Re: Rocket Appartamento

21
Gisteren nog contact gehad met Peter over de keuze tussen een appartamento en cellini/giotto.

Volgens peter zijn de cellini en giotto echt een betere keuze. De componenten in deze machines zijn gewoon echt goed.

De toevoeging van PID ipv kleine pressostaat bij appartamento is een grote plus. Verdere verschillen zijn ook allemaal pluspunten.

Ik ga in iedergeval voor een cellini of giotto. Binnenkort maar eens een kijkje nemen bij Casabarista Breda.
Rocket Mozzafiato Type V, La San Marco SM 96 (Mod) (84mm), Brewista Smart Scale 2

22
Sinds wanneer vindt Peter een PID een plus? Hij zou de Rocket's nog steeds het liefst verkopen met een Sirai pressostaat voor zo ver ik weet. Peter is fan van analoog en degelijk. Een PID past niet in dat plaatje. Natuurlijk is een Mater niet zo robuust als een Sirai maar eens in de 3 tot 5 jaar vervangen is geen punt. Die dingen zijn hartstikke goedkoop. Voordeel van een Mater is dat de swing gering is. Ca. 0.15 bar. Een Sirai heeft een grotere swing. Voordeel van een PID is natuurlijk de bijna afwezigheid van een swing maar dat is op ee HX niet zo relevant. Verder is het van buitenaf kunnen aanpassen van de boiler temperatuur/druk een voordeel maar hoe vaak doe je dat?

Overigens zou ik ook een Cellini verkiezen boven de Appartamento. Niet zo zeer vanwege de PID, maar eerder omdat deze modelle waardevast zijn.

Heb je al bedacht dat je dit soort machines ook uitsteken als occasion kan kopen? Niet op marktplaats maar via het forum of een betrouwbaar adres.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

23
MichigAlex schreef:Gisteren nog contact gehad met Peter over de keuze tussen een appartamento en cellini/giotto. Volgens peter zijn de cellini en giotto echt een betere keuze. De componenten in deze machines zijn gewoon echt goed. [...] Ik ga in iedergeval voor een cellini of giotto.

Binnenkort maar eens een kijkje nemen bij Casabarista Breda.
Zo zie je maar weer hoe handig het is dat een man als Peter met veel verstand van zaken je kosteloos kan adviseren.

Soms zie je dat mensen in de winkels veel informatie komen halen en het apparaat dan goedkoop online aanschaffen.

Ik vraag me wel af waarom Casabarista Breda, die ongetwijfeld ook prima zijn, je niet al die informatie en deskundige raad hadden kunnen verschaffen...
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

24
Volgens Peter is met de PID de opwarmlijn veel directer en zijn er dus minder temperatuur schommelingen. Hij vind het beter dan de pressostaat inclusief de bekabeling op de appartamento.

Ik ben nog niet langs casabarista geweest dus kan nog niet oordelen of ze mij van juiste informatie kunnen voorzien. Ik ga er van uit dat ze wel eea kunnen uitleggen en live kunnen laten zien.

Ik had al een paar keer contact met peter gehad over mijn huidige machine, vandaar dat ik de vraag ook bij hem had gesteld. Ondanks dat de afstand groot is, is de kans groot dat ik hem bij Peter bestel en hem daar ga ophalen.

Mijn voorkeur gaat gewoon uit naar een nieuwe machine. Is een gevoelskwestie.

De LSM SM96 heb ik 2e hands overgenomen van Adriaan. Prima ding en gaat nog wel een leven mee.

Bedankt voor jullie reacties!
Rocket Mozzafiato Type V, La San Marco SM 96 (Mod) (84mm), Brewista Smart Scale 2

25
MichigAlex schreef:Volgens Peter is met de PID de opwarmlijn veel directer en zijn er dus minder temperatuur schommelingen. Hij vind het beter dan de pressostaat inclusief de bekabeling op de appartamento.
Op kleine apparaatjes met relatief weinig massa kan een goede PID zeker nut hebben.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

28
Ik zou gewoon kopen wat je het meest aanspreekt. Onder de streep maak je met een Cellini, Giotto of Appartamento dezelfde koffie.

Sirai, Mater of PID? Het werkt allemaal goed. En nogmaals als je na 3-5 kaar een keer een Mater vervangt kost je dat een laar tientjes. Een Sirai gaat mssch 10 jaar mee en kost ook het driedubbele. Een PID is sowieso een duur ding en gaat zeker geen 10 jaar mee. Ook al heeft Rocket hem wel slim geplaatst. Dus niet pal boven de ketel zoals bij sommige machines.

Ik ga er van uit dat de Appartamento verder dezelfde configuratie heeft qua thermosifon. En die is goed uitgebalanceerd op een Rocket. Klopt dat? En de stoomkranen ook identiek (non compression valves)?

Maar ook met PID is een Cellini/Giotto geen machine om te experimenteren met temperatuur. Als je dat wilt beter meteen een dual boiler kopen.

Waarom zou je overigens een Appartamento kopen? Iets compacter? Iets voordeliger? Mooier?
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

29
In eerste instantie omdat ik hem mooier vind dan de cellini en giotto en omdat hij een paar honderd euro goedkoper is.

Een geïsoleerde boiler, manometer voor zetgroep en dat deze wat stiller zou zijn, zijn voor mij twijfelpunten.

Ik heb op veel plekken gelezen dat een PID op een HX minder nut heeft omdat er met cooling flush de temperatuur van het zetwater bepaald wordt.

Je maakt me weer aan het twijfelen :D

30
MichigAlex schreef:Ik heb op veel plekken gelezen dat een PID op een HX minder nut heeft omdat er met cooling flush de temperatuur van het zetwater bepaald wordt.
Kun je aangeven waar dat bijvoorbeeld wordt beweerd? Een of twee plekken is genoeg ;-)