24
door Spironski
gaucho schreef:Ik begrijp uit een eerdere reactie dat je met een E61 machine een pre-infusie kan doen. Als ik het goed begrijp haal je dan de hendel half over zodat de pomp nog niet aanslaat, maar er al wel water op de koffie komt. Wat ik niet begrijp is waarom het water gaat stromen als de pomp niet aanstaat. Staat het water in de wisselaar altijd onder druk?
Nog een vraagje. Ik begrijp dat het water dat door de koffie stroomt niet uit de boiler komt, maar in een afgesloten systeem uit de 'tank' door de wisselaar stroomt en daar opgewarmd wordt. De stoom komt wel uit de boiler, maar hoe zit het met heet water tappen? Is dit boiler water, of komt dit ook uit de wisselaar?
E61 machines hebben automatisch een pre-infusie, dat zit in het ontwerp besloten. Je hoeft dus niets bijzonders te doen met de handel.
Het heet water komt uit de boiler. Dat is dus ook minder "fris" dan het water uit de HX omdat de boiler veel minder wordt bijgevuld, het zal er zomaar een paar dagen in zitten. Voor b.v. theewater vind ik het dan ook niet zo geschikt.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder