Re: Welke Espressomachine?

43
Ah, oké... Maar koffie die met 95 graden uit het portafilter loopt vind ik wel erg heet. Wat was de temperatuur van het water dan toen het op de koffie terecht kwam? Dat klinkt voor mij naar verbrande koffie. :?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

45
Die tempmeting heb ik bij mijn oude machine ook gedaan, na een flush van ca. 50cc viel de temp terug naar 93/94C constant over meer dan 20s. De druk was 1.1 tot 1.15 bar maar de machine stond ruim een uur aan.
Ik denk dat op het filmpje het water te snel door de warmtewisselaar stroomt, vandaar de grote fluctuatie.
Er gaat niets boven morgen.

46
Ik geloof dat ik het begin te begrijpen! Hij heeft de voeler in de uitloop gestoken en meet zo de watertemperatuur. De vraag is natuurlijk hoe nauwkeurig dat is, want de voeler zelf, maar ook het portafilter moet eerst opwarmen. Het zegt eigenlijk alleen iets over het water dat uit de uitloop komt, niet zozeer iets over watertemperatuur op de koffiepuck.
Maar dan nog vind het temperatuurverloop wel erg groot! Dat gaat van 85 naar 95 graden, en vervolgens daalt het weer naar 90. Vooral die daling komt op mij niet erg temperatuurstabiel over...

edit: het water stroomt zonder weerstand natuurlijk te snel door de HX, dat zou inderdaad een verklaring zijn.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

47
Er staat: Temperaturverlauf einer bz07 mit höhergedrehter Temperatur (Presso schaltet jetzt bei 1.35 bar ab). Maschine konnte 2h Aufheizen; dann wurde gefilmt - ein Leerbezug, danach sollte ein Espresso mit recht konstanten 95°C möglich sein.
Als je dat letterlijk vertaald staat er dat de druk is verhoogd naar 1.35 bar. Hij heeft de machine twee keer laten opwarmen (pressostaat heeft dus 2x het element laten schakelen) Daarna deed hij 1x keer een HX flush en daarna zou een constante temperatuur van 95 graden mogelijk moeten zijn. Dat valt dus nogal tegen als je naar het verloop kijkt, het zou inderdaad kunnen liggen aan het gebrek aan tegendruk. Aan de andere kant heeft de BZ07 twee verwarmingselementen in de zetgroep en die zouden een deel van dit probleem toch moeten ondervangen.
Ik heb hier nog een filmpje http://www.youtube.com/watch?v=8qjzeIpVH_4" onclick="window.open(this.href);return false; van een HX machine een Nuova Simonelli Appia en daarbij zie je dat constante temperatuur wel degelijk mogelijk is met een HX machine ook bij vrije doorstroom van het water. 200 fahrenheit is ongeveer 93 graden. Feit is wel dat de NS een grotere HX zal hebben. Boiler is i.i.g. 5 liter.
Een dual boiler met PID is ook mooi temperatuurstabiel zoals in dit filmpje te zien is: http://www.youtube.com/results?search_t ... pobar&aq=f" onclick="window.open(this.href);return false;
Expobar Brewtus III
Mazzer mini E type A
Iroast 2
Voorheen diverse Cimbali´s

48
Er komt morgen iemand langs voor mijn machine.

Voor mij lijkt de Bezzera BZ07 de beste keuze.De Manual is misschien de beste keuze als je regelmatig van koffie verandert. Wat vinden jullie?

Alleen waar zou je hem het beste kunnen aanschaffen, zie wel dat koffiewarenhuis een stuk goedkoper is dan Casabarista scheelt op de Manual 70 euro en op de Semi.Aut. 50 euro.

Weet niet hoe het zit qua service.
*BeZeRrA STreGa (PsM), *MaCAp MXd EXtReME (TitANiuM)....

49
Babybird schreef:Er komt morgen iemand langs voor mijn machine.

Voor mij lijkt de Bezzera BZ07 de beste keuze.De Manual is misschien de beste keuze als je regelmatig van koffie verandert. Wat vinden jullie?

Alleen waar zou je hem het beste kunnen aanschaffen, zie wel dat koffiewarenhuis een stuk goedkoper is dan Casabarista scheelt op de Manual 70 euro en op de Semi.Aut. 50 euro.

Weet niet hoe het zit qua service.
Mooie keuze natuurlijk de BZ07 :D Volgens mij was ik een van de eerste, zo niet de eerste op dit forum met deze machine! 8-) :)

Ik heb geen ervaring met het koffiewarenhuis. Ik kan bevestigen dat Casabarista, waar ik de machine en mijn molen heb aangeschaft, tot nu toe perfecte service heeft gegeven en zeer behulpzaam is geweest.
Is de 6th wave aan het voorbereiden

50
Over koffiewarenhuis is al wel eens een discussie geweest hier op het forum. Tot nu toe lijkt het erop dat ze ook prima service leveren, nog geen wanklanken gemeld. Wat nog wel belangrijk is, CS geeft 12 maanden garantie en Koffiewarenhuis 24 maanden. Voordeel van CS is de wat persoonlijkere aanpak, vooral belangrijk als je nog niet veel weet van espresso zetten dan krijg je alle aandacht. (lijkt me niet van toepassing op jou) Koffiewarenhuis is een echte webshop al heb ik gelezen dat je daar ook langs kan gaan zou je eens over moeten bellen.
Expobar Brewtus III
Mazzer mini E type A
Iroast 2
Voorheen diverse Cimbali´s