Re: Bittere espresso/resten in piston "papperig" na zetten

12
Hi,

Bitterig en waterig... Met een redelijke mate van arrogantie durf ik wel een wedje te maken dat de maling veel grover is dan wat jullie gewend waren er van uit gaande dat je machine verder netjes in orde is (als in schoon en correct werkend). Ik zou je leverancier eerst eens vrager toch nog fijner voor je te malen om na te gaan of je de bitterheid en waterigheid kwijt bent. Alle andere zaken die zijn genoemd zijn zeker ook van invloed maar volgens mij is de grootste boosdoener toch echt de maling.

Mocht je twijfelen aan de voorwaarde van een schone machine: kleine investering in potje Cafiza doen. Cafiza is een schoonmaakmiddel specifiek voor espresso machines - het verwijdert de altijd aanwezige koffie 'olie' resten van alle delen van de machine waar koffie mee in aanraking komt. Google gaat je vast helpen met vragen rond het gebruik van Cafiza.

Maar.... Ik wil graag een deal met je maken. Mocht het aanpassen naar een fijnere maling de oplossing zijn, dan ga ik je vragen tenminste 15 minuten serieus na te denken over de aanschaf van een eigen maler in combinatie met goede, verse bonen. Het simpele feit dat je serieus moeite doet om je koffie te verbeteren en niet sowieso al naar een Nespresso bent overgestapt, doet me geloven dat je een minimaal klein 'zwak' voor koffie hebt...

Succes en ik ben benieuwd naar je vorderingen

groet, Vincent

PS Twexc was de eerste die de maling ter sprake bracht...

13
winkje schreef:Hi,

Bitterig en waterig... Met een redelijke mate van arrogantie durf ik wel een wedje te maken dat de maling veel grover is dan wat jullie gewend waren er van uit gaande dat je machine verder netjes in orde is (als in schoon en correct werkend). Ik zou je leverancier eerst eens vrager toch nog fijner voor je te malen om na te gaan of je de bitterheid en waterigheid kwijt bent. Alle andere zaken die zijn genoemd zijn zeker ook van invloed maar volgens mij is de grootste boosdoener toch echt de maling.

Mocht je twijfelen aan de voorwaarde van een schone machine: kleine investering in potje Cafiza doen. Cafiza is een schoonmaakmiddel specifiek voor espresso machines - het verwijdert de altijd aanwezige koffie 'olie' resten van alle delen van de machine waar koffie mee in aanraking komt. Google gaat je vast helpen met vragen rond het gebruik van Cafiza.

Maar.... Ik wil graag een deal met je maken. Mocht het aanpassen naar een fijnere maling de oplossing zijn, dan ga ik je vragen tenminste 15 minuten serieus na te denken over de aanschaf van een eigen maler in combinatie met goede, verse bonen. Het simpele feit dat je serieus moeite doet om je koffie te verbeteren en niet sowieso al naar een Nespresso bent overgestapt, doet me geloven dat je een minimaal klein 'zwak' voor koffie hebt...

Succes en ik ben benieuwd naar je vorderingen

groet, Vincent

PS Twexc was de eerste die de maling ter sprake bracht...
Dank voor uw reactie! Ik ga naar de speciaalzaak voor Cafiza. En ik zal meteen eens kijken naar een maler. Ben erg gesteld op een goeie espresso, dus wellicht een goede investering ;)

Ik merk dat de meeste op dit forum niet gediend zijn van deze vragen van een "leek". Daarom extra blij met uw respons!

15
Lilly Milou schreef:Ik merk dat de meeste op dit forum niet gediend zijn van deze vragen van een "leek".
Dat is een misverstand. Je vragen zijn zeer terecht en je streven naar goeie koffie is te prijzen maar je antwoorden ontbreken. Als ik meermalen vraag welke koffiebonen je precies hebt gebruikt, is het uiteindelijk "een boon uit Ethiopië" maar daar zijn er zeer veel verschillende van, dat zegt erg weinig terwijl ze bij Kraakman toch iets meer op het pak zullen hebben gezet dan "een boon uit Ethiopië".

