Re: Kinu M68

43
Smaakverschil in het voordeel van de 47?? Of voor de 68, maar je bestelt de 47 vanwege de prijs?
VBM Domobar Super, Mazzer Pharos, Mahlkonig Guatemala, een boel filterspullen, en een Quest M3 die al lang ligt te wachten :)

44
Kabouter schreef:Smaakverschil in het voordeel van de 47?? Of voor de 68, maar je bestelt de 47 vanwege de prijs?
Dat hangt er vanaf. De M68 is duidelijk frisser en complexer; typisch groot conisch. De M47 wat ronder, meer als vlakke schijven. Cremalover houdt meer van wat donkerdere branding, vlakke schijven en zachte ronde shots. Ik snap goed dat hij de smaak van de M47 dan verkiest. Als je wel van complexiteit en frisse zuren houdt, dan ga je meer lol beleven van de M68. Die is duidelijk meer uitgesproken. Net alsof de resolutie hoger is als je begrijpt wat ik bedoel. De M47 is wat meer gedempt.

Ik had trouwens niet verwacht dat de M47 en M68 duidelijk anders smaken. En het gaat dus niet om goed vs slecht of beter vs slechter maar meer om persoonlijk voorkeur.
Laatst gewijzigd door bvds op ma 26 sep 2016, 16:15, 4 keer totaal gewijzigd.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

45
Ok komt overeen met wat ik dacht dan inderdaad. (Heb zelf een groot conisch monster en mis af en toe wel het zachtere werk.)
VBM Domobar Super, Mazzer Pharos, Mahlkonig Guatemala, een boel filterspullen, en een Quest M3 die al lang ligt te wachten :)

46
Kan je aub eens uitleggen hoe de maalgraadinstelling werkt?
Ik zie dat er centraal een soort knop met gradering zit. Is het makkelijk om hier heel fijne wijzigingen in aan te brengen? Houdt de knop zijn stand bij/na het malen?

Bedankt!
Bart

47
Ja en ja.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

48
Experiment om te kijken hoe snel het kan. Let niet op de slechte kwaliteit van de extractie. Daar ging het me even niet om. Hier geldt: Snelheid gaat ten koste van kwaliteit en aandacht maakt alles mooier...

https://youtu.be/1w5THEGWArM

Hier op normale dagelijkse snelheid. Alleen camera in linker hand en de rest met de rechter. Het kan, maar voelt wel gehandicapt...

https://youtu.be/VGMpa4uTD-w

Ik vind het steeds weer boeiend dat het malen met de hand qua snelheid niet onder doet voor een gemiddelde elektrische maler. In het snelheidsexperiment 15 gram in pakweg 8 seconde. Op normale snelheid nog steeds dik 1 g/s. Sneller dan zeg een Mazzer mini ;)
Laatst gewijzigd door bvds op zo 15 jan 2017, 11:41, 2 keer totaal gewijzigd.

49
Top! Ook goed gevonden van dat schudden, dat is dezelfde methode als met de te dure hgone blind shaker!
Alleen de nutating tamp is "not done"...
Zijn wel licht gebrande bonen dus die extractie is gewoon lastiger en te verklaren.

Toffe maler hoor, de M68!
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

50
bobbee schreef:Top! Ook goed gevonden van dat schudden, dat is dezelfde methode als met de te dure hgone blind shaker!
Alleen de nutating tamp is "not done"...
Afbeelding

Zijn wel licht gebrande bonen dus die extractie is gewoon lastiger en te verklaren.

Toffe maler hoor, de M68!
Yes!

Omdat ik maar een hand had was een veeg en nutating tamp de beste manier voor de distributie. Voor een perfecte extractie is meer aandacht voor de distributie een randvoorwaarde. Overigens ben ik het niet perse eens met je opmerking dat een nutating tamp een no go is. Ik gebruik het wel vaker. Is wellicht niet de beste tamp maar kent zo zijn voordelen. Werkt overigens alleen met een convexe tamper!