Re: Vibiemme Domobar

11
Spironski schreef:Maar heeft deze machine dan niet de zachte preïnfusie van de standaard E61? En als je d'r toch bent: wat denk je van die prijs?
Nee, want als je bij de magneetklep E61 de knop omzet dan gaat de magneetklep open en gaat het water direct naar de sproeier. De sproeier zorgt voor een vertraagde drukopbouw maar bij een ''echte'' E61 heb je nog dat kamertje dat zich eerst vult en dat mist de de magneetklep E 61 volgens een artikel op home-barista http://www.home-barista.com/espresso-ma ... t3728.html" onclick="window.open(this.href);return false;
De prijs is wel ok denk ik mits de machine niet al teveel optische beschadigingen heeft en volgensmij zie ik wat beschadigingen aan de groep. Voor 400 heb je ook een single boiler Domobar en in dit geval een HX dus in die zin z'n geld wel waard.

Advies voor Kleine zou van mijn kant ook zijn koop in een keer iets goeds. Liever meteen een HX. Een HX machine begint bij 769 voor een Expobar Pulser (Casabarista) en gaat dan naar 930 euro voor de Bezzera BZ07 (koffiewarenhuis).
Vanaf deze prijsklasse gaat het nog wel een heel eind omhoog maar zolang het gaat om een HX en niet een Dual boiler zijn de resultaten erg sterk vergelijkbaar of je nu 800 of 1800 (ECm Heidelberg) Euro uitgeeft.
Als je al bijna 800 euro wilde uitgeven voor een tweedehands set geeft dan liever nog iets meer uit en je hebt alles nieuw. Vaak kan je wel een deal maken als je machine en molen koopt. Wil dat niet lukken dan is de Iberital Challenge een goede beginnersmolen voor 169 Euro bij van Pommeren in Utrecht. Die is zeker gelijkwaardig aan de Demoka 203 die bij die Domobar zat en maakt minder rommel (rondstrooien van koffie)
Expobar Brewtus III
Mazzer mini E type A
Iroast 2
Voorheen diverse Cimbali´s

13
Ik denk niet dat je zomaar kan stellen dat iedere HX machine gelijkwaardig is. Een Elektra A3 is bijvoorbeeld heel anders dan een Gaggia Achille, en dat terwijl het allebei warmtewisselaar machines zijn. Gewoon iedere machine apart op zijn merites beoordelen, HX of dubbelboiler of niet.
Daarnaast zijn dubbelboilers ook niet inherent beter of slechter dan warmtewisselaarmachines.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

14
Bluecold schreef:Ik denk niet dat je zomaar kan stellen dat iedere HX machine gelijkwaardig is. Een Elektra A3 is bijvoorbeeld heel anders dan een Gaggia Achille, en dat terwijl het allebei warmtewisselaar machines zijn. Gewoon iedere machine apart op zijn merites beoordelen, HX of dubbelboiler of niet.
Daarnaast zijn dubbelboilers ook niet inherent beter of slechter dan warmtewisselaarmachines.
Klopt, tuurlijk zijn er verschillen. Een Elektra A3 heeft echter een 6 liter boiler en een evenredig grote HX plus rotatiepomp waar die bij een Achille weer een heel stuk kleiner is. Wel mooie techniek trouwens bij die Achille.
Bovendien hebben beide geen E 61 groep. Wat er bedoelt wordt is dat een standaard consumenten HX machine zoals er heel erg veel zijn ( Butterfly, Izzo Vivi, ECM Rocket, Bricoletta, Isomac Tea) vrij vergelijkbare resultaten zullen leveren. Ze hebben allemaal een E 61 groep met een boiler tussen de 1.2 en 1.8 liter en een vibratiepompje. Er zullen detail verschillen zijn maar op zich zullen ze allemaal vergelijkbaar goed presteren omdat de techniek sterk vergelijkbaar is.
Expobar Brewtus III
Mazzer mini E type A
Iroast 2

15
Ja, als je het zo zegt kan ik me er goed in vinden. :-)
Inderdaad jammer dat Gaggia gestopt is met de Achille. Als ze gewoon even op de internets hadden gekeken en een paar kleine fixjes hadden gedaan (normale stoompijp, andere bevestiging van de boiler aan de base) dan zou het apparaat denk ik beter verkocht hebben.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

16
Maar het idee van een HX: tegelijkertijd stomen en zetten, blijft bij al die ontwerpen wel overeind, hoe verschillend ook uitgevoerd.

