Re: RE: Re: Nieuwe Londinium op de markt

111
fransg schreef: Als ik de pre-infusiedruk zo hoog zou zetten dat er in feite geen pre-infusie meer is maar gewoon een doorloop zodra de puck nat is, dan krijg je een dermate hoeveelheid voorvocht dat je het als het ware ook een orgasme zou kunnen noemen.

Soms wil men discreet een wind laten en loopt onbedoeld de pantalon ineens vol.

Maar dat zou ik persoonlijk dan niet als extractie willen meetellen ;-)
Ik heb geen idee waar je het over hebt. Ik draag geen pantalon.

Met bijvoorbeeld 3 bar of wat je instelt kun je ook door de puck heen persen, of niet? Schakelt de pomp uit als die 3 bar bereikt is?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

112
bobbee schreef:
fransg schreef: Als ik de pre-infusiedruk zo hoog zou zetten dat er in feite geen pre-infusie meer is maar gewoon een doorloop zodra de puck nat is, dan krijg je een dermate hoeveelheid voorvocht dat je het als het ware ook een orgasme zou kunnen noemen.

Soms wil men discreet een wind laten en loopt onbedoeld de pantalon ineens vol.

Maar dat zou ik persoonlijk dan niet als extractie willen meetellen ;-)
Ik heb geen idee waar je het over hebt. Ik draag geen pantalon.

Met bijvoorbeeld 3 bar of wat je instelt kun je ook door de puck heen persen, of niet? Schakelt de pomp uit als die 3 bar bereikt is?
Dat kan zeker.
Ik heb met mijn Strega op vast water leidingdrukshots gemaakt.Ooit hier een video van gepost.

Re: Nieuwe Londinium op de markt

113
Ja de pomp schakelt uit want je hebt maar 1 bypass, die van de pomp zelf en geen OPV. Enkel een expantieventiel maar dat is een ander verhaal.
Eigenlijk functioneert de pomp ook niet als een "opvoer pomp" zoals bij de strega, die er is om de groep te vullen. Nee bij de LR staat het hele thermosyphon onder druk door de pomp, en als deze druk wegvalt vult de pomp die snel weer aan. Zodoende lijkt het veel meer op het simuleren van echte leidingdruk.

Ik heb vrijdagavond de LR even kort geprobeerd en van binnen bekeken. Ik ben erg onder de indruk van de mate van afwerking en hoe vernuftig het allemaal in elkaar zit.
Lekker compakt en nauwelijks natte vinger werk, allemaal vaste waardes en je hoeft niet meer te spelen en te flushen. Filterdrager laden, hendel overtrekken, wachten op PI en genieten terwijl de espresso in stilte als warme honing in het kopje vloeit. En dat is ook eigenlijk precies wat je van deze machine moet willen, mooie klassieke hevelshots met veel body, zonder gedoe van vaste water aansluitingen, flushroutines en andere ongein.
En dat allemaal voor een acceptabele (prosumer) prijsklasse.

114
Pti schreef:Ja de pomp schakelt uit want je hebt maar 1 bypass, die van de pomp zelf en geen OPV. Enkel een expantieventiel maar dat is een ander verhaal.
Eigenlijk functioneert de pomp ook niet als een "opvoer pomp" zoals bij de strega, die er is om de groep te vullen. Nee bij de LR staat het hele thermosyphon onder druk door de pomp, en als deze druk wegvalt vult de pomp die snel weer aan. Zodoende lijkt het veel meer op het simuleren van echte leidingdruk.

Ik heb vrijdagavond de LR even kort geprobeerd en van binnen bekeken. Ik ben erg onder de indruk van de mate van afwerking en hoe vernuftig het allemaal in elkaar zit.
Lekker compakt en nauwelijks natte vinger werk, allemaal vaste waardes en je hoeft niet meer te spelen en te flushen. Filterdrager laden, hendel overtrekken, wachten op PI en genieten terwijl de espresso in stilte als warme honing in het kopje vloeit. En dat is ook eigenlijk precies wat je van deze machine moet willen, mooie klassieke hevelshots met veel body, zonder gedoe van vaste water aansluitingen, flushroutines en andere ongein.
Vast wster aansluiting is niet echt gedie natuurlijk
Begakve de doorvoer door het aanrechtblad.Willen de vrouwen nog wel eens steigeren. :mrgreen:

115
Pti schreef:Ja de pomp schakelt uit want je hebt maar 1 bypass, die van de pomp zelf en geen OPV. Enkel een expantieventiel maar dat is een ander verhaal.
Je schreef eerst, ja natuurlijk, maar ik vraag het omdat ik het niet weet en graag wil weten. Als de cilinder vol is gaat de pomp dan nog door met pompen? Niet, begrijp ik nu. Dus de rotatiepomp zorgt ervoor dat de druk in het systeem blijft en niet wegzakt via een opv? En wat als je dan te fijn gemalen hebt?
Dan nog maar een vraag. Waarom hoef je niet te flushen? Het is een HX?
En wat is nu het verschil buiten de soort pomp met de londinium 1, de 1e machine die ze leveren die Frans ook heeft gehad?
Pti schreef:nauwelijks natte vinger werk, allemaal vaste waardes
Hoe bepaal je dan op hoeveel bar je de pre infusie zet? Er zit geen meter op die dat laat zien. Dan komt de manometer portafilter erbij om dat in te stellen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

