Macap M4D of Bezzera BB005

1
Beste mensen, het is een tijdje geleden dat ik hier was, welkom terug, zeg maar...:-).

Ik heb natuurlijk de verschillende discussies over malers gevolgd, maar voor mijn finale keuze, wil ik toch heel graag een beroep op jullie doen.

Ik ben in het bezit van een Macap MXA (-A), die op zich vreselijk goed bevalt, maar hij blijft monstrueus op mijn aanrecht en daar wil ik nu toch wel echt wat aan gaan doen. Een kleinere hopper zou al helpen, maar die maken ze helaas niet voor mijn grote vriend.

Na wat research zijn er eigenlijk 2 malers overgebleven die ik voor mij als vervanging van de MXA zouden kunnen dienen:
- Macap M4D (mooi, met wat geduld ook 2e hands wel aan te komen, en dan betaalbaar)
- Bezzera BB005 (prachtig klein, past bij mijn Bezzera Giulia, en verrassend positieve kritieken voor zo'n betaalbare mini)

Een evt derde en 4e (en in die volgorde) optie zouden voor mij zijn:
- Mazzer Mini Electronic (prijzig, ook tweedehands, en wat mij betreft minder mooi dan de Macap)
- Mahlkonig Vario (ik geloof wel goed, maar behoorlijk lelijk)

Wat zouden jullie doen / mij adviseren en vooral natuurlijk: om welke reden?

Alvast heel erg bedankt!

Katja

Bezzera Giulia (Juultje), Fascino Emporio koffie, Mazzer MX(-A), de laatste is evt te koop, nieuwe schijven zijn onderweg, en bij voorkeur via ruil met een van bovenstaande malers....:-).
Bezzera Giulia (Juultje) - Bezzera BB005

Re: Macap M4D of Bezzera BB005

2
Bazzera is value for money. Goed maalsel, maar verder erg basic.

Macap M4D vind ik geen topper. Goed gebouwd, maalsel en uitloop niet top. Ook best wat retentie.

Mazzer mini vooral heel goed gebouwd.

MK Vario niet zo degelijk, vooral fragiele verstelling maalgraad. Maalsel goed als hij goed loopt. Wel relatief gevoelig voor spuiters. En vaak bijstellen van de maalgraad nodig.

Heb ja al naar de Eureka Atom gekeken? Hele goed maalgraadafstelling, heel stil, mooi uitloop, lage retentie.

Ook de Compak E5 kun je eens gaan bekijken.

Value for money is ook de Fiorenzato F4 nano. Maar dan moet je wel de V2 kopen! De V1 had last van uitvallende displays en blokkeren. Customer service van Fiorenzato schijnt belabberd te zijn. Elektros verkoopt de V2 inmiddels. Ik heb hem nooit zelf getest maar ben er wel nieuwsgierig naar...

En overweeg eens een daghoppertje op maat te laten maken voor jou macap. Die is verder hartstikke goed. Dat er geen standaard mini hopper is wil niet zeggen dat je die niet kunt laten maken! Goedkope oplossing.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Re: Macap M4D of Bezzera BB005

3
bvds schreef:Bazzera is value for money. Goed maalsel, maar verder erg basic.

Macap M4D vind ik geen topper. Goed gebouwd, maalsel en uitloop niet top. Ook best wat retentie.

Mazzer mini vooral heel goed gebouwd.

MK Vario niet zo degelijk, vooral fragiele verstelling maalgraad. Maalsel goed als hij goed loopt. Wel relatief gevoelig voor spuiters. En vaak bijstellen van de maalgraad nodig.

Heb ja al naar de Eureka Atom gekeken? Hele goed maalgraadafstelling, heel stil, mooi uitloop, lage retentie.

Ook de Compak E5 kun je eens gaan bekijken.

Value for money is ook de Fiorenzato F4 nano. Maar dan moet je wel de V2 kopen! De V1 had last van uitvallende displays en blokkeren. Customer service van Fiorenzato schijnt belabberd te zijn. Elektros verkoopt de V2 inmiddels. Ik heb hem nooit zelf getest maar ben er wel nieuwsgierig naar...

En overweeg eens een daghoppertje op maat te laten maken voor jou macap. Die is verder hartstikke goed. Dat er geen standaard mini hopper is wil niet zeggen dat je die niet kunt laten maken! Goedkope oplossing.
Dank je wel. Ik vond de keus uit 2-4 al lastig, voeg jij er nog een paar toe....;-). 'Gelukkig' vind ik die allemaal niet mooi, dan wel (veel) te duur....;-). Dat scheelt weer wat keuzestress.

Goed maalsel lijkt me geen onnozele prestatie voor een bonenmaler, ik hou de Bezzera nog even op mijn lijstje. Ik lees idd wel dat het een 'blikje' is. Maar ik heb ook geen horeca-toepassing op het oog.

