VBM en Mazzer

1
De kogel is door de kerk! Na veel lezen en afwegen wil ik mijn keuze maken voor onze koffie set.
Ik mail dus naar het koffiewarenhuis voor een offerte, en vraag prijs voor de volgende toestelen:
vbm domobar junior HX met de mazzer mini electronic A molen.

Ze antwoorden dat ze niet willen leveren : Wij leveren de Domobar Junior HX niet omdat wij van mening zijn dat de wisselaar te klein is voor een goede productie van stoom. Wij hebben daarom besloten dit toestel niet uit te leveren.

Dit lijkt mij toch wel heel straf, ik lees overal positieve verhalen over dit toestel, en zij denken daar dan zo negatief over. Wat zijn jullie bedenkingen? Niks van aantrekken en gewoon ervoor gaan? Ik ben het toestel ook gaan bekijken in Brussel en heb daar m'n beste koffie ooit mee gedronken.

Ik wil eigenlijk geen ander toestel overwegen omdat ik in dit toestel alles vind wat ik belangrijk vind: compact, warmtewisselaar, prijs, E61 groep, duurzaam en de vormgeving (grote druipbak).

De molen, ik heb nog even zitten twijfelen met het B model dat merkelijk goedkoper is. Wat zouden jullie doen? Is het een droomset?

Bedankt voor jullie tips.
La Marzocco Linea Mini • Eureka Atom Specialty 75 molen • Bonen Koffie Onan (Leuven - België)

Re: VBM en Mazzer

2
Wij leveren de Domobar Junior HX niet omdat wij van mening zijn dat de wisselaar te klein is voor een goede productie van stoom. Wij hebben daarom besloten dit toestel niet uit te leveren.
Je kan ze ook met de feiten om de oren slaan en ze totaal voor schut zetten, de wisselaar HX is voor de koffiebereiding en heeft niets van doen met de stoomfunctie, wat een stelletje uilenballen, je mag dit kopiëren en doorsturen en er nog @3aan onderzetten ook!
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

3
Ach, ze adviseren 'm gewoon niet en het is een vrije wereld, ze kunnen je niets verbieden maar branden hun vingers er niet aan en ze zeggen het ook nogeens beleefd.

Dan koop je 'm gewoon toch ergens anders.

Het is een klein apparaatje, en een grotere kan een stuk handiger zijn voor stoomdruk en voor temperatuurstabiliteit, maar het zal hoe dan ook niet je laatste machine zijn, er komt weer een andere ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

4
1,1 liter boiler. Die is wat klein in vergelijking met andere machines. Zouden ze daarop doelen?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

5
Het is een warmtewisselaar en hij is heel klein, dus als ze het een kleine wisselaar noemen kan ik dat wel billijken. Ik wilde daarom in dit geval nog niet tot sluiting van de vestiging overgaan.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

6
Is het echt belangrijk dat de machine weinig plaats inneemt? Je zou ook eens kunnen kijken naar de Rocket Appartamento. Die is ook klein, HX, degelijk, en zelfs goedkoper. Of gewoon deVBM ergens anders kopen natuurlijk :)
Qua molen zou ik eerder naar de Eureka Zenith 65E of Rocket Fausto kijken. Ik heb er geen ervaring mee maar ze hebben toch wat voordelen tov de Mazzer:
Je kan de timer pauzeren tijdens het doseren, de Eureka kan je zelfs resetten dacht ik. Ook de verstelling is makkelijker en bij het schoonmaken blijft je maalgraad onaangeroerd omdat het de onderste maalschijf is die beweegt.

https://www.youtube.com/watch?v=Rqn7FyKaoTA" onclick="window.open(this.href);return false;

My 0.02€
_____________________________________________________________________________________________
Lelit PL41EM
Eureka Olympus Hi-speed

7
Bedankt Jochen voor de tips. Ik heb enkele dealers gevonden in België en ik ga spoedig koffie proeven met een Rocket Cellini. Ook heb ik de verdeler van Eureka molens gevonden. Is inderdaad een interessant toestel en krijgt mijn volle aandacht. Bedankt ;-)
La Marzocco Linea Mini • Eureka Atom Specialty 75 molen • Bonen Koffie Onan (Leuven - België)

8
bobbee schreef:1,1 liter boiler. Die is wat klein in vergelijking met andere machines. Zouden ze daarop doelen?
Dat is inderdaad wat klein. Maar had de BFC ook niet een boiler van slechts 1,2 l.? En we hebben al gezien dat de E61 eventuele temperatuurschommelingen uitstekend glad strijkt.
Wat betreft stomen: de Junior DB schijnt erg goed te stomen en heeft een stoomboiler van 0,75. Ik stel me voor dat de boiler in de HX versie hier niet voor hoeft onder te doen?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

9
Spironski schreef:we hebben al gezien dat de E61 eventuele temperatuurschommelingen uitstekend glad strijkt.
Voor kleingebruik kan het best werken, dat zouden we moeten zien, ik ken er geen meetgegevens van, maar hoe het moet als er een paar espresos's achter mekaar mee worden gezet is de vraag.
Spironski schreef:de Junior DB schijnt erg goed te stomen en heeft een stoomboiler van 0,75. Ik stel me voor dat de boiler in de HX versie hier niet voor hoeft onder te doen?
De stoomboiler zal een heel andere druk en temp hebben dan de kleine boiler die alles moet doen.

10
Hallo,

Elk toestel heeft zijn voordeel of zijn nadeel. Mijn vrouw staat achter de vbm domobar jr hx (uitzicht in haar keuken), en ik denk om 2 lattes te maken na elkaar (want dat zijn ons beide voorkeuren) zal dat geen probleem mogen zijn. Tenzij de voltallige familie op bezoek komt, dan zou het misschien krap kunnen worden.

Waar ik nu over zit te dubben. De maler is het belangrijkste van de set up. Ik heb mijn zinnen nu gezet op de eureka zynith 65E omdat het een goede maler is én omdat hij zeer onderhoudsvriendelijk is, maar... is dit geen overkill voor een beginner? Ik wil het direct goed doen en niet na een jaar zeggen had ik maar... Blijkbaar is er ook een nieuwe molen ATOM van Eureka aan het komen. Prijs nog niet gevonden, maar hij zou stiller zijn dan andere molens en daarom misschien geschikter in de huiskamer. Als iemand hierover info heeft: welkom!