Re: Nu wordt het een HX machine...

22
Ik begrijp uit een eerdere reactie dat je met een E61 machine een pre-infusie kan doen. Als ik het goed begrijp haal je dan de hendel half over zodat de pomp nog niet aanslaat, maar er al wel water op de koffie komt. Wat ik niet begrijp is waarom het water gaat stromen als de pomp niet aanstaat. Staat het water in de wisselaar altijd onder druk?
Nog een vraagje. Ik begrijp dat het water dat door de koffie stroomt niet uit de boiler komt, maar in een afgesloten systeem uit de 'tank' door de wisselaar stroomt en daar opgewarmd wordt. De stoom komt wel uit de boiler, maar hoe zit het met heet water tappen? Is dit boiler water, of komt dit ook uit de wisselaar?
Ascaso Baby T Plus - Eureka Mignon Specialità

24
gaucho schreef:Ik begrijp uit een eerdere reactie dat je met een E61 machine een pre-infusie kan doen. Als ik het goed begrijp haal je dan de hendel half over zodat de pomp nog niet aanslaat, maar er al wel water op de koffie komt. Wat ik niet begrijp is waarom het water gaat stromen als de pomp niet aanstaat. Staat het water in de wisselaar altijd onder druk?
Nog een vraagje. Ik begrijp dat het water dat door de koffie stroomt niet uit de boiler komt, maar in een afgesloten systeem uit de 'tank' door de wisselaar stroomt en daar opgewarmd wordt. De stoom komt wel uit de boiler, maar hoe zit het met heet water tappen? Is dit boiler water, of komt dit ook uit de wisselaar?
E61 machines hebben automatisch een pre-infusie, dat zit in het ontwerp besloten. Je hoeft dus niets bijzonders te doen met de handel.
Het heet water komt uit de boiler. Dat is dus ook minder "fris" dan het water uit de HX omdat de boiler veel minder wordt bijgevuld, het zal er zomaar een paar dagen in zitten. Voor b.v. theewater vind ik het dan ook niet zo geschikt.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

25
Bluecold schreef:Wat is die tekening slecht ontworpen zeg. Je laat de OPV toch geen heet water afvoeren?
Funest voor de temperatuurstabiliteit lijkt me.
Ik heb bij thuismachines nog nooit een OPV gezien die heet water afvoert. Bij alle machines die ik heb opengehad zat de OPV tussen de pomp en de HX (of de boiler bij een single boiler systeem) Het water wat de OPV afvoert is koud en wordt daarom bij heel veel machines terug het waterreservoir in geleid vandaar twee slangen (1 aanvoer en 1 terugvoer). Bij de Cimbali Junior die ik had werd het water van de OPV geloosd in de lekbak, maar er zijn genoeg bezitters die dat ook ombouwen naar terugvoer in het waterreservoir.
De hele discussie van temperatuurstabiliteit speelt mijns inziens dus niet want het teveel aan water komt niet in de HX en gaat er ook niet uit.
Expobar Brewtus III
Mazzer mini E type A
Iroast 2
Voorheen diverse Cimbali´s

26
Spironski schreef: Het heet water komt uit de boiler. Dat is dus ook minder "fris" dan het water uit de HX omdat de boiler veel minder wordt bijgevuld, het zal er zomaar een paar dagen in zitten. Voor b.v. theewater vind ik het dan ook niet zo geschikt.
Behalve als je veel thee drinkt...
Bedankt weer, voor de uitleg.

27
Het is inmiddels bijna zover!

Komend weekend ga ik een La Scala Butterfly ophalen en een plek geven in de keuken.
Ik ben al aan het aftellen; nog 3 nachtjes ;)

De maler is net binnen (nog in de doos), dat is een Compak K3 touch.

Nog een paar dagen op de nespresso aangewezen (ook geen straf trouwens).

29
Ik heb hem gehaald bij cafe-soleil.nl. Ik kwam op zijn site via een advertentie op marktplaats. Ik mocht de machine bij hem proberen en heb hem toen meegenomen.

Gisteren de machine aangezet, en toen ik de goede maling te pakken had verscheen er een mooie espresso in het kopje. Wat ik vooral erg mooi vind is dat de extractie zo rustig verloopt, ook als de maling niet helemaal goed is. Dat was bij mijn Sylvia wel anders.

Helaas moet mijn koffieconsumptie beperkt blijven tot 4 a 5 per dag...

30
Nou, daar heb je een mooie deal aan! Is gewoon €700 goedkoper dan een ECM met ongeveer dezelfde specificaties. Voor dat prijsverschil kan je dan fijn een heel mooie molen kopen ;) .
Helaas moet mijn koffieconsumptie beperkt blijven tot 4 a 5 per dag...
Ja, dat is jammer. Maaruhhh, in espresso zit minder cafeïne dan in normale koffie hè? ;)
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder