Re: Te mooi om waar te zijn?

41
Met Stoll heb ik ook contact gehad. De twijfel betaat er nu uit dat; In Engeland nu een versie rondzweeft waarbij ook de stoomboiler PID geregeld is. Geen pressostaat meer dus. De PID van deze machine's gaat tevens tot op 0,1° i.p.v 1°.
~~.~~~~~~~~~ ~ ~ ~
~~)~~~~
~~(~~
~~))~~
. c[_]

42
Nu is heel precies regelen van de temperatuur van de stoomboiler minder van belang dan van de andere boiler. Ik zou daar niet veel extra voor betalen.
En let ook even op voltages: heeft Engeland niet officieel 230V en wij 220V? Weet niet van hoe groot belang dat is, evenwel. Bij de Gene Koffiebrander was het wel van belang...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

43
Het voltage zit wel goed dat is gewoon 220V. Behalve het tot op een tiende regelen van de boilers zijn er nog een paar dingetjes anders zoals een vernieuwde (stillere) relais op het element. Kleinigheidjes maar genoeg om te overwegen.
~~.~~~~~~~~~ ~ ~ ~
~~)~~~~
~~(~~
~~))~~
. c[_]

46
karel schreef:Met Stoll heb ik ook contact gehad. De twijfel betaat er nu uit dat; In Engeland nu een versie rondzweeft waarbij ook de stoomboiler PID geregeld is. Geen pressostaat meer dus. De PID van deze machine's gaat tevens tot op 0,1° i.p.v 1°.
Ook ik heb bij Bellabarista en bij Stoll geinformeerd maar van Stoll heb ik per mail ontvangen dat ook zij het allernieuwste type leveren (uiterlijk: met de nieuwe pootjes). Hmmm... ga ik er voor de zekerheid maar weer een mail over sturen en mocht het niet anders zijn dan is het pech.

47
@ Karel:
Ja, dat scheelt je zomaar €350 en da's niet niks. En inderdaad een stuk voordeliger dan de GS3, wat ik overigens een lelijk apparaat vind (maar wellicht verander ik de 17-de van mening).

Tja, en een kunstveilinkje is in dit economische klimaat nu niet iets waarvan ik veel verwacht, eerlijk gezegd. Ik ben helaas nog geen Damien Hirst... :cry:

Maar als iemand iets wil bieden, ga je gang hoor! ;)
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

48
He, nou had ik net voor mezelf bepaald dat ik zeker wist dat het de Expobar Brewtus III ging worden... Nu begin ik natuurlijk weer te twijfelen, na de berichten van jullie!
Ik heb inderdaad even naar de advertentie van Marktplaats gekeken. Dank daarvoor Spironski! En dank ook voor de review van Home Barista. Heb 'm net even doorgelezen en heb 'm redelijk begrepen volgensmij.
Maar nu komt toch weer een vraag naar voren; heeft een goede HX machine een meerwaarde in vergelijking met een dual boiler, zoals bv de Brewtus III?
Ik ben in de veronderstelling dat je in een soort van hierarchie van kwaliteit een single boiler machine, daarna een warmtewisselaar en als 'topper' een dual boiler hebt. Als ik deze gedachte zou volgen, zou dat inhouden dat de Brewtus kwalitatief beter is dan een HX. En mijn volgende gedachte is dat het voordeel van een HX boven een dual boiler vooral over de prijs gaat. Klopt deze gedachte of niet?

Om weer een beetje terug te komen van het off-topic onderwerp; gisteren heb ik de Mazzer Super Jolly binnengekregen. Met zware frustratie ben ik nog niet in staat geweest er goed mee aan de slag te gaan, dus dat staat voor morgen op het programma... Ben benieuwd.
La Marzocco GS/3 - Anfim Super Caimano on demand

49
Nee, een DB is niet beter dan een HX. Zo!

Maar een DB heeft een simpeler temperatuur management dan een HX, dus je leercurve is minder stijl en het is allemaal wat makkelijker. Je krijgt dus ook niet per sé betere koffie uit een DB, maar als je onachtzaam bent met een HX kan je wel sneller je koffie verbranden (hoewel je daar nu ook weer niet al teveel van moet voorstellen hoor).
Omdat een DB een aantal dingen dubbel moet hebben (logisch nietwaar) zijn ze meestal wat duurder dan een HX. Dus daarin kan een klein "voordeel" liggen van een HX.

Het heeft kortom niet zoveel met kwaliteit te maken, maar met gemak. Dus als je bereid bent om er wat leer-tijd in te steken en daarna voortaan een koelflush te doen vóór het zetten, krijg je uit die Bricoletta net zulke lekkere koffie als uit de Brewtus.
Vergelijk het met een auto met handgeschakelde-, dan wel automatische versnelling.