Re: Rocket R 60V

11
mutsje schreef:Heb el naar een PID controller lopen kijken etc
Waarom wilde je aan de pid?

En wat is het "etc" waaraan je nog meer dacht?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Re: Rocket R 60V

12
Controle over de temperatuur boiler. Maar ik moet me halve apparaat verbouwen en daar heb ik niet zoveel zin in zeg maar. Zeg maar gerust dat ik bang ben mijn machine te slopen.
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven

Re: Rocket R 60V

15
Toch blijf ik dit een rare discussie vinden... sorry.
Ik snap de regelkringen van beide systemen en begrijp ook dat een systeem met een HX en E61 kop na de boiler zoveel temperatuur verstoringen met zich mee kan brengen dat je een resolutie van 0.5 of 1 grC in je boiler temperatuur niet echt terug gaat vinden in je kopje espresso, maar wat is nu precies het nadeel? Ik lees steeds dat PID's duurder zijn (en dat geloof ik), maar gaan ze bv echt vaker kapot? Als dat echt zo vaak zou voorkomen, dan zou Rocket zijn naam toch niet te grabbel gooien door de Cellini V3 met een PID te leveren? Heeft iemand een idee hoe vaak ze in de praktijk kapot gaan?

Nu snap ik ook de charme van machines met een enigzins achterhaalde techniek (en heb zelf een machine met een pressostaat), maar als werknemer bij een bedrijf wat temperaturen in dynamische systemen tot op millikelvins regelt, vind ik het ook raar dat de gangbare prosumer Espresso machines in feite niet veel zijn geëvolueerd sinds de jaren '60. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld vliegtuigen, motorfietsen of automobielen.
Zou op zich wel een interessant project zijn; alle gangbare ideëen vergeten en vanaf 0 een ideale espressomachine bouwen. Zal vast al wel eens gedaan zijn, maar kon er eigenlijk niks over vinden op internet.

Hmmm... ik raak off-topic nu..
dus...

Re: Rocket R 60V

16
Marcje schreef: Als dat echt zo vaak zou voorkomen, dan zou Rocket zijn naam toch niet te grabbel gooien door de Cellini V3 met een PID te leveren? Heeft iemand een idee hoe vaak ze in de praktijk kapot gaan?
Van Peter van der Weerd hoorde ik dat de PIDs in de Rockets hoogst zelden stuk gaan. Ze zijn verstandig geplaatst, laag in de machine, en bijvoorbeeld op de R 60V ook met de besturing buiten de machine.
Marcje schreef: vanaf 0 een ideale espressomachine bouwen. Zal vast al wel eens gedaan zijn, maar kon er eigenlijk niks over vinden op internet.
De Xenia bijvoorbeeld
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino