Re: Het grote broodbaktopic

1291
fransg schreef:brood14feb-800-01-L1050074-14-februari-2017.jpg
Een stoeptegel. :D Dasr ga je een nacht vanwakker liggen.Ik hou er van maar verdraag het minder.
Af en toe gaat er een in de mixer en die deponeer ik in een cakevorm.Lekker met balkenbrij.Die maak ik ook zelf.Opa was slager .Varkenslever,buikspek,wangenvlees en meel.
Ben je 48 uur mee bezig maar dan heb je wat.
:mrgreen:

Heb je met de hand gekneed?Rogge is soort kauwgum.

1292
cremalover schreef:Heb je met de hand gekneed?Rogge is soort kauwgum.
Ik kneed uitsluitend zonder machinerie. Zolang het nog plakkerig is, gebruik ik de plastic dinges, het halfronde stuk plastic waarmee je ook deeg kunt scheiden en oppakken. En zodra het niet meer tussen de vingers wil kruipen ga ik over op met de hand kneden.

Het desem is 100% rogge, de rest 100% volkoren, alles met zonder suiker of andere boosters. Nu weer een broodje in de rijsmand, met 25g sesammenzaad en 25g manenzaden erin.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

1294
Zo weer een koeienvlaai uit de oven geplukt. wordt er beetje moe van maar te lang in de koelkast komt niet ten goede van het rijsproces. Morgenavond weer brood met droge gist maken. Moet nog steeds roggemeel halen, voer het nu met hele gemalen tarwe waar alles nog in zit.
@cremalover jij doet echt uitsluitend water en meel en geen andere toevoegingen, knap hoor hoe je zo'n brood eruit krijgt dan. Is dat zonder zout niet redelijk smaakloos?
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven

1295
mutsje schreef:Zo weer een koeienvlaai uit de oven geplukt. wordt er beetje moe van maar te lang in de koelkast komt niet ten goede van het rijsproces. Morgenavond weer brood met droge gist maken. Moet nog steeds roggemeel halen, voer het nu met hele gemalen tarwe waar alles nog in zit.
@cremalover jij doet echt uitsluitend water en meel en geen andere toevoegingen, knap hoor hoe je zo'n brood eruit krijgt dan. Is dat zonder zout niet redelijk smaakloos?
Uiteraard 8 % zout.
Weeg ik af met een theeleoeltje. :mrgreen:

1296
cremalover schreef:Volledig zonder meetinstrumenten. Letterlijk meel en water bij mekaar gegooid en laten rijzen. Zonder toevoegingenen en meten is weten kreten.
mutsje schreef: Is dat zonder zout niet redelijk smaakloos?
cremalover schreef: Uiteraard 8 % zout.
Weeg ik af met een theeleoeltje.
Dus op 500g "licht volkoren meel" wat dat ook moge wezen gooi jij "uiteraard" 40g zout "met een theeleoeltje"

Dat mag een flinke maat leoel zijn!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

1297
fransg schreef:
cremalover schreef:Volledig zonder meetinstrumenten. Letterlijk meel en water bij mekaar gegooid en laten rijzen. Zonder toevoegingenen en meten is weten kreten.
mutsje schreef: Is dat zonder zout niet redelijk smaakloos?
cremalover schreef: Uiteraard 8 % zout.
Weeg ik af met een theeleoeltje.
Dus op 500g "licht volkoren meel" wat dat ook moge wezen gooi jij "uiteraard" 40g zout "met een theeleoeltje"

Dat mag een flinke maat leoel zijn!
Licht volkoren is brood met klein volkorenaandeel.De rest is meel.Warme bakker verkioot dat ook onder die naam.
Laatst gewijzigd door cremalover op do 16 feb 2017, 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.