Re: instabiele rocket R59 ?

11
fransg schreef:
Spironski schreef:Begrijp ik dat de apparatuur nog vrij nieuw is?
Vind je twee jaar 'vrij nieuw'? Het is bovendien niet zeker dat deze nieuw is aangeschaft.
head02 schreef:wij zijn sinds twee jaar in bezit van de rocket R59
Het was dan ook een vraag. En inderdaad vind ik een bijna 2 jaar oude Rocket "vrij nieuw". Maar het ging ook over zijn maler.

Ik vond het er op lijken dat ts de invloed van de koffiepuck niet kende. Als je koffie zuigt, maak je met nieuwe apparatuur nog geen goede espresso, nietwaar?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

12
Spironski schreef:Ik vond het er op lijken dat ts de invloed van de koffiepuck niet kende. Als je koffie zuigt, maak je met nieuwe apparatuur nog geen goede espresso, nietwaar?
Klopt helemaal en het is nog steeds vrij lastig te achterhalen wat ts weet, meet of bedoelt.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

13
hoe meet ik de druk? even bezien of ik je vraag begrijp. ik lees de druk af van de manometer als de druk wordt opgebouwd tijdens 'het koffie zetten'. daarnaast regel ik de maximale druk door de blindportafilter te gebruiken en dan lees ik wederom de druk van de manometer af. Dus zo meet ik de druk.

Ik weet echter niet hoe ik de over pressure valve afstel. tenzij het de stelschroef betreft die aan de onderkant van het apparaat zit. deze stelschroef gebruik ik icm met de blindportafilter. Hiermee regel ik de druk op ongeveer 11 bar. Tijdens "het koffie zetten" zou de druk ongeveer 1 tot 1,5 bar lager moeten uitvallen. zodoende zou ik uit moeten komen ergens tussen de 9 en 10 bar.

14
Vermoedelijk heb je daar met de 'stelschroef' wel de OPV te pakken maar dat zou de handleiding je kunnen vertellen.

Er bestaan portafilters met manometers zodat je kunt kijken of de manometer van je machine het juiste aangeeft.

Beoordeel ook eens de smaak wanneer je de OPV niet op 11 bar afstelt maar op 9 of zelfs 8 bar.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

16
head02 schreef:Dat ga ik zeker eens proberen.
Maar het klopt dus wel dat de druk afhankelijk is van de maalgraad van je koffie?
Niet in die zin dat je met de maalgraad je druk bepaalt. De OPV bepaalt de maximale druk. Bij een normale trage doorloop van 30ml in 30s kan die druk ook makkelijk worden opgebouwd boven de puck. In de puck is die steeds wat lager naarmate je verder, dieper in de puck zou meten en in de gaatjes van het filterbakje is die weer gelijk aan de druk in de kamer natuurlijk, de atmosferische druk.

Als je er even over nadenkt wordt het je vanzelf duidelijk, dan ben je niet afhankelijk van kreten als "anderhalve bar optellen" of het domme idee dat de druk in de puck overal gelijk zou zijn.

En ook gewoon je uitloop meten, met een Acaia bijvoorbeeld of de Brewista, en proeven, en weer nadenken. Daarmee, door zelf na te denken en zelf te meten, kom je verder dan alleen jezelf wat simpele kretologie laten inprenten.

17
Toch herhaal ik maar eens van de vorige pagina:
Ja, de maling beïnvloedt de zetdruk, het koffiekoekje moet per slot van rekening tegendruk geven.
Het is dus niet: 'bepalen', maar wel: 'beinvloeden'. Als je veel te grof maalt, of je gebruikt heel oude bonen zal je niet de goede druk bereiken. Als je wel fijn genoeg maalt kan je machine genoeg druk opbouwen en bepaalt de OPV de maximale druk.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

18
Spironski schreef:Toch herhaal ik maar eens van de vorige pagina:
Ja, de maling beïnvloedt de zetdruk, het koffiekoekje moet per slot van rekening tegendruk geven.
Het is dus niet: 'bepalen', maar wel: 'beinvloeden'. Als je veel te grof maalt, of je gebruikt heel oude bonen zal je niet de goede druk bereiken.
Klopt helemaal, sluit ook aan op wat ik zei.

De doorloop zal in dat geval ook nergens naar lijken dus is die koffie sowieso tinnef en doet de druk er ook niet meer toe. Bloeddruk meten als je arm er af ligt gaat ook niet werken.