Re: Het grote broodbaktopic

911
bobbee schreef:Pfff, ga dan gewoon naar de bakker! Met je graanveld achter je huis, 3000m2.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Dat was maar om te lachen. :lol:

Maar ik herken de symptomen.
Zo had ik ooit 5 oude carburateurs liggen voor mijn ouwe HD omdat hij er mooi op liep.Nooit gebruikt. :D

Of 10 open scheermessen terwijl ik er maat twee nodig heb.
Met espresso idem.
Een compac machientje en handmolen zijn in principe voldoende. :?

Bij broodbakken blijf ik standvastig.
Geen nieuwe mixer of oven.Blijft handwerk voor mij.

913
cremalover schreef:Bij broodbakken blijf ik standvastig.
Ik blijf het ook fascinerend vinden hoe brood vrijwel niks nodig heeft, geen machine, geen speciale oven, gewoon een beetje kneden. Voordeel van met de hand kneden is dat je ook leert voelen hoe het erbij staat en ook dat er plek blijft in huis voor koffie-apparatuur, want daarvan kan men nooit genoeg aanschaffen.

Natuurlijk vind ik die professionele broodmachinerie ook mooi, omdat een goed gemaakte professionele machine nu eenmaal altijd beter oogt dan huishoudbeursgadgets.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

914
Ik gebruik wel mijn oude Kenwood Major regelmatig.
Voor smaakvol brood kom ik niet om rogge heen.
Vanochtend ook een roggedeeg ingezet.
20% tarwemeel,20 % roggemeel en 60% versgemalen volkoren rogge.Dat resulteert in een soort klei.Zeker bij de hogere hydrataties die ik graag gebruik is daar met de hand niets van te maken.Blijft stopverf ook na 15 minuten in de mixer.
Maar lekker!!!

915
fransg schreef:
cremalover schreef:Bij broodbakken blijf ik standvastig.
Ik blijf het ook fascinerend vinden hoe brood vrijwel niks nodig heeft, geen machine, geen speciale oven, gewoon een beetje kneden. Voordeel van met de hand kneden is dat je ook leert voelen hoe het erbij staat en ook dat er plek blijft in huis voor koffie-apparatuur, want daarvan kan men nooit genoeg aanschaffen.

Natuurlijk vind ik die professionele broodmachinerie ook mooi, omdat een goed gemaakte professionele machine nu eenmaal altijd beter oogt dan huishoudbeursgadgets.
Net twee sneje 3 dagen oud rogge met oude kaas op. :P :P
Weg spoelen met een half glas rode wijn.aanrader.