoals Kilo ook al aangaf; als de smaak (en dus de extractie) maar goed is, dan maakt die 10s idd niet zoveel uit.

Echter als de stapgrootte je verhinderd om een goede instelling te vinden voor de juiste smaak, dan is hij niet geschikt voor jouw situatie.

:)
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

25
De vraag is niet zozeer of de smaak goed is maar of die beter kan. Daar kun je met de Commandante dus niet achter komen omdat de stappen te groot zijn en je daardoor niet in staat bent om te finetunen. Daarom is 10s te veel groot als stap.

Met bijvoorbeeld een Lido E kun je traploos aanpassingen maken waardoor je wel de mogelijkheid hebt meer uit een boon te halen dan die slechts enkele geschikte stand die de Commandante heeft. Daar zit hem het grote verschil en mijn conclusie dat de Commandante niet goed genoeg is voor espresso.

We streven er hier naar om het maximale uit een boon te halen en dan moet dat ook je uitgangspunt zijn. Vaak wordt van getrapte elektrische malers zoals de gezegd dat ze minder fijn zijn door de getrapte instelling en het gebrek aan mogelijkheden. Die stappen zijn vaak veel kleiner dan die van de Commandante en die zal dan ook zo beoordeeld moeten worden.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

26
Heb machine met pomp in huis. Nu nog even 58 mm tamper lenen. En dan ga ik ook eens testen.

Als ik ook op 10 sec uitkom onderschijf ik de conclusie van Erik dat hij niet (lees minder) geschikt is voor espresso (uitgaande van een pomp machine).

Maar het zou me verbazen...met 10 sec verschil op een pomp machine zou ik verwachten ook een groot verschil te moeten voelen in de weerstand van mijn lever...en had ik verwacht dit al veelvuldig gelezen te hebben op Kaffeenetz.de...maar goed de meeste gebruikers daar met een comandante hebben ook levers en/of gebruiken hem voor slow...

Laat horen wat er uit mijn test komt!

Een ding is zeker: Met een traploze instelling zoals op de Lido, Hausgrind, Rosco en Halior kun je altijd fijner afstellen dan getrapt. Dat is zeker. De instelling van de Hausgrind vind ik echt geniaal. Je hoeft geen borgring los te draaien zoals bij de Lido en een simpele klok. Ook het gevoel is prettig. Heel precies. Maar dat is ook weer persoonlijk. Het is net zo'n soort draaiknop als op de Eureka malers. Dat prefereer ik boven een draaischijf zoals op een Mazzer bijvoorbeeld. Anderen denken daar anders over. Ik vergelijk de Lido meer meer Mazzer in dat opzicht en de Haus met een Eureka.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

28
Ik heb vandaag met Peter de Goede de Comandante getest op zijn DC mini met mod's. En ik kan bevestigen dan een klikje inderdaad richting 10 sec gaat. Best fors dus. Overigens hadden we geen enkel probleem om een mooie extractie te krijgen.

Ook meteen maar vergeleken met de Mahlgut. Zo afgesteld dat er uit 20 gram koffie 30 gram espresso kwam in 37 sec. vanaf aanzetten van de pomp. Geen WDT. Wel RDT en vooraf omschudden van het maalsel. Met de Comandante iets minder Spitzers, maar ook op de Mahlgut mooie rustige flow. Qua smaak vonden we de verschillen bijzonder klein. Zo klein dat we beiden denken dat we ze blind niet uit elkaar hadden gehouden. Als ik iets moet zeggen zou ik zeggen dat de MG shots iets frisser en zoeter waren. Die uit de Comandante romiger en een tik minder scherp. De MG maalt bijna 4x zo snel, maar ook 4x zo zwaar.

Conclusie: Wil je heel goed kunnen fine tunen met fijnheid maling dan is de Comandante niet de beste keuze. De Hausgrind en Lido E met de nadruk op E zijn dan echt beter. Vind je een beetje corrigeren door grammetje meer of minder te doseren niet erg en ga je gewoon gaat voor een goed shot dan blijf ik hem van harte aanbevelen. Helemaal als je een lever hebt. En dat doet me realiseren dat ik toch wel erg verwend ben met de Strietman. De manuele controle zorgt er voor dat je vrijwel vanzelf corrigeert voor van alles en nog wat. En dus keer op keer een mooie flow hebt.

29
Goede test, dank daarvoor. Toch een goede bevestiging. De Strietman blijft een geweldige machine en die smaak.....Manuele controle geeft zoveel opties en dat gaat inderdaad ook vanzelf.

30
Ja Striet is hele fijne machine. Blijvertje ;)

Maar de DC mini EX4+ i.c.m. een Mahlgut is ook een droomteam.

Binnenkort aandscht voor de nieuwe brander van Peter....