Re: Rocket Appartamento

32
Ik vind een PID op een E61 HX geen must. Het is vooral handig om de temp/druk van buitenaf te kunnen instellen. Er is ook niks mis met een PID op een HX zolang je maar niet denkt dat je er de temperatuur nauwkeurig mee kan instellen. Het blijft indirect. En zo lang de PID intelligent geplaatst is d.w.z. op een relatief koel plekje. En zo lang je beseft dat een PID niet het eeuwige leven heeft en een relatief duur onderdeel is.

Bij een HX ontwerp zoals van de Xenia, waar er geen stilstaand water in de HX blijft staan, heeft het wel zin. Daar begin je namelijk steeds met koud water uit de tank. Zoals bij een thermoblock machientje.

Alle Rocket's hebben inmiddels toch een geisoleerde boiler? Die paar honderd euro goedkoper zal hem vooral zitten in het feit dat een Mater veel goedkoper is dan een PID of voorheen Sirai en de behuizing minder RVS heeft.

Ik zou vooral checken of de stoomkranen en de thermosifon identiek zijn. Die goed uitgebalanceerde HX met thermosifon maakt dat de Rocker Cellini/Giotto voor een HX erg stabiel zijn en een een relatief korte flush hebben. En goedkope stoomkranen die snel gaan lekken bij te strak dicht draaien is geen aanrader. Ik kan me overigens niet voorstellen dat Rocket daar op bezuinigt. Denk dat ze vooral met iets hippers wilden komen. Voorheen hadden ze de uitgeklede Classic lijn met Mater ipv Sirai, enkele manometee en eenvoudigere kast. Dat was verder een met zo goede machine.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

33
MichigAlex schreef:https://www.thuisbarista.nl/forum/viewt ... n%20false;
Het is in elk geval een veel besproken punt.
Je kunt dus niet aangeven waar iemand beweert dat de flush er is "omdat er met cooling flush de temperatuur van het zetwater bepaald wordt." Laat staan "op veel plekken" zoals je zei.

Het ene draadje dat jij citeert begint met een uitspraak van iemand die maar heel weinig heeft geschreven:
Als ik het principe van een gewone warmtewisselaar machine goed begrijp, moet er altijd geflushed worden om de temperatuur in de zetgroep te verlagen.
Waarna iemand die al veel heeft bijgedragen dat nuanceert:
de temperatuur is op de graad nauwkeurig in te stellen en als je al flusht is dat meer om de groep schoon te maken en evt. iets op te warmen, maar is er zeker geen sprake van een "cooling flush"!
Ik heb bij mijn E61 machine een en ander uitgebreid gemeten en uiteindelijk heb ik een routine waarbij ik enkele seconden flush, dan ga malen, tampen, en zetten. Het flushen zorgt er in elk geval voor dat de zetgroep, mocht die droog zijn door lang niksdoen, weer eens nat is geweest.

Als ik jou was zou ik niet te snel conclusies trekken of voor waar aannemen wat hier of daar wordt geroepen.

Er zijn machines waarbij de zetgroep langzaam warmer wordt bij niksdoen en daarbij kan een flush nodig zijn. Er zijn er ook die van flushes juist heter worden en dan heb je er weinig aan om die gewoonte blindelings na te volgen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

34
Ik heb er duidelijk te weinig kaas van gegeten excuus. Ik probeer me zo veel mogelijk in te lezen al klopt daar waarschijnlijk niet alles van.

Ik ben blij dat jullie me daar waar nodig bijsturen en voorzien van de juiste informatie.

De kranen van de appartamento zijn qua uiterlijk gelijk als die van R58. Het boilerformaat van cellini/ giotto en appartamento zijn volgens specificaties gelijk. Hier zal het verschil dan ook niet inzitten.

Ik ga me nog maar wat verder in de Rockets verdiepen.
Rocket Mozzafiato Type V, La San Marco SM 96 (Mod) (84mm), Brewista Smart Scale 2

36
En heb je al een keuze gemaakt? Ik zat vorig jaar met hetzelfde dilemma en heb toen op aanraden van Peter (Kafko) de giotto gekocht. Mede met als reden (toen) dat de Appartamento nog maar net op de markt was en de kans aanwezig zou zijn op 'kinderfouten'.
Ik moet zeggen dat ik zeer tevreden ben over dit apparaat.

37
Jazeker Het gaat een Giotto V3 worden.

Ik ben 2 weken geleden bij casabarista in den haag geweest om de keuze te maken tussen een cellini en een giotto. Zowel ik als mijn wederhelft vonden de giotto het mooist.

Ook nog een bezzera magica en domobar junior gezien maar dan vind ik de Rockets toch een stuk mooier!

De Giotto V3 ga ik bij Peter (Kafko) halen. Hij heeft mij al een aantal keer voorzien van goed advies en jullie zijn ook allemaal zeer te spreken over zijn ervaring en diensten.

Ik heb met Peter afgesproken dat ik begin mei met hem contact opneem voor een afspraak. Is een flink ritje vanuit Roosendaal, maar het lijkt me zeer leerzaam om de machine uitpakken en met hem de nieuwe machine af te stellen en wat kleine aanpassingen te doen.

Nu eerst maar eens een stukje aanrecht/kastje bijplaatsen zodat het straks een mooi koffiehoekje wordt. De LSM 96 ga ik ook nog een ander kleurtje geven om iets minder opvallend te maken

Bedankt voor jullie tips en ik houd jullie op de hoogte.

Groeten Alex
Rocket Mozzafiato Type V, La San Marco SM 96 (Mod) (84mm), Brewista Smart Scale 2

38
Goede keus! Ik heb die ook bij hem gehaald. Vooral het fine tunen waar je bij bent vind ik (iemand met 2 linker handen) een meerwaarde. Dat is iets wat ze bijna nergens doen en het dient wel te gebeuren. Ik heb toen ook meteen mn maler meegenomen om na te laten kijken. Succes er mee en geniet ervan.