En dat van die Achile geloof ik ook. Het ontwerp is echt heel mooi, maar de uitvoering net niet goed. En die nadeeltjes (want echt nadelig voor het resultaat waren ze toch ook weer niet?) gaan dan op het net "rondzingen" met gevolg dat nog maar weinig mensen zo'n ding durven kopen; helaas.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

17
Het is allemaal waar maar.. Toch heb heb ik soms de neiging om te denken dat het helemaal niet zo verkeerd is om heel simple te beginnen. Als je een single boiler onder de knie hebt dan begrijp je wat er binnen in allemaal gebeurt. Dan heb je daar alleen maar voordeel van als je "up" gaat "graden". Op die manier weet je ook wat je van zo'n machientje verlangt dat hij kan.
~~.~~~~~~~~~ ~ ~ ~
~~)~~~~
~~(~~
~~))~~
. c[_]

18
Het is volgens mij ook niet verkeerd om simpel te beginnen, maar je kan je denk ik veel geld en ergernis besparen door meteen te kopen wat je wilt hebben.
Ik heb ook niets op met mensen die meteen maar het duurste kopen, zonder dat ze eigenlijk weten wat ze er mee kunnen doen en waarom. En inderdaad leer je als je klein begint gaandeweg wel waarom sommige dingen wel- en sommige niet werken. Maar als je eigenlijk al weet wat je wilt, waarom dan een dure omweg nemen? Je hoeft toch ook niet alles van een auto te weten om er in te kunnen rijden?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

19
Simpel beginnen kan ik uit eigen ervaring onderschrijven.
En met simpel bedoel ik de machines die net onder de genoemde Domobar of Expobar Pulser liggen.
Ik heb vorige week een Expobar Plus Express gekocht, een machine die normaal €700,- moet kosten en in de aanbieding €550,-
De machine laat zich jet best beschrijven als een temperatuur stabielere Silvia met een koperen boilertje voor het stomen, zodat je niet telkens hoeft te wachten op het opwarmen en afkoelen van het thermoblock.
Het resultaat is erg goed en er valt nog genoeg te spelen met maalgraad, soort koffieboon, tamperdruk en doorlooptijd.
Met een duurdere machine zal er best meer uit een koffieboon te halen zijn, maar als je de eerste beginselen niet onder de knie hebt dan heb je ook nog niets aan een machine van €1200,- plus.
Hiervoor had ik een RVS La Pavoni Espresso Plus Lusso met een RVS thermoblok en wat minder mogelijkheden.
De Expobar is ten opzichte van de La Pavoni een enorme stap voorwaarts en het resultaat lijkt behoorlijk op de espresso's die ik uit de duurdere machines heb gedronken en die gezet zijn door behoorlijk ervaren (thuis)barsita's.
En er blijft nog steeds wat te dromen over de ultieme machine.
Maar bestaat die eigenlijk wel? ;)

20
Rik H. schreef:De machine laat zich jet best beschrijven als een temperatuur stabielere Silvia met een koperen boilertje voor het stomen, zodat je niet telkens hoeft te wachten op het opwarmen en afkoelen van het thermoblock.
Leuke machine inderdaad. Je komt ze alleen niet zo vaak tegen. Wel leuk te lezen dat je er zo enthousiast over bent. Wellicht kan je eens een filmpje online zetten zodat meer mensen kennis kunnen maken met deze machine.

De Nuova Simonelli Oscar is trouwens ook een leuke aanbieding. 649 voor een HX machine met 2 liter boiler.
Expobar Brewtus III
Mazzer mini E type A
Iroast 2