3
door ThomS
Bij mijn Compak K6 draai ik de maalschijven er misschien eens per half jaar uit (dat is het gemiddelde tot nog toe althans).
Dagelijks maak ik de uitloop schoon met een tandenborstel en zet dan korstondig de maler aan, zodat achtergebleven koffiemaalsel uit de maalkamer wordt geblazen. Dan weer borstelen tot het meeste gruis uit de uitloop is. Eventueel nog een keer de maler aan, etc. etc. De doser doe ik sowieso dagelijks met een kwastje. De haakjes die aan de buitenzijde van de maalschijven zitten (en het maalsel uit de maalkamer drukken) schraap ik nog wel eens schoon met een satéprikker.
Eens in de paar dagen / eens in de week maak ik de hele molen schoon met de stofzuiger (met daarop zo'n accessoires voor hoekjes en plintjes, met dun uitloopje). Dat werkt perfect. Zeker als je met je handen een vacuum creert komt er heel veel troep uit de maler. Ik zet daarbij ook enkele keren kortstondig de maler aan.
Ik weet niet of je bij elke maler zo los kunt gaan met je stofzuiger, maar mijn K6 geeft geen krimp (het is allemaal metaal en geen losse kleine onderdeeltjes o.i.d, dus er kan in dit geval weinig mis gaan volgens mij).
Ik moet er wel bij zeggen dat ik eigenlijk nooit vette bonen gebruik. Als je daar een liefhebber van bent is de stofzuigermethode wellicht niet toereikend om vettige resten weg te krijgen.
Espresso: ECM Giotto Premium, Gaggia Factory G106, Compak K6
Filter: Hario V60, Solis Scala 166
Travel/office: Aeropress, Porlex Mini