23
door Pti
Nog even terugkomend op het houdbaarheids verhaal van groene bonen.
Opslag klimaat is doorslaggevend, ja dat is waar maar er zijn natuurlijk beperkingen.
Een slecht bewaarklimaat kan leiden tot schimmels, en koffie is een organisch en poreus product wat in zijn voornaamste verpakking (jute) zeer beïnvloedbaar is (door smaken) van buitenaf.
Daarnaast zorgt schommeling in temperatuur en luchtvochtigheid altijd tot afbraak van de aanwezige (amino)zuren en nog veel belangrijker het vochtgehalte in de boon.
Waarom is dat vochtgehalte zo belangrijk? We drijven het vocht toch uit in de eerst fase va. de branding? Ja dat is zo, maar er is altijd een deel vocht nodig om de reactie in de boon af te remmen. Vocht zorgt ook voor een gelijkmatige temperatuur in de boon zodat we binnen het juiste temperatuurgebied de maillaird reactie ingaan. Anders reageren de zuren (en suikers) in de boon heel anders doordat we sneller en op ren lagere temperatuur de maillaird reactie in gaan.
Mijn ervaring is dat dit leidt tot smaken in het eindproduct die we normaal gesproken associëren met de droogfase, zoals hout, hooi, mout en andere bitters.
De ene boon is hier gevoeliger voor dan de andere en het is ook nog afhankelijk van het beoogde brand profiel en de uiteindelijke brandgraad.
Dit is geen ordinaire napraterij maar puur gebaseerd op ervaringen. Het gegeven dat een boon die zich schijnbaar goed laat bewaren in de ogen van een zelfverklaarde "ik ben geen fijnproever" als acceptabel wordt benoemd is voor mij nog geen reden om de hele gevestigde kennis over het bewaren van groene bonen te ontkrachten.
Het is niet voor niets dat de meeste leveranciers hun oldcrop tegen sterk gereduceerde prijzen aanbieden of nog erger onvermeld verkopen aan onwetende. Als mijn bakker zegt dat hij ook brood van gisteren heeft dat nog lekker weg eet geloof ik hem best, maar ik ga naar de bakker voor vers brood en dan wil ik niet zonder het te weten brood van gisteren meekrijgen .
Zet de oldcrop YB naast een newcrop YB van dezelfde plantage en ik kan je garanderen dat de newcrop bij elke beoordeling hoger scoort.
Maakt dat de oldcrop slechter? Nee misschien enkel minder goed, maar sommige mensen steven naar het best haalbare en dan zijn dit grote sprongen die je kunt maken naar verbetering van de kwaliteit.
Laatst gewijzigd door
Pti op do 08 dec 2016, 13:17, 2 keer totaal gewijzigd.