Nieuw of gebruikt?

1
Dilemma!

Ik twijfel of ik een nieuwe of gebruikte machine moet kopen. Een nieuwe Quick Mill 3035 voor 850 euro. Deze heeft een ingebouwde molen. Maar ik zie ook een Isomac Tea te koop voor 700. Die is wel 8 jaar oud. Bij een dealer dus met zekerheid.

Waar doe ik goed aan??

Re: Nieuw of gebruikt?

4
Oh, is dat zo? Daar kijk ik van op, het lijkt me juist zo handig. In de winkel kwam er een heerlijke koffie uit en mijn broer heeft een soortgelijke machine van Solis en is daar al jaren erg tevreden over. We hebben nu Nespresso, we zijn geen Barista en willen alleen een lekkere kop koffie zetten. Maar filterkoffie willen we niet, Senseo is geen koffie en Nespresso zijn we op uitgekeken en is erg duur in gebruik.

5
badeend schreef:Oh, is dat zo? Daar kijk ik van op, het lijkt me juist zo handig. In de winkel kwam er een heerlijke koffie uit en mijn broer heeft een soortgelijke machine van Solis en is daar al jaren erg tevreden over.
Toch kwam je hier om raad vragen:
badeend schreef:Dilemma!
Ik twijfel of ik een nieuwe of gebruikte machine moet kopen. Een nieuwe Quick Mill 3035 voor 850 euro. Deze heeft een ingebouwde molen.
Waar doe ik goed aan??
Vandaar dat we je vertellen dat die machines met ingebouwde maler kansloos zijn. Troep.

Wanneer je een broer hebt of een neef die er tevreden mee is of als het je in de winkel lekker smaakte dan verandert dat niets. Je was er zelf ook niet door overtuigd anders was je geen raad komen vragen...

De beste manier om je te overtuigen is dat je gewoon zo'n stuk rommel koopt, en dan neem je rustig de tijd er zelf achter te komen ;-)

Vandaar dat ik je toch aanbeveel voor die machine van de winkel met de 'heerlijke koffie' te gaan.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

6
Dan vrees ik dat je hier niet op de juiste plek bent. De norm ligt hier iets hoger dan "Minder smerig dan Senseo".
De andere kant is, dat je met een beetje inspanning, thuis betere kofffie zet dan in de gemiddelde horeca.
Als je daar naar op zoek bent, ben je hier aan het juiste adres.
Begin eerst eens het beginnerstopic te lezen.
Dan helpen we je graag verder.
Over het advies van Erik:
Hij wil je uitsluitend behoeden voor een miskoop. De kwaliteit van ingebouwde molens is zeer matig. Zowel qua maalsel als bouwkwaliteit. Bovendien is in een dergelijke machine over het algemeen de molen eerder kapot dan je machine.

7
Begrijp me niet verkeerd, ik ben hier met een reden en neem de adviezen ter harte. Ik reageerde slechts verbaasd omdat ik niet verwacht had dat het zo slecht gesteld is met de ingebouwde molens. Zoals ik al zei, in de winkel lijkt het allemaal perfect.

We hebben op het werk een JURA met ingebouwde molen en daarom leek dit me erg handig

8
Oké! Begrepen.

Die goedkope alles-in-een dingen hebben de lat laag liggen en zolang je jezelf niet hebt verpest met echt lekkere koffie is het te doen, met suiker en melk.

Op het werk is het een bijkomend voordeel dat iedereen ermee kan werken, knop indrukken, klaar.

En als iemand anders ervoor zorgt dat er met enige regelmaat aan wordt gerepareerd en vervangen wat nodig is, dan doet-ie het een poos.

Maar als je je gaat verdiepen in wat lekkere koffiebonen zijn, meesterlijk gebrand van super goeie groene bonen, en daarna wat voor maler je nodig hebt om daar fantastische koffie mee te zetten, dan zie je snel dat dit niet kan met plastic zooi die er alleen van buiten redelijk uitziet en ook nog eens vrij goedkoop is.

Het is knap wat de industrie kan produceren voor de klant die voor weinig geld een leuk uitziend miniatuur koffiefabriekje wil waar hij geen omkijken naar heeft, en daar komt dan gezien alle beperkingen nog best wat drinkbaars uit. En vaak worden er vrij waardeloze bonen in gekieperd, extra knap dus van de machinefabrikant.

Ik persoonlijk vind het resultaat echter onvoldoende.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

9
Je hebt nog niet aangegeven wat voor koffie je wilt zetten. Dus koop nog even helemaal niks, lees de beginnershandleiding door en stel je even voor. Geef aan of je ook vaak melk gebaseerde koffiedrankjes wilt maken. Je budget is 850 euro en daar is al wat mogelijk 2e hands.

Succes
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!