Re: Hotelkamerkoffie / espresso op vakantie

38
Leuk!

Ik heb nog wat notities van toen ik een aeropress had...

Basics:

Temperatuur water : Meestal betekent hoger, meer aciditeit en lager meer sweetness.

Maling : grover malen om minder bitters in je kop te krijgen.

Ratio : Basisratio is 60 gram koffie op 1000 gram water, maar meer of minder kan altijd.

Extractietijd : Lichte brandingen kunnen soms wat extra body krijgen door langere extracties….

Turbulentie : Reversed techniek of extra roeren kan extra smaak en kortere extractietijd betekenen…

Bonen: Vaak worden er bonen van 7 dagen oud gebruikt.

Vuistregels:

Licht gebrande bonen / Lage temperatuur / Lage Dosering / Heel rustig drukken zodat je heel weinig slechte sedimenenten die nog aanwezig zijn niet doordrukt door de filter. Hierdoor krijg je een heel mooi gebalanceerd zoete licht acide smaak.

En een receptje:

- 14 gram koffie afwegen

- Filterpapier spoelen met heet water, terwijl deze in de aeropress zit. Zo wordt de aeropress wat voorverwarmd door de damp en niet echt door het water om een snellere afkoeling te hebben achteraf.

Zet de aeropress inverted

- Giet 40 ml water (82°C), hierop de 14 gram koffie en giet hier meteen weer water op tot de weegschaal 100gr aangeeft (14gr coffee+86ml water). Giet steeds in het midden en zie dat de grounds steeds in contact blijven met de wand van de aeropress.

Start de timer en wacht 30 sec.

- Op 30sec giet je de aeropress op tot de weegschaal 234gr aangeeft (=220ml water). Giet steeds in het midden in cirkelvormige beweging (diameter+-2cm) en zie ook hier dat de grounds aan de zijkant van de wand blijven hangen.

Het opgieten zelf gebeurd in 30sec.

- Laat zo 30 seconden staan tot de timer 1.30 aangeeft.

Tijdens deze 30 sec. schroef je de dop erop, verwarm je de kop snel.

- Shake de aeropress even om grounds van de bodem los te krijgen en press de aeropress rustig in 40 sec.

Zeker stoppen met doordrukken als je de grounds ziet en sissend geluid hoort, anders krijg je sneller een vies bittere nasmaak als hij wat afkoelt.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

Re: Hotelkamerkoffie / espresso op vakantie

39
Leuk recept bobbee! Ga ik ook uitproberen. Fröbel een/tweemaal dagelijks met allerlei foefjes (mede geïnspireerd door recepten van World Aeropress Championships website) en... het is elke keer weer anders :)
Kan er ook aan liggen dat ik elke keer andere bonen gebruik :p

Ik twijfel nog of ik de AP meeneem naar de camping in Frankrijk volgende maand. Wellicht kaap ik vrouwlief's Cafflano. Mooi compact alles in één apparaat. Scheelt toch weer wat volume en losse onderdelen.

Maar mezelf kennende zal ik ze wel allebei meenemen :))
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach