Re: De Commercie & Koffiepraat.nl

43
Espressotopia schreef:Ik moet zeggen dat ik de laatste reactie wat kinderachtig vind. Als je de discussie uit de weg wilt gaan, dan is dat aan jou. Jij bent immers eigenaar van het forum en je kunt topics sluiten als je wilt...
Klopt, maar dat doen we niet. Even voor de duidelijkheid, ik ben niet bang voor een discussie. Wij zijn commercieel, dat is duidelijk. Dat wij onze eigen producten onder de aandacht brengen in de vorm van proefpanels of door af en toe iets te verloten, dat is ook bekend. Deze mogelijkheid heeft overigens iedereen die iets aan te bieden heeft.

Naast het feit dat wij commercieel zijn, zijn wij ook onafhankelijk. Wij dansen naar niemands pijpen, niet naar die van leveranciers, niet naar die van het DCP en zeker niet naar die van de leden van koffiepraat.

Het doel van koffiepraat en koffiegek is het creeren van een leuk platform voor de koffieliefhebber. Mensen die dat niet vertrouwen, hebben gelukkig op het wereldwijde web tal van alternatieven.

Ik verwacht overigens dat forumleden een forum eerder verlaten doordat de sfeer door bepaalde leden verziekt wordt dan door eventuele commerciele belangen (in daarvoor bestemde categorieen)... maar dat terzijde.
Martijn Verhaeg - mountainbike clinic
Cookin' BV - www.cookin.nl
Het weblog voor koffiegekken - www.koffiegek.nl
Het weblog voor theegekken - www.theegek.nl
Horecaondernemer? - www.horecakoffie.nl
Gek van fietsen? www.rideit.nu

44
Beste Martijn,

het behoort ook tot de mogelijkheden dat ik binnenkort dit forum ga verlaten omdat ik de beheerders van het forum hun commerciële belangen over een vrije communicatie zie stellen. Er worden bijdragen van "concurrenten" zonder enkel commentaar of toelichting verwijdert enkel omdat ze het durven vragen van een onschuldige koffieliefhebber te beantwoorden. En als ik om een reactie vraag komt daar niets van de beheerders zelf maar van een moderator die het wel nog voor nodig acht om tekst & uitleg te geven :? :(

Ik ben maar een klein radertje in deze verstrengeling van belangen & helaas ook maar beperkt in staat om een fatsoenlijke discussie te voeren maar mijn idee van "een leuk platform voor de koffieliefhebber" is kennelijk wat anders ...

Met vriendelijke groet
Stefan
:: Dallacorte mini E4 plus :: Lagom P64 :: Ceado E37S (te koop) :: Mahlkönig Vario 2. gen steel burrs :: Haus & Feldgrind :: Hario V60 & Delter Coffee Press & Aeropress & Kalita & Karlsbader Kanne ::

45
Met alle respect; ik vind het hinderlijke en soms op bijna agressieve wijze op klanten jagen van sommige commerciële partijen echt heel wat irritanter dan de wetenschap dat de mensen van koffiepraat ook commerciële belangen hebben.

Vreemd is het niet dat commerciele partijen meepraten dat gebeurt op andere fora ook. Thuisbarista lijkt soms bijna een huisleverancier te hebben. Het echter zou fijn zijn als iedereen zijn belangen wat minder de vrije hand gaf. De laatste tijd werden er mensen gewoon een fuik ingepraat. Dat kan de bedoeling toch niet zijn? Dan is het toch niet meer als normaal als een beheerder daar iets aan doet?
~~.~~~~~~~~~ ~ ~ ~
~~)~~~~
~~(~~
~~))~~
. c[_]

46
Groot gelijk heb je Karel!!!

Echter was het in de door mij beschreven geval zo dat ik informatie vroeg en de genoemde commerciële partij enkel antwoord gaf en daarop alle bijdragen *zonder commentaar of toelichting* verwijdert werden - dit vind ik even als het door jouw beschreven gedrag ver gaan ...

Maar wie ben ik ;)
:: Dallacorte mini E4 plus :: Lagom P64 :: Ceado E37S (te koop) :: Mahlkönig Vario 2. gen steel burrs :: Haus & Feldgrind :: Hario V60 & Delter Coffee Press & Aeropress & Kalita & Karlsbader Kanne ::

47
Waar ik maar geen antwoord op krijg - hier wordt selectief overheen gelezen - is dat ik sterk het vermoeden heb dat de eigenaren op dit forum zelf bijdragen lijkten te (laten) posten. Bij deze strategie gaat het om het extra positief naar voren brengen van eigen producten en diensten en het andere producten en diensten negatief onder de aandacht brengen. Natuurlijk kan ik dit niet hard maken, dat zeg ik ook keer op keer, maar vragen om dit vermoeden weg te nemen worden niet serieus beantwoord.

Ook mijn stelling dat de eigenaar van dit forum als enig doel heeft zijn producten te verkopen en het forum en het blog er alleen als middel zijn om dit doel te verwezenlijken wordt niet helder gepareerd. Mijn stelling is niet uit de lucht gegrepen, zoals eerder is gequout met teksten van de eigen website en nu ook met de woorden dat er 'niet naar de pijpen van leden wordt gedanst'. Letterlijk gezien is dit laatste prima, al leest het wel als 'we luisteren niet naar de mening van leden, dit is óns forum'. Terwijl in mijn ogen een forum juist van de leden is. en hier horen lastige leden - waaronder ik mezelf voor het gemak schaar - ook tussen. Jammer dat dit niet gewaardeerd wordt, want zonder een kritische noot worden forums alleen maar gezapig en slaapverwekkend.

Ik heb niet het gevoel dat we uit deze discussie gaan komen en ik mezelf zachtjes aan behoorlijk begin te herhalen. Tenzij er wezenlijk nieuwe inzichten komen in deze discussie, zal ik me daarom wat op de vlakte houden. Waarmee ik iet wil zeggen dat ik me gewonnen geef, want de grootste verliezer is de discussie zélf.

48
Het is ook lastig om te zeggen wat nu precies de discussie is. Dat er commerciële belangen meespelen op het forum en bij meerdere van haar bezoekers is duidelijk. Belangen zijn er altijd (ook bij zogenaamde 'onafhankelijke' fora) dus dan maar gewoon open en bloot zou ik zeggen.

Ik heb er ook geen problemen mee als iemand aan een klant vraagt om zijn goede ervaringen met een product hier te melden, zolang het maar om echte mensen en echte ervaringen gaat (alle reclame is selectief). Om het eerlijk te laten zijn moet iemand dan echter ook een minder positieve ervaring kunnen plaatsen (zonder dat die posts plots verdwijnen), zolang het maar netjes gebeurt en het geen moddergooien wordt. Het idee van een forum is toch dat meningen kunnen verschillen....anders wordt het inderdaad wel erg saai ;)

Zoals altijd lijkt het zinnig om alle reviews op hun merites te beoordelen en zeer lovende of krakende reviews van mensen die je niet kent en die geen 'track record' op het forum hebben niet te zwaar te laten wegen.

Als de 'twijfelachtige bijdragen' gaan overheersen op dit of enig ander forum (of en zo ja wanneer dat het geval is, kan iedereen alleen voor zichzelf bepalen) wordt het wellicht tijd een andere praatgroep te zoeken.

Als we het gewoon vriendelijk, zakelijk en gezellig houden is er niks aan de hand, toch?

Koffie iemand? :D

Lennart

49
Espressotopia schreef:Waar ik maar geen antwoord op krijg - hier wordt selectief overheen gelezen - is dat ik sterk het vermoeden heb dat de eigenaren op dit forum zelf bijdragen lijkten te (laten) posten. Bij deze strategie gaat het om het extra positief naar voren brengen van eigen producten en diensten en het andere producten en diensten negatief onder de aandacht brengen. Natuurlijk kan ik dit niet hard maken, dat zeg ik ook keer op keer, maar vragen om dit vermoeden weg te nemen worden niet serieus beantwoord.
Volgens mij zie jij echt spoken :roll:

Martijn en Jeroen zitten inderdaad ook achter Mister Quality. Kijk eens op deze site en zie wat zij daar verkopen. Tik de merken en/of producten hier op Koffiepraat eens in en je zult zien dat er echt niet heel veel wordt gepraat over deze producten. Kom maar eens met berichten waarvan jij vermoedt dat Martijn en Jeroen (eventueel met nicknames) er achter zitten...... Volgens mij ga je niet ver komen.

In plaats van alleen maar wolven op de weg te zien, kan je ook eens op een positieve manier naar de mensen achter Koffiepraat kijken. Dankzij hen is er nu een uitstekend forum waar voor 99% over koffiegerelateerde producten gepraat wordt die niet op Mister Quality te vinden zijn. En laat jij nou eens gelijk hebben: als van die ene procent die helft van Jeroen en Martijn afkomstig zou zijn dan gaat het dus om 0,5% van de berichten. Van mij mogen ze, het is ze van harte gegund! Wat denk je dat het maken, het hosten en het beheren van een site aan geld en tijd kost? Ik denk niet dat dat opweegt tegen de opbrengsten die zij via Koffiepraat op Mister Quality binnenhalen....

Kortom: een (koffie)glas is half leeg of half vol. Naar mijn idee is het op Koffiepraat zeker half vol !!!Wees gewoon positief over Koffiepraat en geniet ervan! Als je op televisie een programma niet wilt zien, zap je toch ook naar een ander kanaal? Als je hier een discussie/forumonderwerp ziet dat je niet aan staat, dan kan je toch ook gewoon naar een ander forumonderwerp gaan?

Pffff, ff m'n gal gespuwd ;)

50
Resumé; Espressotopia is een zeikerd :o Mmm.. :idea: Ja maar wel onze zeikerd!

en dan..
Als we het gewoon vriendelijk, zakelijk en gezellig houden is er niks aan de hand, toch?
Zakelijk dan toch ook weer hé?
Dus die lennart is ook niet te vertrouwen. :roll: ;)
Laatst gewijzigd door karel op ma 27 apr 2009, 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.
~~.~~~~~~~~~ ~ ~ ~
~~)~~~~
~~(~~
~~))~~
. c[_]