Re: Italiano Espresso & Mexico Maragogype

12
Hey Ruben
Had gisteren laatste dag van mijn cursus technisch wijnproeven oftewel wijnproefkunde in Hoogerheide.
Op naar de volgende Bodem en Klimaat in september
Ik heb hier ook wel wat aan met koffieproeven
Maar ook een wijnproever :?: , misschien kunnen we elkaar een beetje op de hoogte houden.
Ga me storten op mijn koffies, jullie horen ervan
Annemarie
Barista level 1 en 2
Nationaal Coordinator SCAE Netherlands

14
Ok. Iemand moet de eerste zijn.

Vrij snel nadat bekend was dat de bonen verzonden waren, werden ze vlot en netjes afgeleverd. Het was een prettige verrassing dat beide koffiesoorten gestuurd waren.
Wat heb ik er van vond:

Espresso Italiano; Iets pittige koffie met wat chocolade in de achtergrond. Niet veel body, de smaak is wat vlak. In zowel Cappuccino als Latte blijft de koffie echter goed overeind. Mooie volle crema.
Het is jammer dat de koffie niet wat complexer is.

Maragogype; Mooie grote bonen vrij licht geroosterd. De smaak is vrij zacht met wat fruit (zuurtje). Ik vraag me zo af of het de smaak niet ten goede was gekomen als de bonen iets verder doorgeroosterd zouden zijn. De koffie komt wel mooi “dik” uit het portafilter lopen.
Bij voorkeur als espresso te drinken, in de bekende melkdrankjes blijft er helaas niet veel van over.

Als ik een advies mag geven; plak een branddatum op de pakjes. Mensen die serieus met koffie bezig zijn (en dat lijken er steeds meer te zijn) kunnen niet zo veel met een houdbaar tot sticker.

Ik ben heel benieuwd naar wat de anderen er van vonden!

Ik wil nog even bedanken voor het beschikbaar stellen.
~~.~~~~~~~~~ ~ ~ ~
~~)~~~~
~~(~~
~~))~~
. c[_]

15
Ook deze weer zonder foto's, ik krijg ze niet geladen :oops:

ESPRESSO ITALIANO
Opvallend als je de bonen ziet, zijn de wisselende formaten en brandingen.Bonen zijn niet te donker gebrand, opvallend gezien de naam en zijn mooi droog. In de geur dacht ik wat jasmijn te herkennen
Met de Vario moet ik meer zoeken voor de goede doorloop,dus dat koste een paar shots.
Eerste was te snel, maar een supercrema en in smaak niet echtzuur en wel lekker 15 sec.
Tweede was een dikke stroop, dus overextractie en was een en al bitterheid, snel afgebroken.
Derde was beter rond de 30 sec, daar weer wat floraals met jasmijn.
En de vierde( 22 sec) was voor mij precies goed, klein zuurtje en wat bittere chocolade en daar houd ik van.
In de espresso machiatto bleef het bittertje nog al staan, niet mijn smaak. Daarentegen in de cappucino werd de bittere chocolade melkchocolade,vulde de smaken elkaar goed aan en was de nasmaak duidelijk koffie, precies zoals een cappu voor mij moet smaken

Al met al een heel goede allround koffie, die voor veel smaken geschikt is en je met je maling redelijk aan je smaak kunt aanpassen. AANRADER :D
Barista level 1 en 2

16
En dan de MEXICO MARAGOGYPE
Ik was benieuwd naar deze koffie, was de eerste keer dat ik hem proefde. :oops:
De bonen zijn geweldig om te zien, groot en licht gebrand, ik rook wat aardse tonen en iets kruidigs.

In mijn eerste shot bruiste de koffie gewoon de kop in in een super snelle tijd. Dus de maling wat aangepast, de dubbele ristretto die er toen uitkwam was vooral bitter en niet echt lekker. Vervolgens met dezelfde maling, maar iets minder koffie een dubbele espresso gezet en hier kwamen die subtiele smaken te voorschijn die ik verwachtte, ik proefde dat kruidige aardse en wat inderdaad walnoot.
In een cappucino moet je veel sterke koffie gebruiken wil je iets van die smaak overhouden.
Een koffie die je vooral puur moet drinken om zijn subtiele smaak te kunnen waarderen.

Dank je Fascino voor de kennismaking met deze twee koffies :D
Barista level 1 en 2

17
Heb ook beide koffies ontvangen, mijn dank :D .

Eerst de aangebroken koffie opgemaakt. Heb nu de Maragogype als eerste aangebroken, lichtst gekleurde branding die ik tot nu toe heb meegemaakt in mijn nog niet zo lange espressocarriere.

Heb pas 3 espresso's gemaakt, maar hier alvast de eerste indruk. Drink niks anders dan espresso, maar andere hebben de melkdrankjes gelukkig getest. Ook bij mij was de molen in eerste instantie te grof ingesteld, paar slagen fijner en de doorlooptijd was goed. Behoorlijk veel crema, zonder al te veel moeite blijft een minuut na extractie zeker een halve cm staan op de dubbele espresso, gemeten met mijn timmermansoog. Net als Karel: loopt "dik" uit het portafilter.

