fransg schreef:cremalover schreef:Ik zet mijn desemstarter op de ondersre plaat van mijn pompei.Is gloeiend heet.Doet desem het bijzonder goed op.
Staat-ie daar rustig drie dagen te wachten tot je weer gaat baken of bedoel je dat je 'm daar neerzet wanneer je je gereed maakt voor een nieuw brood?
Wat ik bedoel is dat een vriend een starter / desem wilde beginnen, meel en water mengde en vlakbij de verwarming zette. Dan krijg je een warme pap maar geen zuurdesem.
cremalover schreef:Verder voer ik mijn stsrters met wat ik voorhanden heb.Van volkoren tot meel en met rigge,tarwe of spelt.
Ik vind het verwarrend wat mensen 'starter' noemen of 'voordeeg' of 'poolish' en dergelijke, het is voor mij allemaal desemcultuur, alleen is het van belang te weten of het spul min of meer staat te slapen tot het nodig is, of dat het moet staan groeien om zometeen een nieuw deeg aan te jagen.
En zolang je het maar voert is het best natuurlijk, en niet een eetlepel meel bij een volle pot desem op kamertemp.
Ik zet hem op de Pompei als ik mijn starter voed.
Meestal twee uurtjes en dan wil hij de pot uit en gaat hij de ijskast in.
De poolish of voordeeg maak ik van mijn starters uit de ijskast.
Dat kan in twee uur op de pompei of gedurende de nacht op het aanrecht.
Ook nog afhankelijk van de hoeveelheid starter die ik toevoeg.
Gisteren heb ik een zuurdesembrood gemaakt waarbij het hele proces,dus maken van de poolish tot brood klaar uit de oven halen 4,5 uur geduurd heeft.
Beetje spelen met hoeveelhedenen temperatuur.Uiteraard is het brood dan minder uitgesproken van smaak.
Als ik een starter opstart gaat de pap niet op de pompei.Gewoon lekker op het aanrecht wegzetten en elke 24 uur voeden.Na 5 dagen zal er waarschijnlijk wel een of twee van de 5 bij zijn die het doen.