winkje schreef:Hi,
Laat ik dan eens zeggen dat ik het leuk vind dat je zoveel moeite neemt om je ervaringen te delen
Zoals reeds gezegt, 't is vooral leuk om te doen en met een i pad heel makkelijk, jeetje wat zit daar een lichtsterke lens in!
De reden dat ik deze fotoserie met tekst gedaan heb is omdat ik hier op dit forum, of op thuisbarista.nl (weet effe niet meer) een 'handleiding' over een La Pavoni -een professional maar dat is om 't even- las die zo ingewikkeld en uitgebreid was dat je de lust om ook met zo'n ding 's aan de slag te gaan wel zal vergaan
Terwijl 't eigenlijk goed te doen is, àls je je aan een paar dingetjes houdt: effe uitzoeken hoeveel koffie je erin moet doen, even voorflushen en 't maalsel zo fijn maken dat je met niet al te hard aanstampen na een seconde of wat bij de preinfusie druppels in je koppie ziet verschijnen. Eigenlijk ongeveer zoals in de handleiding die je bij aanschaf van een nieuwe La Pavoni krijgt beschreven staat; het enige waar de handleiding niet over rept is de preflush die toch echt belangrijk is om het eerste kopje koffie tot een succes te maken omdat in 't begin de zetgroep nog niet op temperatuur is en je zo te koud water gebruikt voor de preinfusie, dat werkt dus niet, dan pist 't water er zó doorheen
winkje schreef: Ik ben overigens wel benieuwd naar je ervaringen als je eens de 'aanbevolen' net gebrande variant gebruikt: misschien dat er een nieuwe smaakbeleving voor je volgt, mogelijk ook niet... Zie het als een tip, niet als een voorwaarde.
Misschien zetten júllie wel mensen op 't verkeerde been door telkens maar te stellen dat je alleen goede koffie kan zetten van bonen tot max. 3 weken na 't branden. De ervaring die ik heb met dàt soort bonen is dat je daar óók heel lekkere koffie mee zetten kan, sterker nog, wellicht zelfs betere maar dat wil niet zeggen dat ik voor mij en mijn tafelgenoten geen lekkere koffie kan zetten met de bonen die ik in 't Italiaanse specialiteitenwinkeltje haal. Oftewel, ik ben bekend met de geneugtes van versgebrande bonen door iemand die 't goed in de vingers heeft. Heel fijn allemaal! Ik zal er weer 's achteraan gaan!