Ik heb zo goed als heel mijn Vibiemme Domobar schoongemaakt, uit en schoongeborstelt, ontkalkt in de citroenzuur etc., maar ik stuitte nog op één onderdeeltje dat van binnen helemaal zwart blijft. Het lijkt wel verkoold ofzo. Ik heb een setje messing borstels gekocht (cilindervormig) maar alleen het brede gedeelte kan ik bereiken met de borstel.
Daar kwam dan ook echt enorm veel zwart spul uit (zie foto)... Iemand een idee waar ik dit mee schoon kan krijgen (liefst een vloeibaar middel).
Thanks!
Re: Koper blijft zwart (kool?)
2Met enkele schoonmaakpillen welke je in heet water oplost en het onderdeel erin, dat desnoods enkele keren herhalen! Ik denk echter dat het niet alleen in dit onderdeeltje zal zijn, die zwarte troep is 1 van de vele vormen van KALK
als dit niet echt werkt toch maar gaan zuren met een verhouding van 1:10 zorg er wel voor dat je oplossing goed warm is en blijft, liefst een beetje lucht erin, dat verhoogt de werkzaamheid aanzienlijk!

Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
3Het is mogelijk geoxideerd van binnen maar ik zou eerst even proberen wat Adriaan zegt. Gewoon langer weken en af en toe even met een hard borsteltje erdoorheen raggen om de boel los te krijgen.
4Dank voor jullie snelle reacties! Ontkalken heb ik al geprobeerd (met spul van HG, op basis van citroenzuur: http://nl.hg.eu/products/show/id/161/ka ... itroenzuur" onclick="window.open(this.href);return false;)
Heb hier ook een verhouding van 1:10 aangehouden, en minstens 3 nachten in dat spul gelegd, minimaal twee maal daags ververst en ook geschrobt waar het kon (bij de kleine stukken kan ik er niet bij).
Ik vrees dus dat jullie oplossingen me niet gaan helpen. Wellicht kan ik beter een nieuw onderdeeltje kopen (weet iemand waar)?
Of hebben jullie toch nog tips?
Heb hier ook een verhouding van 1:10 aangehouden, en minstens 3 nachten in dat spul gelegd, minimaal twee maal daags ververst en ook geschrobt waar het kon (bij de kleine stukken kan ik er niet bij).
Ik vrees dus dat jullie oplossingen me niet gaan helpen. Wellicht kan ik beter een nieuw onderdeeltje kopen (weet iemand waar)?
Of hebben jullie toch nog tips?

5LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
6Ik ging ervan uit dat die zoiets niet "even" voorhanden heeft, natuurlijk gebruik ik tegenwoordig zo een reiniger met verwarming en een lekkere citroenzuuroplossing, werkt perfect tot 22 cm schuin geplaatst, groter gaat in de voornoemde bubbelmethode!fransg schreef:http://www.ultrasoonreiniger.com/ultras ... nigers.htm
Die verhouding die HG aanhoudt is bij lange na niet die oplossing die wij aanhouden,
dat is 1 deel citroenzuur (gekristalliseerd) op 10 delen heet water, als je daar een koperen deel in deponeert dan zie je het bruisen!
Ik neem aan dat je Wessel bent en dan te ver bij me vandaan zit anders hadden we al je onderdelen beter even in de Citroenzuur kunnen deponeren, anders kan je altijd nog even bij van Pommeren langs.
Laatst gewijzigd door @3aan op do 09 jun 2016, 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.
7Ik heb al 2x zo'n ultrasoon ding geprobeerd maar vond niet indrukwekkend. Ik had een bakje gevuld met water en citroenzuur en het ultrasoon ding ook. Resultaat was exact hetzelfde!
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!
8http://www.ultrasoonreiniger.com/ultras ... r-rk31.htm
Ik heb deze en die werkt echt perfect, alleen jammer dat ik er geen mandje in heb, die zat er niet bij.
Waar ik eerst een hele opstelling maakte met een verwarmingselement en beluchting gaat het hier met de oplossing in en is vele malen sneller en beter want het gaat ook heel goed inwendig werken!

Ik heb deze en die werkt echt perfect, alleen jammer dat ik er geen mandje in heb, die zat er niet bij.
Waar ik eerst een hele opstelling maakte met een verwarmingselement en beluchting gaat het hier met de oplossing in en is vele malen sneller en beter want het gaat ook heel goed inwendig werken!

Laatst gewijzigd door @3aan op do 09 jun 2016, 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.
9Dat is wel een iets andere prijsklasse, misschien dat het dan zit...kwaliteit.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!