Over de Macap M4D was Joep van casabarista vorige week nog erg tevreden. Ik heb niet doorgevraagd, omdat ik op dat moment nog geen plannen had voor vervanging. Dat ga ik binnenkort maar eens doen, als ik de per ongeluk verkeerd geleverde maalschijven ga omruilen bij hem.

De Mahlkonig laat ik fijn van het lijstje vallen, dank.

En de Mazzer Mini is goed gebouwd, zeg je. Dat is fijn, maar heeft hij ook niet de nadelen die je noemt van de Macap?
Bezzera Giulia (Juultje) - Bezzera BB005

Re: Macap M4D of Bezzera BB005

5
geen idee. maar ik weet dat het op kaffeenetz veel gedaan wordt. even rondvragen en googelen. of hopen dat iemand hier een tip heeft.

de Eureka Atom is afh van waar je hem koopt niet duurder dan een mazzer mini E. of kijk je naar versie net doseerder? die zou ik sowieso laten staan...

de Fiorenzato F4 nano is met 550 euro niet duurder dan de macap...maar lokaal kopen kent zo zijn voordelen...

alternatief voor de macap is verder nog de Xenia X60: https://www.kaffee-netz.de/threads/muehle-x60.103859/. Deze wordt door Eureka/Conti Valero gemaakt en is ook te koop als Nuova Simonelli of SAB Otto 860E. de Eureka malers hebben ook maar 58 mm maalschijven, maar Eureka staat er om bekend dat ze in het algemeen een klasse beter presteren. de Atom heeft high speed maalschijven met een ander profiel dan de Xenia/Nuova Simonelli/SAB Otto.

als jij blij denk te worden van de Macap m4d lekker kopen. je gaat wel een stap terug in kwaliteit maalsel t.o.v. je huidige Macap. de Bezzera is wat betreft maalsel minstens zo goed. overigens kun je dan ook een compak K3 overwegen en dan hou je flink wat geld over. de K3 maalt net zo goed, maar heeft alleen een analoge timer i.p.v. een digitale.

je kunt ook een handmaler kopen met 68 mm conisch, de KINU M68. daarmee maal je een klasse beter dan de macap m4d. dat is zeker.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Re: Macap M4D of Bezzera BB005

6
Ik wil geen nieuwe malers op mijn lijstje.....:-))). Let wel: uiterlijk is voor mij belangrijk en ik vind malers bijna allemaal lelijk....:-).

En ik neem je opmerkingen tav de M4D serieus, maar ben natuurlijk ook benieuwd naar opvattingen van anderen over deze maler.

Zeker omdat ik nu een hartstikke goeie maler heb (volgens mij), wil ik geen spijt als haren op mijn hoofd krijgen van een 'downgrade'. En als iedereen het erover eens is dat geen enkele maler van mijn lijstje aan de MXA kan tippen....en die kans is natuurlijk best groot....net zo groot als m'n maler....dan toch maar op zoek naar Handige Harry voor een kleinere hopper, hoewel dat de mega footprint van de MXA niet bepaald oplost. Maar een net iets mindere kwaliteit....eerlijk gezegd denk ik niet dat ik dat proef.

Groeten en dank!!
Bezzera Giulia (Juultje) - Bezzera BB005

Re: Macap M4D of Bezzera BB005

7
En als ik je nog een tip mag geven: Kijk eens naar de Quamar M80E. Die verkoopt Joep ook.

Deze heeft grotere schijven dan de Macap m4d en een zwaardere motor.

En is zelfs nog 100 euro goedkoper.

Persoonlijk vind ik de Macap m4d met 600-650 euro te duur. Voor nog geen 50 euro meer koop je de Eureka Atom. Voor 100 euro meer de Fausto. Voor 100 euro minder de Quamar. Die sla ik allemaal hoger aan.

En voor 250 euro minder een Compak K3. Die presteert net zo goed. En ook de Xenia/SAB Otto (X)60 zijn 100 euro goedkoper dan de Macap en minstens zo goed...

En voor hetzelfde geld dus de KINU M68.

Keuzestress, ik weet het...maar ik zou nog even nadenken over die Macap m4d.

Koop eerst lekker een ander hoppertje...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Re: Quamar M80E of Bezzera BB005

10
Tja, toen had ik opeens m'n Macap MXA verkocht.... dus nu moet ik wel kiezen en snel ook.

Over de Bezzera lees ik eigenlijk alleen positieve dingen, behalve degelijkheid.
Over de Quamar lees ik dat deze moeilijk af te stellen is, en toch wel wat mensen tot lichte waanzin heeft gedreven? En als de kwaliteit van hebt maalsel van de Bezzera gewoon erg goed is, zich zelfs met mijn Macap MXA zou kunnen meten, en het apparaat hier braaf en stabiel op een aanrecht staat in een eenpersoons-koffiehuishouden, dan lijkt het alsof het nergens voor nodig is om 2x zoveel aan een maler uit te geven?

Zijn jullie het daarmee eens?
Bezzera Giulia (Juultje) - Bezzera BB005