Re: De Commercie & Koffiepraat.nl

31
Je kunt zelfs mensen inhuren die je forum beter op de kaart probeert te zetten. Lees dit maar eens, inclusief de reacties.

Nu is dit dan een niet zo goed voorbeeld: "Update 3 april 12:15: Zoals veel lezers doorhadden, gaat het hier inderdaad om een 1-aprilgrap".

Desalniettemin zal het verschijnsel wel bestaan, daar twijfel ik niet aan. Maar net als in de reacties op het genoemde stuk al wordt gezegd dat het vooral een Amerikaans verschijnsel is, geloof ik niet dat het hier op het forum (al) regelmatig gebeurt. We hebben hier ook(nog) niet veel recensies, het merendeel van de posts gaat over probleem oplossingen en ook wel aankoop adviezen, waar volgens mij echter redelijk onpartijdig op wordt ingegaan. Mensen hebben wel zo hun voorkeuren, maar zolang dat maar niet als Waarheid wordt gebracht is dat niet zo erg, toch?
Maar laat mij eens en post zien waarvan je denkt: dit is pluggen.

Afgezien van mensen met commerciële belangen heb je natuurlijk ook nog het verschijnsel van de fanboys. Alleen het ding wat in eigen bezit is, is goed; de rest kan niet goed zijn. Dat is niet zozeer on-eerlijk, maar wel kortzichtig en irritant. (Ik hoop niet dat ik soms zelf zo over te kom, eerlijk gezegd).

Maar ook van deze verschijnselen vind ik dat het nog wel meevalt op het forum (afkloppen). We hebben er wel eens wat gehad, maar erg lang duurde dat dan ook niet.

En MechWolf, volgens mij verwar je mij met Espressotopia... Het is je vergeven, al die rare namen ook! ;)
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

32
Spironski schreef:Nu is dit dan een niet zo goed voorbeeld: "Update 3 april 12:15: Zoals veel lezers doorhadden, gaat het hier inderdaad om een 1-aprilgrap".
Het ging meer om de reacties, daaruit blijkt dat het fenomeen absoluut wél bestaat. Er bestaat zelfs een term voor: webrep.

33
Mensen, je prikt toch gewoon dwars door de commercie heen.

Mijn mening is dat ik het prettig vind dat er er steeds meer aandacht voor koffie komt en dat ik niet veroordeeld ben om alleen maar goed gemarketeerde merken te drinken (zoals het zwaar overgeprijsde Illy)
Meer concurentie en aandacht betekent ook meer mogelijkheden om andere koffie te drinken en de meningen daarover delen kan je weer op een forum zoals koffiepraat.

Het is net als met TV, als iets je niet bevalt dan kijk je toch gewoon niet; een commercieel topic; gewoon niet lezen dus.....

Ach maar iedereen heeft recht op een mening.

Die van mij staat hierboven :D

34
Ja, maar KoffiePraat presenteert zich wel als hét forum van DCP. Voor zover er geen belangenverstrengelingen op een forum horen te zijn, mag je dat als spreekbuis van een organisatie die er ter verbetering van het algehele koffieniveau in NL al helemaal niet hebben. Daar zou DCP in mij ogen ook wel wat meer achterheen mogen zitten.

35
Espressotopia schreef:Ja, maar KoffiePraat presenteert zich wel als hét forum van DCP. Voor zover er geen belangenverstrengelingen op een forum horen te zijn, mag je dat als spreekbuis van een organisatie die er ter verbetering van het algehele koffieniveau in NL al helemaal niet hebben. Daar zou DCP in mij ogen ook wel wat meer achterheen mogen zitten.
Koffiepraat én Koffiegek.nl zijn initiatieven van Mijn broer & ik BV en zo worden ze ook gepresenteerd om jouw bewoording te gebruiken. Buiten het feit dat we hoofdsponsor zijn van de Stichting Dutch Coffee Promotion, hebben we hier verder geen enkele bemoeienis mee. Waar je dit vandaan haalt weet ik dan ook niet. De stichting heeft destijds geconcludeerd dat er al een goedlopend forum en druk bezocht weblog was en dat het geen enkele zin heeft om dingen naast elkaar te gaan doen, maar juist mét elkaar. Vandaar dat er een rechtreekse link naar het forum en weblog is geplaatst vanaf de site van stichting.

39
Espressotopia schreef:Nou, zo voelt het voor mij als buitenstaander wel. Wellicht is dit gevoel niet terecht, maar dan is het aan DCP en KoffiePraat/KoffieGek om dit onterechte gevoel weg te nemen.
Ik zie niet echt in waarom wij dit onterechte gevoel weg zouden moeten nemen. Ik geloof ook niet dat er veel mensen zijn die dit gevoel met je delen en gewoon met veel plezier gebruik maken van dit forum en het weblog.

Ik zou willen voorstellen dat we ons nu weer gewoon met koffie gaan bezighouden... of word ik dan weer beticht van "hap, hap, hap"?
Martijn Verhaeg - mountainbike clinic
Cookin' BV - www.cookin.nl
Het weblog voor koffiegekken - www.koffiegek.nl
Het weblog voor theegekken - www.theegek.nl
Horecaondernemer? - www.horecakoffie.nl
Gek van fietsen? www.rideit.nu

40
Ik moet zeggen dat ik de laatste reactie wat kinderachtig vind. Als je de discussie uit de weg wilt gaan, dan is dat aan jou. Jij bent immers eigenaar van het forum en je kunt topics sluiten als je wilt. Zelf zie ik niet in wat er mis is aan de discussie die ik aanzwengel. Ik voer 'm zuiver, op een speciaal plekje op dit forum. Iedereen die daar niet in is geïnteresseerd laat dit gewoon links (of rechts) liggen.

Dat ik de enige ben die mij hierom zorgen maak, waag ik te betwijfelen. Dat ik een van de weinigen ben die er wat over durf te schrijven en te zeggen is wat anders. Anderen houden hun mond of vluchten naar andere forums.

Natuurlijk snap ik dat je geen zin hebt om hier nog veel tijd in te stoppen. Ik kom maar met lastige vragen en de eigenaren van KoffiePraat/KoffieGek stoppen hun tijd liever in het verkopen van artikelen. In dit draadje heb ik heel veel vragen gesteld die niet zijn beantwoord. Voor mij is het gevoel alleen maar sterker geworden dat deze website er slechts met één doel is: verkopen van artikelen uit de eigen winkel. Alles wat dat doel in de weg staat moet wijken. Een heldere keuze, begrijpelijk ook vanuit een ondernemersstandpunt, maar wel een standpunt dat je open en eerlijk zou moeten communiceren. En tevens een standpunt waar DCP zich verre van zou moeten distantiëren.