Je kunt dus niet aangeven waar iemand beweert dat de flush er is "omdat er met cooling flush de temperatuur van het zetwater bepaald wordt." Laat staan "op veel plekken" zoals je zei.
Het ene draadje dat jij citeert begint met een uitspraak van iemand die maar heel weinig heeft geschreven:
Als ik het principe van een gewone warmtewisselaar machine goed begrijp, moet er altijd geflushed worden om de temperatuur in de zetgroep te verlagen.
Waarna iemand die al veel heeft bijgedragen dat nuanceert:
de temperatuur is op de graad nauwkeurig in te stellen en als je al flusht is dat meer om de groep schoon te maken en evt. iets op te warmen, maar is er zeker geen sprake van een "cooling flush"!
Ik heb bij mijn E61 machine een en ander uitgebreid gemeten en uiteindelijk heb ik een routine waarbij ik enkele seconden flush, dan ga malen, tampen, en zetten. Het flushen zorgt er in elk geval voor dat de zetgroep, mocht die droog zijn door lang niksdoen, weer eens nat is geweest.
Als ik jou was zou ik niet te snel conclusies trekken of voor waar aannemen wat hier of daar wordt geroepen.
Er zijn machines waarbij de zetgroep langzaam warmer wordt bij niksdoen en daarbij kan een flush nodig zijn. Er zijn er ook die van flushes juist heter worden en dan heb je er weinig aan om die gewoonte blindelings na te volgen.