Re: RE: Re: Brood en wat zit er nou eigenlijk in.

413
fransg schreef:Zo kwam hij er zojuist uit:
ready01-L1030029-14-december-2016.jpg
ready02-L1030031-14-december-2016.jpg
Wat een mooi brood! Chapeau!

Ik ga niet weer over die eigenwijze gepolijste gladde vreemde knikker beginnen maar heb er wel een verklaring voor. Volgens mij is die uit 1920, van de chirurg dr. J. Blitz die zijn aantekeningen met een parker duofold opschreef als hij een patient opereerde en deze kogel aanbood om tussen de tanden te klemmen wanneer de pijn ondraaglijk werd. Ik ben er nog niet achter wat zijn specialiteit was.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

Re: Brood en wat zit er nou eigenlijk in.

414
Gisteravond wegens crisis iets te lang doorgewerkt en vanochtend natuurlijk normale tijd beginnen. Dus ik verwarm de oven op 240 schiet het brood in draai keurig terug naar 200 graden en ga wachten en wachten.... hmmm misschien handig als je de tijd instelt. Dus brood eruit even kloppen op onderkant, ja mooie holle klank dus klaar. Komend weekeinde weer 2 zuurdesembroden bakken. Ga nog recept proberen dat gewoon botweg 's avonds klaar gemaakt kan worden en volgende dag afgebakken kan worden. Kids vinden het veel te lekker namelijk :)
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven

415
mutsje schreef:Dus ik verwarm de oven op 240 schiet het brood in draai keurig terug naar 200 graden en ga wachten en wachten.... hmmm misschien handig als je de tijd instelt.
Dat stukje kan ik niet goed volgen. Er was iets mis met de temperatuur die van 240 naar 200 ging, iets schoot en draaide en iets met de ingestelde baktijd?

's avonds voorbereiden en 's ochtends bakken klinkt ook goed!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

416
mutsje schreef:Gisteravond wegens crisis iets te lang doorgewerkt en vanochtend natuurlijk normale tijd beginnen. Dus ik verwarm de oven op 240 schiet het brood in draai keurig terug naar 200 graden en ga wachten en wachten.... hmmm misschien handig als je de tijd instelt. Dus brood eruit even kloppen op onderkant, ja mooie holle klank dus klaar. Komend weekeinde weer 2 zuurdesembroden bakken. Ga nog recept proberen dat gewoon botweg 's avonds klaar gemaakt kan worden en volgende dag afgebakken kan worden. Kids vinden het veel te lekker namelijk :)
Bij mij staat de oven op max!
275 graden.
Pas na 10 minuten ga ik nasr 225.

419
Gisteren rond 23:30 het deeg na het omslaan in de koelkast gezet, kwam ik vanmorgen m'n mandje uit, keek in de koelkast Wow! Was die gewoon doorgerezen?! Eruit gehaald en gelijk weer teruggeslagen en zoals Frans doet het zoutwater ingekneed, oven op 250 gezet en c.a. 45 minuten voorverwarmen, de bol had ik al ingekerfd en met een beetje roggemeel bestrooid, die was op de plank alweer aan het rijzen, toen de oven in en toen die al goed op kleur kwam na 14 minuten de oven uit gezet en de timer op 22 minuten gezet, nou ja je ziet het uiterlijke resultaat, straks aansnijden ben benieuwd!

Dit is Desembrood.

Afbeelding
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

420
cremalover schreef: Bij mij staat de oven op max!
275 graden.
Pas na 10 minuten ga ik nasr 225.
Ik heb een Siemens oven met stand "hydrobakken" en een temperatuur instelbaar tot 300°C. Hydrobakken voert trouwens geen water toe, maar sluit de ovenruimte af zodat het vocht wat er in zit niet kan ontsnappen. Verder bak ik op een steen (van gourmet set 2 cm dik). Meestal begin ik op 250 en zet hem na 5 minuten terug naar 220°C.

Beter nog wat hoger beginnen? en wel of geen extra water/stoom inbrengen bij begin?
Incompetence: When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts, there's no end to what you can't do