Re: Het grote broodbaktopic

1551
Als je een potje vult met 50 gram water en 50 gram (rogge)meel en dat door elkaar roert, dan dat 3 dagen wegzetten. Dan neem je 50 gram van dat prutje (de rest gooi je weg) en vul je aan met 50 gram water en 50 gram meel enzovoort. Dat doe je dagelijks tot het actief is en goed ruikt, friszuur. Kan niet mislukken. Als je roggemeel gebruikt gaat het heel makkelijk, snel actief en geen gluten dus makkelijk roeren. Als hij actief is kun je hem ombouwen naar een tarwedesem bijvoorbeeld.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

1552
fransg schreef:Fantastisch. Volgens mij is het bakniveau de afgelopen maanden bij een aantal van ons met sprongen omhoog gegaan.

Ik mag wel een extra tandje bijzetten ;-)
Wat ik vooral mooi vind is het levendig dit draadje is, ik ga me vooral bezig houden met broden met gist en die mix ik met variaties van noten etc tot ik iets vind wat beide kinderen lekker vinden. Neen ik wandel niet helemaal van het pad van zuurdesem af want dit vind ik zelf ook erg lekker brood namelijk :)
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven

1553
Ja erg leuk topic! Het is mooi dat je kunt kiezen, gist, desem of beetje van beide. Mijn voorkeur is wel desem maar voor pizzadeeg bijvoorbeeld pak ik gewoon de gist. Dat doe ik jaren zo. Wellicht ooit met desem proberen.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

1555
seels schreef:Het valt me inderdaad op dat er veel desem bakkers zijn. ;)
Ja volgens mij is het wel algemeen bekend dat alleen desem het echte werk is en dat verhalen en plaatjes van gistbrood of zelfs gist met suiker en dergelijke boosters gewoon mogen omdat we zeer ruimdenkend zijn, zolang die gistbakkers maar streven naar een niveau waarop ze zelf ook puur en zuiver desem gebruiken en op een gegeven moment niets meer aan fabrieksgist in huis hebben zodat er geen vervuiling meer kan optreden.

We veroordelen het dus niet en kijken er absoluut niet op neer, zolang men maar weet wat het doel moet zijn.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

1557
Goed bezig!

Ik had het geluk dat-ie meteen goed was, vrienden hebben weleens de pech gehad dat hij bedorven raakte en dat ze opnieuw begonnen. Goed verversen en niet te warm wegzetten lijkt het devies. Niet bezuinigen op een schepje roggemeel. Ik begon met biologisch roggemeel, dat werkte perfect en ik voer de desem nog altijd daarmee.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

1558
fransg schreef:Goed bezig!

Ik had het geluk dat-ie meteen goed was, vrienden hebben weleens de pech gehad dat hij bedorven raakte en dat ze opnieuw begonnen. Goed verversen en niet te warm wegzetten lijkt het devies. Niet bezuinigen op een schepje roggemeel. Ik begon met biologisch roggemeel, dat werkte perfect en ik voer de desem nog altijd daarmee.
Ik zet mijn desemstarter op de ondersre plaat van mijn pompei.Is gloeiend heet.Doet desem het bijzonder goed op.
Verder voer ik mijn starters met wat ik voorhanden heb.Van volkoren tot meel en met rogge,tarwe of spelt.
Heb ook al met gemalen 6 granemix gevoerd.Gaat allemaal.

Ik zou er een stuk of 5 tegelijkertijd maken.Is je kans op succes een factor 5 groter.

1559
cremalover schreef:Ik zet mijn desemstarter op de ondersre plaat van mijn pompei.Is gloeiend heet.Doet desem het bijzonder goed op.
Staat-ie daar rustig drie dagen te wachten tot je weer gaat baken of bedoel je dat je 'm daar neerzet wanneer je je gereed maakt voor een nieuw brood?

Wat ik bedoel is dat een vriend een starter / desem wilde beginnen, meel en water mengde en vlakbij de verwarming zette. Dan krijg je een warme pap maar geen zuurdesem.
cremalover schreef:Verder voer ik mijn stsrters met wat ik voorhanden heb.Van volkoren tot meel en met rigge,tarwe of spelt.
Ik vind het verwarrend wat mensen 'starter' noemen of 'voordeeg' of 'poolish' en dergelijke, het is voor mij allemaal desemcultuur, alleen is het van belang te weten of het spul min of meer staat te slapen tot het nodig is, of dat het moet staan groeien om zometeen een nieuw deeg aan te jagen.

En zolang je het maar voert is het best natuurlijk, en niet een eetlepel meel bij een volle pot desem op kamertemp.

1560
fransg schreef:
cremalover schreef:Ik zet mijn desemstarter op de ondersre plaat van mijn pompei.Is gloeiend heet.Doet desem het bijzonder goed op.
Staat-ie daar rustig drie dagen te wachten tot je weer gaat baken of bedoel je dat je 'm daar neerzet wanneer je je gereed maakt voor een nieuw brood?

Wat ik bedoel is dat een vriend een starter / desem wilde beginnen, meel en water mengde en vlakbij de verwarming zette. Dan krijg je een warme pap maar geen zuurdesem.
cremalover schreef:Verder voer ik mijn stsrters met wat ik voorhanden heb.Van volkoren tot meel en met rigge,tarwe of spelt.
Ik vind het verwarrend wat mensen 'starter' noemen of 'voordeeg' of 'poolish' en dergelijke, het is voor mij allemaal desemcultuur, alleen is het van belang te weten of het spul min of meer staat te slapen tot het nodig is, of dat het moet staan groeien om zometeen een nieuw deeg aan te jagen.

En zolang je het maar voert is het best natuurlijk, en niet een eetlepel meel bij een volle pot desem op kamertemp.
Ik zet hem op de Pompei als ik mijn starter voed.
Meestal twee uurtjes en dan wil hij de pot uit en gaat hij de ijskast in.
De poolish of voordeeg maak ik van mijn starters uit de ijskast.
Dat kan in twee uur op de pompei of gedurende de nacht op het aanrecht.
Ook nog afhankelijk van de hoeveelheid starter die ik toevoeg.
Gisteren heb ik een zuurdesembrood gemaakt waarbij het hele proces,dus maken van de poolish tot brood klaar uit de oven halen 4,5 uur geduurd heeft.
Beetje spelen met hoeveelhedenen temperatuur.Uiteraard is het brood dan minder uitgesproken van smaak.

Als ik een starter opstart gaat de pap niet op de pompei.Gewoon lekker op het aanrecht wegzetten en elke 24 uur voeden.Na 5 dagen zal er waarschijnlijk wel een of twee van de 5 bij zijn die het doen.