Re: La Pavoni combo set (webshop Italie)

3
Ik vind het wel een klein molentje: 50 mm schijven met een 95W motortje... Ik vrees dat je daar toch wel last van gaat hebben. Dan zou ik liever een losse Pavoni kiezen en daar een goede molen bij zoeken.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

4
Met levermachines heb ik geen ervaring. Momenteel ben ik me aan het orienteren welke machine aan te schaffen. Gezien de korte opwarmtijd en kleinschalige gebruik ('sochtends & 'savonds enkele kopjes), en het feit dat ik een prutser ben (in de goede zins des woords) lijkt het een lever machine te worden.
De base zorgt ervoor dat mijn houten bijtafeltje droog blijft. Er zit ook een uitklopbak in.

Voordat ik een levermachine aanschaf ga ik hem zeker uitproberen. Hopelijk vind ik een winkel in de regio Arnhem/Nijmegen.

5
Juist voor een Pavoni is een goede molen echt aan te raden en of dit een goede molen is durf ik te betwijfelen.

Hou trouwens rekening met het feit dat je met een Pavoni maximaal twee ristretto's kunt maken voordat mevrouw te warm wordt. Als je dus meer dan twee ristretto's wil drinken (of als je bezoek hebt of zo) moet je dus de truc doen met de natte handdoek, of wachten tot mevrouw weer is afgekoeld. Ik heb een Pavoni voor d'r bij (tikkie decadent misschien). 't Is leuk en lekker om met Pavoni espresso te maken, maar voor mij niet voor dagelijks gebruik.

7
Cappu, welke ervaring heb je wèl? (misschien een ideetje om je even goed voor te stellen?)

Ik zou aan beginnelingen niet aanraden om een lever te nemen (tenzij misschien de Ponte Vecchio Lusso), ze zijn lastiger om te leren. En je hebt er echt een goede molen bij nodig (ik spreek uit ervaring :oops: ), en dat is die JDL vrees ik toch niet.
De kwaliteit van het maalsel, het aandrukken, het in de hand houden van de temperatuur en het "leveren",...het komt allemaal wat nauwkeuriger dan bij een "normale" machine. Het is wel waar dat ze snel opwarmen, maar zoals al gezegd oververhitten ze ook weer snel (vooral de Pavoni's).

Allicht is het allemaal wel te doen, maar je hebt meer doorzettingsvermogen nodig. Er zitten hier toch wel meer mensen met een lever, ook die er mee begonnen zijn (Hemminga, waar ben je?).
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

8
Ik heb de Pavoni vooral niet voor dagelijks gebruik vanwege de oververhitting na max. twee ristretto's. Ik drink, vooral 's ochtends, graag meer..... En bij bezoek natuurlijk, zoals ik al zei.

Daarnaast varieer ik nog wel eens met waterhoeveelheden (niet 'huge' maar variatie tussen ristretto en espresso zeg maar) en da's een stuk lastiger met een Pavoni.

Verder onderschrijf ik het verhaal van Spironski trouwens.

9
Ik zou bij dit soort aanbieders ff checken of je de garantie en afhandeling handig vindt. Ze melden uiteraard netjes dat alles geregeld is, maarrr of je erop zit te wachten dat je machine eerst door Europa moet om iets te laten vervangen of repareren? En of je dan vooraan in de rij komt? En wat er gebeurt als je nog niet helemaal tevreden bent?

Bedenk verder dat deze 'pure webshops' nooit zelf hebben gewerkt met zo'n machine of zelfs uit de doos hebben gehaald ;) . Dus als je wat vragen hebt over het gebruik, onderhoud of techniek dan zal het vrij stil blijven. Het ligt er dus aan hoeveel waarde je hecht aan prijsvoordeel of een expert in de buurt waar je direct terecht kan voor ondersteuning, demontratie, vragen, garantie.

Afijn, wellicht is alles bij die zaak perfect geregeld, dat weet ik niet. Maar wel even handig om na te gaan; je koopt immers een mooie set waar je voor lange tijd plezier aan wilt beleven!

Verder eens met voorgangers, bedenk of je écht een lever machine wilt, er zitten nogal wat gebruikseisen en -vaardigheden aan verbonden voordat er constant mooie espresso's uitrollen. Een pistonmachine met pomp werkt dan een stuk prettiger en levert in vergelijking een constanter resultaat. En mbt de molen zou ik ook iets betere kwaliteit kiezen, die is nét zo belangrijk als het espresso apparaat.
Rolf - Casa Barista