116
bobbee schreef:
Je schreef eerst, ja natuurlijk, maar ik vraag het omdat ik het niet weet en graag wil weten. Als de cilinder vol is gaat de pomp dan nog door met pompen? Niet, begrijp ik nu. Dus de rotatiepomp zorgt ervoor dat de druk in het systeem blijft en niet wegzakt via een opv? En wat als je dan te fijn gemalen hebt?
Dan nog maar een vraag. Waarom hoef je niet te flushen? Het is een HX?
En wat is nu het verschil buiten de soort pomp met de londinium 1, de 1e machine die ze leveren die Frans ook heeft gehad?
Pti schreef:nauwelijks natte vinger werk, allemaal vaste waardes
Hoe bepaal je dan op hoeveel bar je de pre infusie zet? Er zit geen meter op die dat laat zien. Dan komt de manometer portafilter erbij om dat in te stellen.
Ik schreef inderdaad eerst ja natuurlijk, maar dit heb ik gewijzigd omdat ik niet onbedoeld vijandig over wilde komen.

Er is in inderdaad geen OPV, een rotatiepomp heeft altijd een ingebouwde bypass waarmee je de druk regelt, een rotatiepomp overschiet zijn druk nooit.
Wanneer je te fijn maalt moet je gewoon wachten tot de hendel weer terug is in rust positie net als bij elke hendel machine.
Het simpelste kan ik het omschrijven als dat de pomp in de LR exact hetzelfde is als een ingebouwde flowjet.

Je hoeft niet te flushen omdat de groep tijdens de preinfusie functioneert als een heatsink. Net als bij elke hendel machine waarvan de thermodynamica goed is uitgewerkt.

Het verschil tussen de oude l1 en de LR is dat de thermosyphon nu koud gevoed wordt. Dus niet vanuit de boiler, dit zorgt ervoor dat je zetwater en je boilerwater nu echt twee afzonderlijke systemen zijn. Daarnaast heb je, desgewenst, een hogere PI druk omdat je niet gelimiteerd wordt door de boilerdruk (die op zijn beurt ook de temperatuur bepaald).

Dan als laatste wat betreft het meten, als je druk of temperatuur afregeld moet je sowieso nooit uitgaan van de instrumenten aan boord van de machine. Je gebruikt losse apparatuur als een Datalogger met thermokoppels of een (gekalibreerde) drukmeter. Dit geld voor elke machine en zo ook voor de LR. Anders waren apparaten als een scace e.d. nooit ontwikkeld.

Mijn ervaring is dat PI druk geen wezenlijk verschil maakt in smaak. Ik geloof dan ook dat je aan die van de LR wanneer jeje gewenste setting hebt gevonden ook niet te veel meer hoeft te tobben. Maar het is leuk dat het kan.

117
bobbee schreef:Ik heb geen idee waar je het over hebt. Ik draag geen pantalon.
Dan kan er inderdaad weinig misgaan.
bobbee schreef:Met bijvoorbeeld 3 bar of wat je instelt kun je ook door de puck heen persen, of niet?
Indien je heel grof maalt, weinig doseert of nauwelijks tampt kun je behalve druppels hangend onder je filterbakje na 5-7 seconden ook al doorstroming hebben maar dat is niet de opzet
bobbee schreef:Schakelt de pomp uit als die 3 bar bereikt is?
De p-stat zorgt ervoor dat er een ogenblik of enkele ogenblikken wordt gepompt als de druk onder 3 bar in de HX / TS / zetgroep is. Als de hefboom omlaag gaat, is de druk even onder de 3 bar en dan zorgt de pomp er snel voor dat die weer op 3 bar komt. Als dan de eerste druppels onder de puck verschijnen, hoor je de pomp een fractie van een seconde de druk weer op 3 bar brengen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

118
Pti schreef:Ik heb vrijdagavond de LR even kort geprobeerd en van binnen bekeken. Ik ben erg onder de indruk van de mate van afwerking en hoe vernuftig het allemaal in elkaar zit.
Dank!

Ik heb het geciteerd/vertaald onderaan op http://kostverlorenvaart.blogspot.nl/20 ... -tips.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false; en ook op het Londinium forum.

En op de homebaristas
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

119
Dan als laatste wat betreft het meten, als je druk of temperatuur afregeld moet je sowieso nooit uitgaan van de instrumenten aan boord van de machine. Je gebruikt losse apparatuur als een Datalogger met thermokoppels of een (gekalibreerde) drukmeter. Dit geld voor elke machine en zo ook voor de LR. Anders waren apparaten als een scace e.d. nooit ontwikkeld.

Beetje raar.
Dus moet ik de toerenteller van mijn auto ook niet vertrouwen omdat er ook externe toerentellers o twikkeld zijn ?

120
Dat zeg ik toch helemaal niet, jij wil gewoon graag je kont tegen het krib gooien en dat is prima.
Zo kan ik ook stellen: Gebruikt een monteur de boordcomputer om de CO te meten of een externe labdasonde?

Ik stel jaarlijks een honderdtal espresso machines af en dat doe ik liever steeds met 1 hetzelfde gekalibreerd instrument dan telkens met een ander waar ik niet van weet of de werking 100% correct is.

Daarnaast, de presso van de LR (om een beetje OT te blijven) is van de fabriek afgeregeld dus je hoeft er niet aan te komen. Anders werk je gewoon met hele slagen voor 0.1 bar en hou je bij wat je doet.