Re: Mijn Europiccola in actie!

51
fransg schreef:
dirk020 schreef:Ben wel benieuwd hoe mensen hier dat doen met een La Pavoni Professional zonder koelring als ze een man of 6 of meer te gast hebben. Lijkt mij een hoop gedoe om zo'n machine dan in beetje in de hand te houden
Ik heb vorig jaar in Polen een presentatie over koffie gehouden, had twee la Pavoni Pro's mee en een Compak E8 maler. Een zaal met ongeveer 40 man. Enkele vrienden en ik zorgden ervoor dat iedereen minstens een espresso kreeg, vanaf een uur voor de presentatie tot een uur daarna. Een La Pavoni Pro had een PID, de ander gewoon een goeie instelling van de p-stat en ze deden het allebei prima. Wel met de koelringen erop.
Had je moeten filmen.

52
Pavoni oververhit ontzettend snel zonder koelring of dikke pakking tussen boiler en groep.
Je hebt trouwens geen professional...die heeft een grotere boiler en fabriek af een manometer. ;)
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

53
fransg schreef: Ik heb vorig jaar in Polen een presentatie over koffie gehouden, had twee la Pavoni Pro's mee en een Compak E8 maler. Een zaal met ongeveer 40 man. Enkele vrienden en ik zorgden ervoor dat iedereen minstens een espresso kreeg, vanaf een uur voor de presentatie tot een uur daarna. Een La Pavoni Pro had een PID, de ander gewoon een goeie instelling van de p-stat en ze deden het allebei prima. Wel met de koelringen erop.
Effe snel rekenen hoor. Dus jij haal 20 espresso uit één Professional! Want effe tussendoor bijvullen gaat niet.
Had ik wel bij willen zijn :)
"Verhuizen kost beddestro!"

54
bobbee schreef:Pavoni oververhit ontzettend snel zonder koelring of dikke pakking tussen boiler en groep.
Je hebt trouwens geen professional...die heeft een grotere boiler en fabriek af een manometer. ;)
Ja, ik weet 't ik heb een Europiccola met sinds kort een manometer erop, nog bedankt Peter van Kafko! Ik was benieuwd hoe bezitters van een Professional de temperatuur in de hand houden als die een grote groep zouden moeten bedienen en dan met een Professional zònder koelring.
Met een Europiccola gaan grote groepen zowiezo niet want na 4 dubbele espresso is de bodem van de ketel wel zo'n beetje in zicht

55
dirk020 schreef:effe tussendoor bijvullen gaat niet.
Hoezo niet? Waarom denk je dat?

Tuurlijk gaat dat wel. Makkelijk zelfs.

Raakt er een bijna leeg, dan even uit, stoom vol aan tot de druk eraf is, dop eraf, bijvullen, dop erop en weer aanzetten. Dan is-ie ook snel weer warm en in bedrijf. De machine hoeft niet vanaf koud te starten, de zetgroep is nog heet en alleen het water moet even heet worden.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

56
cremalover schreef:Had je moeten filmen.
Ik was druk met de koffie, de presentatie / beamer. Anderen maakten wel foto's en eentje heeft alles van de hele conferentie gefilmd maar die mensen zijn niet zo snel met verwerken / doorsturen van de foto's. Laatst waren er een paar koffiebranders bij mij op bezoek, een bedrijfsuitje zeg maar en tegen middernacht hadden ze mijn foto's in de mailbox. Anderen zijn daar trager mee of je ziet er nooit wat van terug.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

57
fransg schreef:
dirk020 schreef:effe tussendoor bijvullen gaat niet.
Hoezo niet? Waarom denk je dat?
Ik had een visioen van 40 koffielustige Polen in één groep als een zwerm bijen rond 't afgiftepunt en jullie je poten uit je lijf rennen met twee roodgloeiende La Pavoni's op de achtergrond 8-)

Ja tuurlijk als je de druk van de ketel haalt hoef je alleen nog maar de vuldop los te draaien. Als je dan ook nog 's heet water bij zou gieten is 't helemaal in een vloek en een zucht voor de bakker

58
dirk020 schreef:Ik had een visioen van 40 koffielustige Polen in één groep als een zwerm bijen rond 't afgiftepunt en jullie je poten uit je lijf rennen met twee roodgloeiende La Pavoni's op de achtergrond
Het was een conferentie op een terrein met vakantiehuisjes van de universiteit van Torun, een lommerrijke plek waar men geen haast heeft.

60
cremalover schreef:Is het niet slecht voor het element om er in hete toestand koud water op te gieten?
Ja, het moet wel met beleid. Niet helemaal droog laten staan en dan ijskoud water erop. Vandaar dat ik schreef
Raakt er een bijna leeg, dan even uit, stoom vol aan tot de druk eraf is, dop eraf, bijvullen, dop erop en weer aanzetten.
Het element raakt al wat energie kwijt door stoom af te blazen. Stoom afblazen, een uitdrukking uit de mensenwereld is ook bij boilers een populaire bezigheid, het kalmeert de gemoederen van het element.