Smaak is vrij mild voor mijn doen, maar kan hem wel waarderen, beetje vroeg om te zeggen of het een blijvertje is in mijn keuken, maar voorlopig in ieder geval een goede voldoende. Omschrijven van smaken vind ik vrij lastig dus ik heb wat afgekeken bij de anderen. Kruidig en aards herken ik wel, de walnoot heb ik niet geproefd, maar ook niet op gelet, zal later vandaag kijken of ik dat er uit kan halen. Geen zuurtje geproefd, dat me denk ik wel opgevallen zijn.

Heb geen foto's gemaakt, zal de camera eens opzoeken.

18
Leuk hoor, zo'n verrassingspakket!

Maragogype
Ik heb de Maragogype als eerste geprobeerd. Was erg nieuwsgierig na de beschrijving gelezen te hebben. Na een beetje heen en weer spelen met de maling, had ik de juiste fijnheid gevonden. Hij loopt er prachtig uit, met een mooie crema.
IMG_4615b.jpg
En dan de smaak. Zeer zacht, en heel fruitig. Een tikkeltje zuur, waar ik eerst wat aan moest wennen, maar naarmate ik het zetten beter onder controle kreeg, werd dit zuurtje aangenaam subtiel. In een espresso beleefde ik het meeste plezier aan deze boon. In de cappuccino verdwenen de smaken die de espresso juist zo mooi maakte. Al kan ik niet ontkennen dat ik tegen het einde van de zak weer zin had een een bakkie met pit...

Italiano Espresso
Yes! Dit is koffie zoals ik verwacht dat koffie smaakt. Bij het zetten loopt de espresso er als zachte honing uit. De espresso heeft een lekkere bite zonder overheersende bijsmaken. Naturel, robuust, niets op aan te merken. Ook in een cappuccino blijft 'ie prima overeind.
IMG_4734b.jpg
IMG_4735B.jpg
Zoals al eerder gepost lijkt me dit een prima allrounder. Misschien niet heel complex, maar gewoon erg lekker. En van de twee ook mijn favoriet. De Maragogype is zeker bijzonderder, voor een keer iets speciaals erg goed. Maar na deze proefzak was ik zelf wel weer toe aan een eenvoudigere, robuuste smaak. En kwam dat even mooi uit: de Italiano moest ook nog geproefd worden!
Bezzera BZ07 DE | Compak K3 Touch | ontwerper @ scopedesign.nl

19
Ook ik heb beide bonen mogen ontvangen, waarvoor dank Fascino.

Espresso Italiano

Als eerste heb ik de Italiano espresso geproefd. De bonen zijn niet zo donker gebrand en redelijk droog. Het lukt vrij snel om in de Quickmill een espresso te zetten met de juiste doorlooptijd.
De crema van de eerste espresso's zijn mooi donker van kleur. De crema bleef bij mij echter niet zo lang staan en zakte wel redelijk snel in.
De koffie is lekker pittig, ik proef ook wel een beetje chocola en noten.
Ik vind 'm licht bitter, maar wel in balans dit was zeker niet storend.
Door de pit/robuuste smaak vind ik de Italiano ook erg geschikt om cappuccino mee te maken.
Al met al geen hele spannende koffie, maar zeker wel een goeie voldoende.

Mexico Maragogype

Als ik de bonen uitpak valt me op hoe groot de bonen zijn, bijna twee keer zo groot dan de Italiano bonen. De bonen zijn licht gebrand.
Bij de eerste espresso valt meteen de fruitige/licht zurige smaak op. Even wennen, maar na een paar slokjes toch wel lekker.
Door de lichte branding vind ik wel dat de bonen iets minder pit hebben, zeker na het proeven van de Italiano. De ristretto smaakt wel erg lekker, een lekkere volle smaak.
Ook heb ik een cappuccino gezet met de Maragogype, maar deze komt door de lichte branding niet zo goed tot zijn recht.

Van de twee koffie's denk ik zoals eerder is gezegd dat de Italiano een zeer geschikte allround koffie is, maar persoonlijk vind ik van deze twee de Maragogype de lekkerste door zijn iets meer aparte smaak.
Ik ben erg benieuwd hoe deze zou smaken als 'ie iets donkerder gebrand zou zijn.

Ik had overigens wel een paar foto's gemaakt, maar kom er niet helemaal uit hoe je deze toevoegt, gaat dat via Img of via bijlage toevoegen?

20
Tjeerd schreef:Ik had overigens wel een paar foto's gemaakt, maar kom er niet helemaal uit hoe je deze toevoegt, gaat dat via Img of via bijlage toevoegen?
Je kunt een foto ofwel ergens online zetten ofwel als bijlage uploaden en vervolgens toevoegen aan je bericht.
Martijn Verhaeg - mountainbike clinic
Cookin' BV - www.cookin.nl
Het weblog voor koffiegekken - www.koffiegek.nl
Het weblog voor theegekken - www.theegek.nl
Horecaondernemer? - www.horecakoffie.nl
Gek van fietsen? www.rideit.nu