Ook de vraag wanneer gebrand kun je makkelijk beantwoorden maar ondanks herhaald aandringen negeer je die vragen.

De goede mensen die jou willen redden stuur je zo zonder reden op een glibberig en duister pad.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

16
Hi,

Ik werk al even in de IT; jarenlang demonstraties met verschillende oplossingen gedaan. Wat me door de jaren opviel: hoe meer ik van de materie en de oplossing begreep des te eenvoudiger en beperkter moest ik de demonstraties maken; het publiek begreep het anders simpelweg niet. Werden ze dan dommer of minder geïnteresseerd? Nope... ik denk dat ikzelf door de toegenomen kennis en ervaring steeds meer de lat van 'algemeen bekend of dat is toch duidelijk en simpel' naar boven had gebracht.

Ik denk dat we ons gelukkig mogen prijzen met de kennis en kunde die we in Koffie land hebben - als die kennis en ervaring tenminste leidt tot een mooier resultaat in het kopje of meer pret. Wij allemaal zijn al jaren bezig en veel zaken zijn voor ons allemaal 'gesneden koek' geworden. Bonen die vers gebrand zijn, waarvan je de herkomst kent en zeker de branddatum. Het verschil tussen platte maalschijven en conische maalschijven, het veranderende smaakprofiel bij deze maalschijven. Onderhoud aan je machine en zo voort. Voorbeelden van 'inkoppertjes'.

Soms slaan we door in ons enthousiasme - verantwoord en voor iedereen acceptabel want we vinden het allemaal leuk om hier mee bezig te zijn. Ik vergelijk het met formule 1 - alles eruit persen en zo nu en dan misschien wel onverantwoord veel uitgeven voor een in vergelijk marginale verbetering. Diverse bouwprojecten of de zoveelste upgrade van maler zijn mijn persoonlijke voorbeelden hiervan.

We zijn allemaal eens begonnen. Adriaan, Erik, Frans en alle anderen waaronder ikzelf. Onwetend en blij met antwoorden van anderen. Maar ook zelf zoekend - internet of, Frans vooral, proefondervindelijk waarvoor ik hem erg waardeer. Maar we mogen niet vergeten op welk niveau we zijn beland en dat anderen dat 'pad' nog te lopen hebben.

Beginners zullen ooit ervaren koffie deskundigen worden die ons weer hele nieuwe inzichten en kennis gaan geven. Daarnaast vind ik het oprecht leuk mijn kennis te delen en het streelt ook mijn persoonlijkheid als iemand er blij van wordt, dus een simpele win - win die velen op dit forum, als ze heel eerlijk tegen zichzelf zijn, zullen herkennen.

In dit topic kwam een beginner voorbij met een probleem. Er zijn voor ons valide vragen gesteld waarvan ik vermoed dat onze topicstarter naar eer en geweten meende te antwoorden, maar niet begreep dat we een veel gedetailleerder antwoord wilde hebben. Dat is geen onwil maar onkunde. Dan past sturing, geen berisping. Woorden als 'ondanks herhaald aandringen negeer je die vragen.' vind ik dan niet handig en ik kies er expliciet voor geen mening te geven over de daarop volgende zin, net zo min als over de 'triggerende zin' van de topicstarter in het bericht ervoor. Communicatie via een forum is helaas hard en mist helaas de nuancering van persoonlijk gesprek.

Misschien dat we allemaal weer even op onze reset button mogen duwen: als we niet willen reageren niet doen. Als er een beginner met de standaard vragen voorbij komt verwijzen we weer naar het beginners topic. Betere vragen vragen om een rustigere aanpak. Laten we vooral niet vergeten dat we hier allemaal een stuk plezier uit willen halen. Dit is geen werk.... toch?

groet, Vincent

PS kom maar door met die Nobelprijs voor de Vrede ;)
PS2 Met deze PS hoop ik geen afbreuk aan mijn oprechtheid van dit bericht te doen; het toont hopelijk enkel mijn wens tot aanbrengen van wat luchtigheid....
Laatst gewijzigd door winkje op za 29 okt 2016, 00:39, 1 keer totaal gewijzigd.