Spironski schreef:Ik heb gisteren 6 kilo Yellow Bourbon gebrand, oogst 2012-2013 en daar is niks mis mee...
Zo, da's wel wat anders dan een half jaar! Maar weet je dan ook hoe ze waren toen ze nog maar 6 maanden oud waren? Ikzelf brand ook wel eens bonen van ruim een jaar oud, en daar heb ik dan geen last van. Dat halve jaar vers blijven van groene bonen is echter wel iets wat ik vaker heb gelezen en gehoord, ook van professionele branders. En ik heb het denk ik ook wel eens geproefd, maar dan was het zo subtiel dat het in de foutmarges van mijn eigen branden kon verdwijnen.
Nou ja, het kan verkeren.
Ik denk eerder dat het komt door de Goeroe volgerij, 1 van de "Grote namen" op een van de Fora, heeft dat in zijn opinie tot waarheid verheven en zoals dat met alles gaat, doen de Volgelingen "vereerders" er nog een kolenschop bovenop, louter omdat ze niet beter weten en zo zijn.
Ik heb het gevoel van deze Y.B. dat de veroudering een zeer positieve invloed hebben gehad en dat gebeurd echt wel vaker en zoals "Grad" aanhaalt komt dat toch echt door de manier van bewaren.
Om antwoord te geven op de eerste vraag, ik heb deze bonen al eind 2013 tot heden van dezelfde partij gehad, jammer genoeg zijn ze er nu doorheen!
Ik heb weleens een baal bonen van iemand overgenomen die muf roken en dito smaakten, die waren om aan beginnende branders weg te geven om het roosteren onder de knie te krijgen, zelf heb ik die toen gestoomd en laten uitwasemen en daarna geroosterd, ook een keer voor de gein aan de kar geschonken, ze vonden het een lekkere en aangename koffie, als ik dan naderhand zei wat het voor iets speciaals was dan waren erbij die zeiden dat ze het proefden?! Ja Ja was het maar zo'n feest. . .
Deze bonen waren ongeveer 6 jaar oud,
Arabica mix met een behoorlijk Robusta aandeel.